کد خبر: ۱۷۸۶۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۲
مخالفت رییس فدراسیون فوتبال با استعفای ترابیان

کفاشیان: برکناری کی‌روش به ذهنم هم خطور نکرده است

دارم هزینه های استقلال فدراسیون را می‌دهم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در لابه لای حرفهای رییس فدراسیون فوتبال می شود رگه هایی از کم توجهی وزارت ورزش به فدراسیون را هم دید، هر چند که کفاشیان می گوید "آنها حمایت کرده اند" اما وقتی حرف از استقلال به میان می آید، کفاشیان خوش خنده، میمیک صورتش را تغییر می دهد و جدی تر می گوید انتقادها "هزینه گزاف استقلال" فدراسیونش است.

علی کفاشیان یک هفته پس از شکست تلخ تیم ملی ایران برابر ازبکستان در گفت وگویی مفصل با ایسنا تلاش کرد به سوالهایی که این روزها اطراف فدراسیونش وجود دارد، پاسخ بدهد:

** تیم ملی باخت و قابل پیش بینی بود بعد از این باخت انتقادها متوجه شما و مدیریتتان در فدراسیون شود. در این ناکامی تیم ملی چقدر سهم دارید؟

ما یک سال و ۸ ماه پیش یکی از بهترین مربیان دنیا را آوردیم که باتجربه و به مسایل فنی روز دنیا بود چون همیشه این بحث وجود داشت که سرمربی حتی باید قوی‌تر از تیم باشد. کارلوس کی‌روش از آن زمان تاکنون دارد شبانه‌روزی تلاش می کند. او لیگ ایران را کاملا ارزیابی کرده و با استخراج اطلاعات زیادی از فوتبال ایران، پرونده‌های بسیاری از بازیکنان را هم ایجاد کرد. اما بعد از بازی‌های تیم ملی در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی، متاسفانه در مرحله گروهی پنج تیمی، تیم ایران هنوز بازی‌های قوی و جام جهانی‌پسندی انجام نداده است. این می‌تواند دلایل فنی متعددی مثلا ضعف برنامه‌های تکنیکی و تاکتیکی کی‌روش، ضعف بازیکنان ما، انتخاب‌های نادرست از سوی کادر فنی، تولیدات لیگ و...داشته باشد. در بازی اول هرچند با کمک شانس توانستیم ازبکستان را ببریم اما بعد از آن اگر مقابل قطر و لبنان بازی‌های خوبی ارایه می‌کردیم کارمان راحت شده بود. متاسفانه تیم ملی دو فرصت بسیار عالی را در آن دو مسابقه از دست داد. در عین حال مسابقه با کره‌جنوبی و بازی برگشت با ازبکستان نشان می‌دهد روند تیم ملی بهتر شده است. الان هم ناامید نیستیم. باید تلاشمان را ادامه دهیم. الان که نمی‌توانیم چرخه کار را قطع کنیم؛ همین چرخه باید تا آخر کار ادامه پیدا کند. فدراسیون در این مدت تلاش کرد بهترین شرایط را برای آماده سازی تیم ملی فراهم کند و بیش‌ از این حیطه مسوولیت ما خارج است.

** به انتخاب کی‌روش اشاره کردید، ظاهرا پیش از این انتخاب یوسف سرکال رییس وقت فدراسیون امارات و همینطور رییس فدراسیون پرتغال به شما توصیه کرده بودند از همکاری با کی‌روش صرف‌نظر کنید! چرا به توصیه‌هایشان توجه نداشتید؟

از نظر سابقه و توان مربیگری همه کی‌روش را تایید کردند. هم سرکال و هم رییس فدراسیون پرتغال؛ اما برخوردهای کی‌روش تند است و کمی بداخلاق است. من خوش‌اخلاقم و همه ایراد می‌گیرند که چرا خوش اخلاقی و می‌خندی و الان به کی‌روش ایراد می‌گیرند که چرا بداخلاقی؟! کی‌روش خصوصیاتی دارد که مثلا از کوچک‌ترین مشکل نمی‌گذرد که این یکی از ایرادات اخلاقی اوست. او بسیار تابع مقررات است. من اگر کسی خطایی کند ممکن است از خیلی اشکالات کوچک بگذرم اما او نمی‌گذرد. اگر یکی از افراد گروهش یا حتی مثلا ماشینش دیر بیاید، یک ماشین دیگر جایگزین شده باشد و مسایلی از این دست، خیلی ناراحت شده و اصلا از این چیز‌ها نمی‌گذرد. ویژگی و روش کار او این‌گونه است وگرنه از لحاظ فنی به کارش احاطه دارد. ما که نمی‌توانیم بگوییم روش کاری‌ و اخلاقی‌ات را عضو کن. کی‌روش کار فنی‌اش را خوب انجام داده و در این یک و نیم سال گذشته افراد زیادی را دیده و پرونده‌های زیادی برای فوتبال و بازیکنان ما تشکیل داده است.

** البته این کارها هیچ‌کدام به نتیجه‌ای برای فوتبالی ملی ما ختم نشده و حتی نوع بازی تیم ملی هم تغییری نکرده است؟ این انتقادی است که متوجه کی روش است.

این یک موضوع فنی است که اهل فن باید بحث کنند و تشخیص دهند که مشکل کجاست. لیگ ایراد دارد، مشکل از تاکتیک‌های کی‌روش است یا مواردی دیگر. اما چیزی که فکر می‌کنم روی آن اتفاق نظر وجود داشته باشد، توانایی‌های فنی کی‌روش بوده که سابقه‌اش هم همین را می‌گوید.

** همچنین این مشکل اخلاقی کی‌روش باعث از اعتبار افتادن و سرانجام تعطیل شدن کمیته فنی فدراسیون شده است! همینطور برای شما هم الزام‌هایی را بوجود آورده که انگار نمی‌توانید نظارتی بر کار او داشته باشید!

ابدا این طور نیست. برنامه‌های کی‌روش پس از تایید در هیات رییسه اجرایی شد و ما فقط طبق همان برنامه‌ها عمل کردیم. نظارت فنی در معنای کمک به تیم ملی برعهده کمیته فنی است که کی‌روش هم پذیرفته در جلساتش شرکت کند. وقتی از کی‌روش خواستم در کمیته شرکت کند،‌ گفت پس از بازی با کره‌جنوبی در خدمت خواهم بود. بعد از آن مسابقه هم که حدود یک ماه محصص در ایران حضور نداشت! ما گفتیم کمیته فنی گزارش‌ها و نظرات مربیان را جمع کرده و پس از تحلیل، آنها را در اختیار کی‌روش قرار دهد و البته سرمربی تیم ملی هم پاسخگو باشد. کی‌روش این را پذیرفته و اخلاق تندش هم برای تیمش نیست. او برای تیمش می‌خواهد همیشه بهترین‌ها را تهیه کند.

** البته کمیته فنی‌ای که فقط در حد نظر دادن باشد، از برنامه‌های کی‌روش بی‌اطلاع بوده و در هیچ مورد نتواند الزامی برایش بوجود آورد که خاصیتی نخواهد داشت!

همیشه بعد از باخت‌ها این حرف‌ها هست. مطالب کمیته فنی باید ۱۰ درصد روی گذشته و ۹۰ درصد درباره برنامه‌های آینده باشد. کی‌روش موظف است در جلسات کمیته شرکت کند؛ مثلا ما الان ۶ ماه وقت داریم که باید ببینیم در این ۶ ماه باید چه کنیم. بعد از آنکه کی‌روش از سفر برگشت در این باره جلسه خواهند داشت. کمیته مطالبش را می‌گوید و تصمیم‌گیری نهایی حق طبیعی سرمربی است.

** بپذیرید که کمیته فنی فدراسیون اعتباری ندارد و از وجود ترکیب کاملی از کارشناسان فوتبال این مملکت چون مجید جلالی و امیر حاج‌رضایی هم بی‌بهره است!

حالا باید صحبت کنیم، شاید به جمع اعضای آن اضافه شدند. البته می‌پذیرم که آنجا هم هر کسی حرف خودش را می‌زند. ضمنا قبول دارم که باید بیشتر جلسه تشکیل دهد.

