آفتابنیوز : در پي حذف اكران فيلم سينمايي «پشت پرده مه» از سينماها، تهيه كننده اين فيلم، طي نامهاي سرگشاده به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعتراض جدي خود را به سياستهاي غلط اكران فيلمها و عملكرد نادرست شوراي تصميمگيري نمايش فيلمها اعلام كرد.
در نامه محمد خزاعي خطاب به صفار هرندي وزير ارشاد و جعفري جلوه معاون سينمايي اين وزارتخانه ، آمده است: « هنوز از زمان انتشار كلمات دلسوزانه و صميمانه شما بزرگواران كه در جشنواره فيلم كودك و نوجوان عنوان كرديد، چند روزي نميگذرد. جملات شيوا و دلنشين شما هنوز هم در گوش جامعه سينمايي ايران پژواك دارد. حمايت از سينماي كودك حمايت از سينماي جدي و متعالي، ضرورت حمايت همه جانبه سازمانها و دستگاهها براي احياي سينماي اصيل، فراهمسازي حداكثر امكانات براي عرضه آثار درخشان سينمايي و آرزوي بهبودي وضعيت سينماي فرهنگي و سينماي كودك و نوجوان و...براي بنده اين جملات و سخنان گرم و عميق، چشماندازهاي اميدبخش و دلگرمكنندهاي را به همراه داشته است. ولي وقتي ميبينيم درست پس از چند روز از انتشار اين سخنان، يكي از آثار تحسين شده و برجسته جشنواره به طرز غير مترقبهاي ذبح ميشود، شگفتزده ميشوم از اين يك بام و دو هوا!
وي افزوده است: فيلم سينمايي «پشت پرده مه»، نه به اذعان اهل فن و صاحبنظران از آثار ارزشمند عرصه سينماي فرهنگي و سينماي كودك و نوجوان و از نمونههاي شاخص سينماي معناگرا به شمار ميآيد. به رغم اختصاص بدترين و نامناسبترين زمان ممكن براي نمايش ، تنها پس از چند روز از اكران برداشته ميشود و پرده آن از سر در سينما فرهنگ پايين كشيده ميشود، چرا؟
اين فيلم كه يكي از معدود آثار سينمايي است كه در سالهاي اخير به دليل برخورداري از ويژگيهاي سينماي فرهنگي فضاي عاطفي مفهوم و ساختار محكم روابط و مناسبات معنوي و احساسات پاك و مضمون متعالي عشق مورد تحسين و تمجيد منتقدان نويسندگان، اهالي سينما و صاحبنظران قرار گرفته است، متأسفانه تفكر سودپرستانه و گيشهمحور كه به صورت مرئي و نامرئي جهتدهي سياست آنها اكران و نمايش را در كشور بر عهده دارد و همواره در تمامي ايران سالها بي توجه وي اعتنا به دغدغه و فريادهاي هنرمندان فهيم و فرهيخته پيوسته ساز خود را كودك ساخته است در ادامه حذف و در محاق قرار دادن آثاري چون خيلي دور خيلي نزديك، بيدمجنون، اين بار به پشت پرده مه رسيده است تاثابت شود همچنان به رغم تحولات گسترده در فضاي فرهنگي و اجتماعي دست هايي در صدد تخريب و تضعيف هويت سينماي فرهنگي و روندهاي ارزشمند و اصيل و معناگرا سينماي متعالي است.
تهيهكننده فيلم "پشت پرده مه" تصريح كرده است: شما كه از سينماي معناگرا ، هدفمند اصيل، سينماي متعالي و جدي دفاع ميكنيد چه پاسخي داريد براي سياست گزاراني كه همواره تلاش كردند تا آثاري چون پشت پرده مه در محاق قرار گيرند؟ راه فرار از اين محاق كدام است؟ آيا با اين كف تنگ و كهنه عشق آن سفر بزرگ بيهوده نيست؟چه انتظاري از حمايت ساير دستگاه ها و سازمان ها داريد؟ پشت پرده مه از مورد آثار سينمايي است كه پروانه اكران دانش آموزي گرفته است و متأسفانه بيش از آن كه حتي دانش آموزان از اكران آن با خبر شوند از اكران برداشته مي شود. واقعا وقت آن نيست كه مديران برآمده از چرخش مديريتي جديد متناسب با نيازها و ضرورتها به آسيب شناسي و آناليز اين سينما و ساختار پيچيده و پيدا و پنهان آن بپردازند؟ آيا براي شما مبرهن نشده است كه چرا هنرمندان سرمايه گذاران و تهيه كنندگان به سينماي اصيل فرهنگي نمي پردازند او چرا رغبتي براي سرمايه گذاري ، وقت گذاري و فكر گذاري وجود ندارد؟
وي در ادامه خاطرنشان ساخته است:به خدا ساختن فيلمهاي سودآور، كاسبكارانه، منفعتجويانه و گيشهگرايانه دشوار نيست. سرهم كردن رابطه هاي آبكي ، مناسبات غلط و مبتذل، احساسات سطحي و عوام فريبانه،هندي بازيهاي معمول چندان سخت نيست.ولي آيا شايسته است كه سينماي ايران را از دغدغههاي اصيل معاني ارزشمند و مضامين بلند تهي سازيم؟شما بزرگواران كه به تازگي در رأس هرم اجراي موزه فرهنگ و هنر قرار گرفتهايد، اجازه ندهيد بينشهاي تجاري انديش سنتي با آن مناسبات و مافياي پنهان و رابطه و رانتها آثار ارزشمند و اتفاقات مظلومي چون پشت پرده مه را ذبخ قانوني نمايند؟
خزائي در نامه خود افزوده است:من به عنوان عضو كوچك خانواده سينما كه همواره سينماي جدي و متعالي دغدغه ام بوده و خواهد بود و هيچگاه امضايم را پاي فيلم آن ضد فرهنگي نمي گذارم انتظار دارم اجازه ندهيد كركره سينماي فرهنگي كشور پايين كشيده شود.