کد خبر: ۱۷۸۲۱۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵

کواکبیان: مذاکره با آمریکا نه شرعا حرام است و نه شرعا حلال/ متکی: مذاکره آمریکا با ایران هنوز تصمیم حاکمیتی واشنگتن نیست

اوباما برای رهبری نامه نوشت و رهبری هم پاسخ نامه را دادند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: کواکبیان نماينده مجلس هشتم ابتدا ضمن ابراز تاسف از حملات مجدد رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: اهداف سه گانه ای در سیاست خارجی آمریکا مطرح بوده که کاخ سفید در هر مقطع از یکی از آن ها استفاده می کند .آنها استراتژی مدون خود را برای تامین منافع خود بکار می برند و در این راستا بعضا تحریم ها را تشدید می‌کنند و گاهی نرمش نشان می دهند. 

متکی نیز درباره موضوع برنامه گفت: اوباما در انتخابات اخیر، کارت الکترال های بیشتری را نصیب خود کرد، البته آراء مردم به هم نزدیک بود. واقعیت این است که دیدگاه کنونی اوباما ملایم تر با جمهوریخواهان را نشان می دهد اما با شرایطی که آمریکا دارد باید دقت ویژه ای شود اما باید به این نکته توجه کرد که در اظهارات آنان دوگانگی وجود دارد. 

کواکبیان در پاسخ به سئوال مجری درباره لزوم توجه به دیدگاه آمریکا و یا رفتار واشنگتن گفت: کلام آنان ملایم تر شده اما همواره در برخورد با ایران اشتباه کرده اند و لابی صهیونیست ها بر رفتار واشنگتن موثر است. طرح موضوعاتی مانند تروریست و یا سلاح هسته ای و حقوق بشر از برنامه های اسرائیل است که آمریکایی ها هم به آن دامن می‌زنند. 

نماینده مجلس هشتم ادامه داد: من معتقدم مذاکره با آمریکا نه شرعا حرام است و نه شرعا حلال و به شرایط کشور بستگی دارد و ما باید به سمت این امر برویم. 

وی افزود: واشنگتن نباید تاکید کند که تهران باید تضمین دهد و اگر ما مذاکره را مطرح می کنیم برای شرایط کشور است وگرنه باید رهبری در این زمینه تصمیم بگیرند و این درحالیست که رفتارهای ایران در قبال این کشور نیز یکی از دلایل مواضع دوگانه آمریکا است. 

متکی وزير سابق امور خارجه در ادامه این گفت وگوی تلویزیونی تاکید کرد: من نه نماینده کسی هستم و نه سخنگوی جایی اما درباره عملکرد وزارت امور خارجه می توان در جایی دیگر صحبت کرد. 

وی افزود: ما نباید اجازه دهیم فقدان گفت وگو داشته باشیم و در مذاکره با کل جهان بجز اسرائیل(که آن را به مشروعیت نمی شناسیم) و آمریکا باید پیش قدم باشیم. چهارسال پیش اوباما گفت باید اعتماد مردمی ایجاد کنیم و در امور بین الملل هم همین امر را صورت دهیم. این حرف نشان از آن دارد که در آمریکا و حتی در دیگر نقاط دنیا نوعی بی اعتمادی نسبت به این کشور وجود دارد. اوباما برای رهبری نامه نوشت مانند نامه ای که کارتر به امام(ره) نوشت که مقام معظم رهبری هم پاسخ نامه اوباما را دادند. 

وزیر سابق امور خارجه در ادامه گفت: مذاکره آمریکا با ایران هنوز تصمیم حاکمیتی واشنگتن نیست بلکه این مسئله بیشتر در رسانه‌های این کشور مطرح می شود. 

کواکبیان در پاسخ به اظهارات وی گفت: باید در عرصه دیپلماسی خود دنبال راه حل مناسبی برویم و باید توجه کرد ما رابطه را با آمریکا قطع نکردیم، بلکه آنها پس از تسخیر لانه جاسوسی اعلام قطع رابطه کردند و امام راحل فرمودند ما از این امر استقبال می کنیم. 

در ادامه ، متکی گفت: در دولت آقای هاشمی اقداماتی برای مذاکره صورت گرفت اما جریان مخالف جلوی آن ایستاد اما هنگامی که جریان چپ روی کار آمد خود مذاکره را تلویحا در دستورکار خود قرار داد. 

کواکبیان با تاکید بر اینکه باید ما دیپلماسی خود را تقویت کنیم، افزود: نیازی نیست تا برای مذاکره با آمریکا به آنها نامه بدهیم. می توان با عزت، حفظ منافع و در شرایطی برابر به مذاکرات بپردازیم. البته برخی واکنش ها و اظهارات باعث اشکال در روابط می شود که این به ضعف کارشناسی در وزارت امور خارجه بر می گردد. 

وی ادامه داد: بارها تاکید کرده ام که چه اشکالی دارد ما با برخی اساتید روابط بین الملل و کارشناسان خبره که تعهد و تخصص آنان محرز است جلسه بگذاریم و مسائل را بررسی کنیم، مشکلات ما در روابط با برخی کشورهای همسایه و منطقه به دلیل کارشکنی های آمریکا است و ما در بدترین شرایط روابط با این کشور و کشورهای همسایه هستیم. 

این نماینده مجلس هشتم تصریح کرد: من مدافع دولت های قبلی نیستم، اما اینکه می گویند دولت های گذشته سر مواضع خود محکم نایستادند، جای بحث دارد. 

به گزارش ایرنا، متکی در پایان گفت: ما در دولت نهم تغییر رویکرد در مسائل هسته ای داشتیم و پیشرفت کردیم و الان مناسب ترین وقت برای پیشبرد دیپلماسی قوی است. آقای کواکبیان درباره مذاکره با آمریکایی ها به این مسئله اشاره نکردند که در چه شرایطی باید مذاکره کرد و تنها گفتند مذاکره کنیم.  ما باید در مقوله دیپلماسی تدبیر به علاوه مقاومت داشته باشیم چراکه اگر طرف مذاکره کننده ببیند مقاومت ندارید روی شما حساب نمی کند و ما باید با همت مردم و با تدبیر درست از این شرایط عبور کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین