کد خبر: ۱۷۲۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹

رییس مرکز آمار: مردم حاضر نیستند بچه بیشتری داشته باشند/ باید در انتظار بحران سالمندی باشیم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: عادل آذر در صحن علنی مجلس گفت: نسبت زاد و ولد پسران به دختران، 102 به 100 شده است. پیش از این به ازای هر 100 دختر، 105 پسر متولد می شد.

او پیش بینی از جمعیت ایران در 40 سال آینده ارائه داد: "ما 4 تا سناریو و تصویر تحت عنوان پیش بینی جمعیت و ساختار تا سال 1430 پیش بینی کردیم، الان میزان باروری یعنی اینکه یک بانوی ایرانی در سن 15 تا 49 سال چند تا باید به طور متوسط بچه بیاورد، الان در وضعیت 1.9 بچه هستیم سناریوی بسیار بدبینانه در 40 سال آینده این است که میزان باروری در سال مقصد به 1.3 می رسد این بدبینانه ترین حالت است. سناریوی خوش بینانه که مرکز آمار هم به این سناریو بیشتر اعتقاد دارد این است که ما می رسیم به 2.1 بچه. هر 4 سناریو یک جمعیتی به ما می دهد که جمعیت ما از 91 میلیون کمتر نمی شود و بالای 102 میلیون نمی رویم."

این درحالی است که پیش از این رییس مرکز جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه گفته بود نرخ باروری در ایران 1.6 فرزند شده است.

مطابق همین آمار بود که وزارت بهداشت برنامه های کنترل جمعیتی را لغو کرد و تلاش هایی برای تشویق مردم به بچه دار شدن شروع شده است

عادل آذر همچنین گفت: "ما لازم نیست تمام گروه های سنی را هدفگذاری کنیم برای سیاستگذار یهای جمعیتی. بررسی ها مرکز آمار نشان می دهد که اگر گروه تمرکز را بین سن 20 تا 24 بگذاریم می توانیم دغدغه حضرت آقا را پوشش دهیم. بدون تردید مرکز آمار معتقد است در سیاست های جمعیتی باید تجدید نظر کرد."

به گزارش خبرآنلاین؛رییس مرکز آمار ایران خطاب به نماینده ها گفت: جمعیت را تک بعدی نگاه نکنید، اگر دولت روند رشد جمعیتی را دستکاری و در رشد و یا کاهش آن مداخله کند و توجهی به ابعاد اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و ... نکند و این بستر را یکپارچه و هماهنگ نبینند چالش های بسیار بدتری نسبت به وضع موجود خواهیم داشت." 

او این چالش ها چنین بیان کرد: "دو چالش جدی پیش رو داریم. جمعیت با این روندی که در حال پیش روی است چه با رشد 3/1 چه با رشد ½ بدانید تا الان اگر دغدغه ما برنامه ریزی برای بچه های دهه 60 بود و اشتغال بود بحث سالمندان در30 و 40 سال آینده بحث جدی است. یعنی یک چالش، بچه ها ، جوانان، مدرسه، دانشگاه اشتغال و دیگری چالش تامین اجتماعی سالمندان وحمایت از سالمندان‬"

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
0
جناب آقای رئیس مردم ایران دیگه حتی راضی نیستند بچه داشته باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
0
با این گرونی یک بچه هم زیاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
0
0
مردم عقلشان بیشتر از.. می رسد و حاضر نیستند بیش از این فشار را تحمل کنند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
0
0
با توجه با افزایش سطح فرهنگ مردم و مشکلات اقتصادی و بسیاری از عوامل دیگر هرگز نرخ باروری به بالای 2.1 نمیرسه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین