کد خبر: ۱۷۸۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۰

نشست فعالان بازار ADSL، به انتقاد از رفتارهای مخابرات کشیده شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به طوری که کریمی مدیرعامل پیشگامان توسعه ارتباطات در این نشست با اشاره به مشکلات عام شرکت های PAPگفت: قیمت های سازمان تنظیم مقررات به نفع بازیگران خرد نیست. باید قواعدی تعریف و تقسیم بندی کرد و الا مشکلات باقی مانده و هر دو طرف ضرر می بینند. باید به دنبال استراتژی ها بود نه تاکتیک ها.

در ادامه صیدی، معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات تهران در پاسخ به کریمی گفت: همیشه چالش ها را بررسی می کنیم. در حال حاضر موضوع سرعت ۱۲۸ کیلو بایت بحث باند پهن را تحت تاثیر قرار داده، همچنین بحث قیمت، بازار را تحت تاثیر گذاشته است. در واقع تصمیمات دولت همه ما را تحت تاثیر قرار داده است. اما سیاست مخابرات این است که PAPها رقیب نیستند. به نظر ما باید شرکت ها سر پا باشند و به مردم خدمت بدهند. در نتیجه زیرساختهایی که مخابرات سرمایه گذاری کرده اگر PAPها استفاده کنند سودش به ما می رسد.

رقابت سالم

در این نشست کارگزار، عضو هیات مدیره شرکت تلفن ثابت نیز با بیان این که شرکتهای PAPهمکار ما هستند نه رقیب گفت: رقابت سالم باعث می شود به مصرف کننده سرویس با کیفیت تر و با قیمت مناسب تر برسد. اما قیمت فعلی بازار مطلوب ما نیست. در این گونه موارد می توان با هم سیاستهای مربوط را تدوین کرد تا خدمات بهتر شود.

وی با تاکید بر حل و فصل موارد جزیی بر اساس احترام به حقوق متقابل افزود: بازار پهنای باند پهن کشور مشخص است. سرعت واگذاری شرکت های PAPبه علت حضور شرکت مخابرات رشد ۱۰۰ درصدی داشته و این نشان می دهد که رقابت سالمی را ایجاد کرده است. اما با این که شرکت مخابرات برای هر رانژه هشت هزار تومان هزینه می کند، پپ ها انتظار دارند هزینه ای پرداخت نکنند.

وی در خصوص همکاری نیز افزود: هرنوع همکاری و مشارکت با شرکت های PAPرا بر اساس قیمت پورت و حق السهم مشخص می کنیم. یک قرارداد مشارکتی با شرکت های PAPآماده کرده ایم که در حال حاضر در دست شورای قابت است و امیدواریم به توافق با دوستان دست یابیم.

مشخص نبودن استراتژی

تاج میری مدیرعامل فن آوا نیز با انتقاد از مشخص نبودن استراتژی مخابرات ایران در خصوص PAPها گفت: چارچوب همکاری مشخص نیست. هدف ما تعامل مثبت در عین رقابت است. بزرگترین مشکل PAPها کابل مسی است که مخابرات با ما رقابت می کند. پیشنهاد من این است که مخابرات در لایه های پایین وارد نشود. باید شورای رقابت یا رگولاتوری کاری کنند منابع به ما هم بدهند. PAPها در لایه های استراتژیک مشکلی ندارند. خواسته ما این است تا قبل از تصویب برنامه استراتژیک از حرکت های عجولانه پرهیز شود.

راهکارها

صیدی معاون فناوری اطلاعات مخابرات استان تهران با اشاره به این که در گذشته که مخابرات از دادن پورت ADSLمنع بود و رقابتی هم نبود این منابع را نمی داد خاطرنشان ساخت: منابع هزینه بر است و باید این هزینه دیده شود.

وی در عین حال گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که PAPها فروشنده ما باشند. روش برخورد ما با PAPها که لایسنس دارند با دیگران فرق می کند. در این زمینه در حال کار روی راه کارهای مناسب هستیم تا مشکلات حل شود. باید به دنبال تعامل مشخص با هم بود. برای این منظور مشاور گرفتیم که نحوه تعامل با PAPها را مشخص کند. به محض اینکه مشاور بسته را بدهد و مصوبه کمیته کامل شود با پپ ها جلسه می گذریم.

وی در خصوص افزایش قیمت ها نیز گفت: افزایش فقط درسطح استان تهران رخ داده است که علت آن افزایش قیمت توسط پیمانکاران است.

خسروی، معاون پارس آنلاین نیز در این مناظره با برشمردن مشکلات PAPها در خصوص تاثیر تعرفه ها بر هزینه گفت: تعرفه های شما کار PAPها را سخت تر می کند. در ماه های اخیر قیمت رانژه افزایش زیادی پیدا کرده که به نظر من برای رعایت حقوق متقابل شرکت های PAPنیز باید در قیمت گذاری مشارکت کنند. لذا استراتژی شما باید در بر گیرنده مشکلات ما باشد.

مدیریت منابع

مهندس کریمی مدیرعامل پیشگامان توسعه ارتباطات هم گفت: تصور شرکت های PAP از پرداخت ماهیانه هزارتومان آبونمان این است که قانون گذار دیده و باید پرداخت شود اما اگر آمار کلی واگذاری جابه جایی بررسی شود می بینیم که از یک و نیم میلیون مشترک اینترنت پرسرعت PAPها در کشور فقط ده درصد جا به جا می شوند اما نود درصد دیگر همین مبلغ را می پردازند.

وی تاکید کرد: به نظر من شتابزدگی در تصمیمات یک طرفه ما را دچار مشکل می کند و اینجا اختلافات به اوج می رسد. باید هزینه ها کارشناسی شده و به نقطه ای برسد که کسی متضرر نشود.

مهندس کریمی افزود: متاسفانه منابع در دست مخابرات است و شرکت های پپ جایگزینی برای آن ندارند این انحصار ذاتی و این منبع کمیاب و ملی باید مدیریت شود و در استراتژی های آتی در نظر گرفته شود.

وی در عین حال از عملکرد برخی شرکت های استانی انتقاد کرد و گفت: یک نکته دیگر که باعت دامن زدن به این سو تفاهم شده است این است که ما در بحث رانژه بحث هایی داشتیم. معتقدیم باید هزینه ها را کارشناسی کرد و این هزینه ها در هزینه کابران محاسبه شود و فقط فشار به PAPها نباشد.

مهندس کریمی با اشاره به افزایش قیمت کابل مسی تا ده برابر نیز گفت: در خصوص نگهداری سیم مسی مشکل داریم. در حال حاضر ۲۵ میلیون مشترک تلفن ثابت داریم که صرفا از VOICEاستفاده می کنند و نباید هزینه نگهداری کابل مسی تنها از مشترکان اینترنت گرفته شود. اگر فشار کل مشترکان به این تعداد بیاید عادلانه نیست و موجب افزایش مشکلات نیز می شود.

وی تاکید کرد: باید شرایط رقابتی را درست تعریف کرد، منابع را درست تقسیم کرد . باید استراتژی ها تدوین و اجرا شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین