آفتابنیوز : آفتاب: اين افراد قشر مولد كار در جامعه به شمار ميروند كه از بين رفتن آنها هزينه اقتصادي زيادي به كشور تحميل ميكند، اين هزينه معادل حدود سالانه 5 درصد توليد ناخالص ملي كشور به مبلغ 300 ميليون دلار است.
به گزارش ايسنا، سرهنگ قاسم قدرتي در اين همايش كه امروز (پنجشنبه، 13 مهرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: بيش از يك سوم تختهاي بيمارستانها را مصدومان و قربانيان تصادفات به خود اختصاص دادهاند.
وي وضعيت آمار تلفات و مرگ و مير ناشي از تصادفات را نگرانكننده خواند و گفت: وظيفه همه رسانهها و مطبوعات كشور است كه حساسيت و توجه همگان را به اين مسأله مهم جلب كنند.
وي ادامه داد: اگر در صنعت و امور كشاورزي كار و تلاش شود تا توليد بهبود يابد، ولي از سوي ديگر براي تصادفات و سوانح رانندگي هزينه قابل توجهي پرداخت كنيم، نه تنها پيشرفتي به دست نياوردهايم بلكه عقبگرد داشتهايم.
رييس پليس راه خوزستان گفت: تصادفات به سلامت جامعه نيز لطمه ميزد، بيش از 25 درصد بودجه سلامت كشور در اين بخش هزينه ميشود. در كشور ما تصادفات و حوادث رانندگي دومين عامل مرگ و مير است؛ در صورتي كه اين حوادث در دنيا به صورت ميانگين نهمين عامل مرگ و مير است. با اين وجود هنوز موضوع تصادفات به دغدغههاي ملي در كشور تبديل نشده است.
قدرتي اظهار كرد: اقداماتي در جهت كاهش تخلفات و حوادث رانندگي انجام شده، به طور مثال اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي كه اين قانون در عين حال كه جنبه بازدارندگي براي رانندگان متخلف دارد، تكاليفي را بر عهده مجريان قانون و دستگاههاي ديگر نهاده است كه با مشاركت مردم و دستگاههاي مختلف در اين زمينه سال گذشته شاهد كاهش اين تصادفات بوديم.
وي گفت: آمار كشتهشدگان تصادفات و سوانح رانندگي در خوزستان در سال گذشته 116 نفر نسبت به سال قبل از آن كاهش داشت. اين در حالي است كه روزانه جمعيت رانندگان و خودروها افزايش پيدا كرده است.
رييس پليس راه خوزستان افزود: در شش ماه نخست امسال با همكاري مردم و رانندگان، 42 نفر از آمار كشتهشدگان و 245 نفر از آمار مجروحين كاسته شد. با مشاركت مردم و همكاري دستگاههاي مختلف و رانندگان ميتوان عليرغم افزايش خودروها و رانندگان تصادفات و حوادث رانندگي را مهار كرد.
وي تصريح كرد: در حال حاضر شيب كاهش تصادفات حد نرمال را ندارد و لازم است تلاش شود تا سال به سال شيب اين كاهش به پايينترين حد برسد.
رييس پليس راه خوزستان گفت: كل تصادفات منجر به فوت سال 90 در كل جادهها اعم از اصلي و راههاي روستايي 550 مورد بوده كه 162 مورد در راههاي روستايي و معادل 29 درصد از كل موارد است. همچنين 198 نفر از مجموعه كشتهشدگان كل راههاي استان در حوادث جادههاي روستايي جان باختهاند كه معادل 26 درصد آمار كل است.
قدرتي اظهار كرد: سال گذشته در راههاي روستايي 1938 تصادف خسارتي معادل 26 درصد كل تصادفات در راههاي روستايي رخ داد.
وي خاطرنشان كرد: در شش ماه نخست امسال نيز 28 درصد كل تصادفات در راههاي روستايي به وقوع پيوسته است كه تعداد 103 نفر معادل 28 درصد آمار كل قربانيان در اين حوادث كشته شدند. همچنين 31 درصد از كل مجروحان در اين مدت مربوط به تصادفات در راههاي روستايي بوده است.
رييس پليس راه خوزستان تاكيد كرد: توجه به اين آمار نشان ميدهد اقداماتي كه در جهت انضباط بخشي و تأمين امنيت راههاي روستايي در حال انجام است، بايد تقويت شود.
قدرتي ادامه داد: در سال 84 استفاده از ظرفيت دهياران در بخش انضباط بخشي به ترافيك در راههاي روستايي مطرح شد. با توجه به اينكه پيش از اين ظرفيت نيروي پليس راه در راههاي روستايي كافي نبود، با تعامل خوبي كه ميان دهياران و پليس راه ناجا صورت گرفت از ظرفيت دهياران در اين زمينه استفاده شد.
وي ادامه داد: امروزه ترافيك، ايمني و امنيت از جديترين دغدغههاي مردم كشور و همه دنياست، خسارات و تلفات ناشي از معضل ترافيك موضوعي بسيار جدي و حياتي است كه با حسابگري ساده ميتوان ارقام نجومي آن را به صورت تفكيكي به دست آورد.
رييس پليس راه خوزستان گفت: افزايش توليد خودرو در كشور و شمارهگذاري روزانه صدها هزار اتومبيل، چرخه حمل و نقل را وارد مرحله خطرناك كرده است. متأسفانه فرهنگ صحيح استفاده از خودرو هنوز جانيافتاده است و ميشود گفت به نوعي دچار پس افتادگي فرهنگي در اين زمينه هستيم؛ به همين دليل احداث كيلومترها آزادراه، بزرگراه، بلوار و خيابان نيز نتوانسته چاره اين كار باشد.
قدرتي اظهار كرد: در اين راه علاوه بر مبالغي كه صرف احداث معابر ميشود و مبالغ گزافي كه صرف توسعه و نگهداري آنها ميشود، عواملي مانند هزينه تصادفات و آسيبهاي سنگين ناشي از آلودگي صوتي و محيط زيستي، افراد پرحوصله را به افرادي عجول بدل كرده است. ماشينها نوسازي و مدرن شدهاند، ولي براي استفاده از خودروها فرهنگسازي نشده و گام اساسي برداشته نشده است. به همين علت عليرغم اينكه ماشينهاي شيك و گرانقيمت در خيابانها و جادهها در حركتاند، ولي معضلات و مشكلات ترافيكي در حال افزايش است.
وي افزود: غفلت از مسايل فرهنگي و زيربناي جامعه نيز همانند بنا نهادن خانه بر بنياني سست است كه با كمترين نسيم فرو ميريزد. غفلت و بيتوجهي به مقررات و قوانين مربوط به ترافيك و در نتيجه نابساماني ترافيك بازگو كننده كمكاري جامعه در انجام وظيفه اصلي خويش يعني آموزش هنجارها بر رفتار افراد است.
رييس پليس راه خوزستان با بيان اينكه آموزش در همه بخشها نقش اساسي دارد و بايد به اين مقوله اهميت داد، خاطرنشان كرد: توسعه آموزش و تعميق آموزشها برتوان عملياتي هر مجموعهاي ميافزايد.
قدرتي اظهار كرد: مهمترين اثري كه حضور دهياران در برقراري نظم عمومي دارد اقناع جامعه براي پذيرش نظم است. اميد است با تعامل دو جانبه دهياران و پليس راهور ناجا بخشي از بار سنگين نهادينه كردن مسايل فرهنگي و تقواي اجتماعي و گسترش آن در جامعه عملي شود.
وي افزود: تعامل ميان پليس و دهياران ارزشمند و آغاز حركتي بزرگ در انضباط اجتماعي، ترافيك و ايمني است.