کد خبر: ۱۷۷۰۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۹
تلاش برای از نصاب انداختن طرح سوال از رییس جمهور؛

خواب خوش حامیان پاستور در بهارستان تعبیر نشد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از آنکه از سوی برخی از نمایندگان نزدیک به دولت، از نصاب افتادن طرح سوال از رئیس جمهور مطرح شد، علیرضا منادی سپیدان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس مجلس تابناک با رد این این ادعاها، اظهار داشت: مُر قانون در مورد طرح سوال از رئیس جمهور رعایت شده است و هیچ شک و شبهه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواد آیین نامه داخلی مجلس گفت: طرح سوال از رئیس جمهور با امضای 76 نماینده تحویل رئیس مجلس شد و طبق آئین نامه پس از اعلام وصول و تطابق و تحقق صحت امضاها، طی نامه‌ای این سوال قبل از وقت اداری امروز به دفتر ریاست جمهوری ارسال شد.

نماینده مردم تبریز با اشاره به فرصت یک ماهه دکتر احمدی نژاد برای حضور در مجلس پاسخگویی به این سوال گفت: رئیس جمهور موظف است تا روز 14 آذرماه پاسخ خود به سوال نمایندگان را آماده کند.

وی با غیر واقعی خواندن برخی اظهارات در مورد از حد نصاب افتادن طرح سوال از رئیس جمهور تاکید کرد: طبق ماده 212 آئین نامه داخلی مجلس پس از اعلام وصول و ارسال سوال از رئیس جمهور، پس گرفتن امضای نمایندگان موضوعیت ندارد و پس گرفتن امضاها منوط به رای گیری در صحن علنی مجلس است.

بنابراین گزارش، برخی نمایندگان با بهانه قرار دادن وضعیت فعلی کشور به خصوص فشارهای خارجی و همچنین نسبت دادن نظر خود به برخی مقامات عالی رتبه نظام درصدد هستند تا تعدادی از نمایندگان را نسبت به پس گرفتن امضاها ترغیب کنند.

این درحالی است برخی اظهارات نه چندان محکم برخی نمایندگان نزدیک به دولت دستمایه‌ای شده تا با استناد به این سخنان سعی در تشکیک در اصل سوال کنند. روح الله حسنیان نماینده نام آشنای حامی دولت، با استناد به عبارت «برخی دوستان مدعی هستند»، می‌گوید: برخی دوستان مدعی هستند که برخی امضاها پس گرفته شده، اما مجددا شمارش شده و در واقع سوال از نصاب افتاده است ولی با این حال اعلام وصول شده است، لذا فراکسیون اصولگرایان بر مخالفت با سوال تاکید دارد.

این ادله این روحانی حامی احمدی‌نژاد در حالی است که زاکانی از دیگر مخالفان طرح و حامیان احمدی نژاد در مجالس هفتم تا نهم تاکید دارد: « طبق آیین‌نامه، اگر سوال برای رییس‌جمهور ارسال شود پس گرفتن امضاها دیگر اثری نخواهد داشت» البته این نماینده طبق معمول از مقامات عالی رتبه نظام برای به کرسی نشاندن حرف خود استفاده کرده و می گوید: « رهبری هیچ نظری در خصوص سوال از رییس‌جمهور اعلام نکرده‌اند، اما منطق و فهم درست از شرایط فعلی این امر را به عنوان یک مسیر نادرست به ما نشان می‌داد و ما سعی کردیم نمایندگان را در این جهت قانع کنیم، زیرا استنباط ما از فرمایشات رهبری این بود که مشکلات کشور را نمی‌توان با دنبال کردن مسیرهایی که منتج به شکاف می‌شود، حل کرد و کشور به کار و تلاش نیاز دارد. بخصوص در سال پایانی دولت باید تلاش کنیم تا جایی که ممکن است کمتر شاهد مشکلات باشیم. »

هر چند تا روزهای آینده این حرف و حدیث ها از سوی مخالفان طرح سوال از رئیس جمهور ادامه خواهد داشت و همین کش و قوس ها مورد بهره برداری محمود احمدی نژاد هم قرار خواهد گرفت، اما آنچه مهم است این که سوال از رئیس جمهور از بهارستان به پاستور ارسال شده احمدی نژاد نهایتا باید تا 14 آذر یکبار دیگر در مجلس حاضر شود تا در مقابل نمایندگان پاسخگو باشد.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که احمدی نژاد تنها رئیس جمهوری است که برای سوال به مجلس احضار می‌شود و این اتفاق هر چند تکراری است، اما فرقی که با گذشته دارد، قید و بندهای جدیدی است که برای اظهارات رئیس جمهوری اضافه شده است.

به گزارش تابناک، منادی سپیدان در این خصوص به خبرنگار تابناک گفت: پس از طرح سوال از رئیس جمهور در صحن علنی و استماع سخنان محمود احمدی نژاد، ریاست مجلس از سوال کنندگان خواهد پرسید که آیا از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع شده‌اند یا خیر؟ در صورت عدم قانع شدن نمایندگان سوال کننده، پاسخ رئیس جمهور به رای گذاشته می شود و در صورت عدم رضایت نمایندگان نهایتا این سوال برای قضاوت و بررسی به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

لذا به نظر می رسد بزرگ جلوه دادن تبعات این سوال برای کشور و نظام از سوی حامیان رئیس جمهور و یا کوچک انگاشتن جایگاه مجلس و دادن جواب‌های سر بالا از سوی رئیس جمهور، بزرگترین آفتی است که این روند دموکراتیک را تهدید می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
0
0
دست و پاي من و ..... در ارض است،در آنجا روزگار مي گذرانيم اما آنهايكه دست و پايشان در ارز است،به طرح سوال از رئيس جمهور دامن زده و سود بيشتري مي خواهند،امٌا همه فراموش كرده اند كه بزرگان كفته اند چو ايران مباشد تن من مباد بدين بوم بر زنده يك تن مباد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین