کد خبر: ۱۷۶۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۲

سوسیس و کالباس سرطان‌زا است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرتضی صفوی امروز اظهار کرد: فردا اصفهان میزیان کنگره تغذیه ایران است که تمام کارشناسان ارشد کل کشور در این کنگره حضور دارند که هر کدام از این کارشناسان ارشد یک استان را مدیریت می‎کنند.


وی در بیان دستاوردهای کنگره تغذیه ایران در سال‏های گذشته گفت: در گذشته کارشناسان تغذیه در کنار مطب‏های عمومی فعالیت می‏کردند، اما خوشبختانه موفق شده‏ایم برای کارشناسان تغذیه مجوز کار رژیم درمانی از سازمان نظام پزشکی دریافت کنیم به طوری که در حال حاضر آنها به صورت مستقل می‏توانند مشاوره داشته باشند و این تنها یکی از دستاوردهای کنگره تغذیه ایران نبوده است.


این متخصص تغذیه افزود: در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دوره‎های تغذیه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برگزار می‎شود که اساتید این دانشگاه همه در هدایت پایان‌نامه‎ها فعالیت دارند.


وی ادامه داد: طرح‏های بزرگ کشوری که به همت کنگره تغذیه انجام شده زیاد است و از جمله آنها امنیت غذایی جامعه بوده است، امنیت غذایی به معنای دسترسی همه مردم در همه اوقات به غذای سالم برای یک زندگی سالم است و این با ایمنی غذا متفاوت است.


صفوی اضافه کرد: ایمنی غذا یعنی غذا فاقد آلودگی باشد، اما امنیت غذایی یعنی مردم پول کافی برای خرید غذا داشته باشند و دسترسی اقتصادی، توانای فیزیکی و دسترسی فرهنگی از جمله مفاهیمی است که در زیر مجموعه امنیت غذایی قرار گرفته است.


وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب کوتاه قدی تغذیه‏ای، لاغری و کم وزنی در حد بالا وجود داشت که از 15 سال گذشته تاکنون این مقدار به سطح متوسط و پایین کاهش یافت، اما معضل بدخوری همچنان وجود دارد به نوعی که می‏توان گفت ما در گذر تغذیه‏ای به سر می‏بریم.


دبیر علمی کنگره تغذیه ایران تصریح کرد: در حال حاضر ما در گذر تغذیه‌ای به سر می‎بریم به این معنا است که در یک خانواده هم افراد لاغر و ضعیف و هم افراد چاق و سو تغذیه‌ای وجود دارد و کم خوری، کم وزنی، و پرخوری غذایی از جمله مشکلاتی است که سبب بیماری‌هایی همچون پرخوری‎های عصبی و بی‎اشتهایی عصبی می‎شود.


وی گفت: دوسالانه تغذیه دارای 20 امتیاز بازآموزی است که پزشکان با حضور در این کنگره می‎تواند امتیاز بالایی بگیرند.


صفوی ادامه داد: ما می‎توانیم فست فود و سوسیس کالباس سالم داشته باشیم که در حال حاضر از وجود آن بی‌بهره‌ایم و البته این در حالی است که متخصصان تغذیه تاکنون تذکرات بسیاری به ویژه به کارگاه‎ها و تولیدکنندگان این فرآورده‎های گوشتی داده‎اند که برخی از شرکت‎ها تولید خود را در مسیرهای دیگری بردند.


به گزارش فارس،وی اظهار کرد: نیترات و نیتریت سوسیس و کالباس تولید شده در ایران بالا است و این ماده به دلیل اینکه ماندگاری سوسیس و کالباس را بالا برود و رنگ آن را صورتی می‌کند، اضافه می‎شود اما زمانی که این دو ماده حرارت داده می‎شوند، به نیروزامین که ماده‎ای سرطان‌زا تبدیل می‎شوند.


دبیر علمی کنگره تغذیه اضافه کرد: تولیدکنندگان سوسیس و کالباس کشور تاکنون نتوانسته‎اند بر این مشکل فائق شوند اما تاکنون اقدامات زیادی انجام داده‎ایم و در برخی کارخانه‎ها بالغ بر 20 جلسه توجیهی برگزار کرده‎ایم.


وی ادامه داد: رزماری می‎تواند جایگزین نیترات و نیتریت سرطان‌زا در سوسیس و کالباس شود، زیرا زمانی که حرارت می‎بیند هیچ ماده سرطان‌زایی تولید نمی‎کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
0
0
اگر مواد افزودنی باعث سرطان زایی است پس تمام مواد کنسروی هم همینطورند چون به انها هم مواد افزودنی میزنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
0
0
بیخود نیست سرطان اینقدر زیاد شده.برای کسی هم که مهم نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
0
0
غذاهای کنسروی هیچ کدام حاوی نگهدارنده نیستند چون فرایند تولید آنها کاملا متفتوت بوده و از فرایند حرارتی برای استریل کردن غذا استفاده می شود.
نقش اصلی نیترات اضافه شده سوسیس و کالباس در درجه اول بهبود رنگ و سپس جلوگیری از رشد میکروارگانیسم های مسمومیت زا است. اندازه گیری میزان نیترات در سوسیس و کالباس بسیار سخت بوده زیرا این ترکیب تبدیل به ترکیبات دیگری از قبیل نیتروز آمین می شود. با توجه به اینکه دقت اندازه گیری ترکیبات در آزمایشگاه های کشور بسیار پایین است (اگر نیاز بود مستندات بسیار قوی ارائه می کنم) لذا بیان مطالبی شبهه بر انگیز نه تنها کمکی به مصرف کننده نمی کند بلکه صنایع را نیز به شدت متضرر می نماید. متاسفانه کنترل غذا در ایران توسط گروههای دام پزشکی و تغذیه انجام می شود که شناختی محدودی در مورد اندازه گیری و کنترل کیفیت محصولات غذایی دارند. به ساختارهای معاونت غذا و دارو نگاه کنید کاملا به این موارد پی خواهید برد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین