آفتابنیوز : اين طرح كه حدود يكسال گذشته در دستور كار كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران قرارداشته است. با بررسي در هيأت دولت براي تصويب نهايي به مجلس شوراي اسلامي خواهد رفت.
وي با توضيح درخصوص چگونگي اين طرح گفت: «باتوجه به اهميت، جلب و جذب مشاركتهاي اجتماعي در ساماندهي امور شهري توسط مديريت شهري و باتوجه به اين موضوع مهم كه متأسفانه هيچكدام از اركان مذكور از سيستم و برنامهريزي مشخصي جهت استفاده از قابليتهاي موجود ميان شهروندان در قالب تشكلهاي مردمي، تشكلهاي غيردولتي شوراياري محلات وجود ندارد، چنين طرحي در دستور كار كميسيون فرهنگي و اجتماعي قرار گرفت.»
رئيس كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري شوراي شهر تهران با اشاره به بررسيهاي انجام شده درخصوص نحوه عملكرد و ارزيابي فعاليتهاي تشكلهاي غيردولتي در سراسر كشور كه توسط مجمع كميسيونهاي فرهنگي، اجتماعي مراكز استانها صورت گرفته است، گفت: پس از گذشت چهار ماه بررسي از چگونگي ساماندهي تشكلهاي غيردولتي در مجمع كميسيونهاي فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري مراكز استانها و طرح «تشكيل سازمان نظام تشكلهاي غيردولتي» تهيه شد كه باتوجه به موضوع تشكلهاي غيردولتي كه مجموعهاي خودجوش، مستقل، غيرسياسي و غيرانتفاعي هستند تلاش شد در طرح مذكور استقلال، خودجوش بودن، غيردولتي و غيرابزاري بودن آنها با استفاده از قوه نظارت خود كه به صورت درون گروهي انجام ميشود حفظ شده و بررسي عملكرد و ساماندهي كه توسط خود آنها صورت ميگيرد تعريف شود.»
وي همچنين با تبيين ويژگيهاي اين طرح تصريح كرد: «در اين طرح نحوه تعامل با حاكميت به عنوان يكي از موضوعهاي اصلي لحاظ شده است. همچنين چگونگي تعامل تشكلهاي غيردولتي با مجموعه حاكميت در قالب دستگاههاي اجرايي تخصصي يا نظارتي مدنظر است و به لحاظ اينكه تشكلهاي غيردولتي در ايران داراي سابقه تاريخي قابل توجهي بوده و در قالب خيريههاي مذهبي و تشكلهاي ديگر در طول تاريخ كشور فعال بودهاند از اهميت ويژهاي براي شكلپذيري در قالب يك سازمان برخوردار هستند.»
رسول خادم با خاطرنشان كردن تغيير نحوه فعاليت تشكلهاي غيردولتي در ايران افزود: «در اين دوره جريان جديدي در ميان تشكلهاي غيردولتي ايجاد شده است كه NGOهايي تخصصي را متناسب با نيازهاي واقعي جامعه ايجاد كرده است. ولي بهدليل نابساماني در وضعيت طبقهبندي و شناسايي توانمنديها و قابليتها عملاً امكان استفاده از فرآيند تعامل ميان NGOها و قابليت دستگاههاي اجرايي ميسر نيست.
اما در اين طرح تلاش شده است كه با طبقهبندي مناسب، نگاه تخصصي و تفكيك تخصصي لازم ميان NGO صورت گيرد و تعامل با دستگاههاي تخصصي مربوطه ايجاد شود.»
وي با اشاره به نبود برنامهريزي در رابطه با نحوه فعاليت تشكلهاي غيردولتي در ايران توضيح داد: «متأسفانه نبود برنامهريزي در خصوص استفاده از قابليت هاي غيردولتي و معدود تشكلهايي كه در چارچوب كلان و قوانين و مقررات موضوعي كشور فعاليتهايي داشتند نحوه فعاليت اين گروه را دچار مشكل ميكند و به همين واسطه در ديدگاه برخي مسؤولان و مردم ارزيابي مبهمي از كارآمدي و اثرگذاري NGOها ايجاد كرده كه برخي از معدود فعاليتهاي مذكور هرگز قابل تعميم به فعاليتهاي قابل قبول و مردمي با انگيزههاي خيرخواهانه تشكلهاي غيردولتي نميتواند باشد.»
وي اضافه كرد: «بهويژه با رويكرد مجموعه مديريت شهري كه سالهاست بر محوريت توسعه محلهاي و اجتماع مردمي استوار است، بدون بهكارگيري قابليت تشكلهاي غيردولتي و گروههاي مردمي امكان ساماندهي شهري متصور نيست.»