** بعضی افراد معتقدند باید مربی ایرانی باتجربه به کادر فنی اضافه شود؛ چه نظری در این باره دارید؟

ما در کارهای فنی کی‌روش نمی‌توانیم دخالت کنیم. هیچ سرمربی اصلا مربیان ایرانی هم قبول نمی‌کنند مربی به آنها تحمیل کنیم. اگر بنا بر حضور مربی ایرانی در کادر فنی باشد کی‌روش می‌گوید من نمازی و آقاجانیان را برداشتم. ضمن اینکه هر سرمربی بیاید طبیعی است بخواهد دستیارانش را هم‌ بیاورد.

** اما شما نتوانستید مربی ایرانی که سال‌ها در باشگاه‌های ما کار کرده را به کادر فنی بفرستید؟

چرا نتوانستیم؟ ما مربیان ایرانی را معرفی کردیم تا کی‌روش انتخاب کند. مثلا علیرضا منصوریان را هم خودمان معرفی کردیم که نهایتا سرمربی تیم ملی زیر۲۲سال شد. اما حتما خیلی از مربیان ما شاید نپذیرند دستیار شوند که مثلا کی‌روش به آنها او امر و نهی کند! فرضا من مربی را هم به او تحمیل کردم، پس فردا آن مربی می‌خواهد به کی‌روش بگوید تو این کارو بکن، او هم بگوید تو این کار را بکن! با این شیوه عملا در کادر فنی دعوا راه ‌انداختم! مگر من می‌توانم میان آنها دعوا بیاندازم؟ شما خوش‌اخلاق‌ترین مربی ایرانی را هم بیار و به او بگو شما سرمربی اما فلان مربی هم نماینده من در کادر فنی باشد. آیا می‌پذیرد؟ اصلا قبول نمی‌کند. او باید سیستمش یک‌کاسه باشد و این حق طبیعی اوست.

** واقعا تا حالا قطع همکاری با کی‌روش به ذهن‌تان هم خطور نکرده؟ چون بعد از باخت به ازبکستان گمانه‌زنی‌ها در این باره قوت گرفت.

واقعا نه. ما طبق برنامه تا پایان مسابقات انتخابی جام جهانی با کی‌روش هستیم؛ با هر نتیجه‌ای که کسب کند.

** در مسابقات غرب آسیا سرمربی تیم ملی کی‌روش است یا سیموئز؟

قطعا کی‌روش خواهد بود.

** درست است بخاطر اینکه شما نایب‌رییس غرب آسیا هستید، تیم ملی را ملزم کردید که در این بازی‌ها شرکت کند، آن هم با ترکیب اصلی؟

خیر این طور نیست. اختیار با کی‌روش بود. او اکنون هم باید طبق برنامه بازی‌ها خودش حضور تیم ملی و دعوت از بازیکنان مختلف را مدیریت کند. البته این بازی‌ها در تعطیلات نیم‌فصل است و نباید حتی به یک هفته از مسابقات لیگ هم لطمه بزند. کی‌روش می‌توانست بگوید تیم ملی آماده نیست و مثلا این بازی‌ها به دردش نمی‌خورد، بنابراین هیچ ربطی به موضوع نایب‌رییسی من ندارد.

** الان که ثمره تعطیلی طولانی لیگ شکست مقابل ازبکستان شد، باز هم از تعطیلی‌های پیاپی لیگ استقبال می‌کنید؟

این اعتقاد کادر فنی است. ما با همان برنامه‌ای که کی‌روش داده، تا پایان مسابقه‌های انتخابی جام جهانی پیش‌ می‌رویم. این‌هایی که مدام لیگ‌ لیگ می‌کنند، بدانند لیگ با این برنامه تنظیم شده تیم ملی، صدمه‌ای نمی‌خورد و مسابقه‌ها در زمان خودش انجام خواهد شد. لیگ تا آخر اردیبهشت تمام می‌شود، جام حذفی هم که گذاشتیم. یک جاهایی تاخیر می‌افتد که آن هم به خاطر برنامه‌های تیم ملی است و بعد از مدتی مسابقات از سر گرفته می‌شود.

** ظاهرا از رفتار وزارت ورزش که بعد از برد کره‌جنوبی در وسط میدان حاضر بود و بعد از شکست برابر ازبکستان تنهایتان گذاشته بودند، ناراحت شدید؟

وزارت ورزش که از ما حمایت کرده است. واقعا بحث من نیست؛ الان خیلی از رسانه‌ها زوم کرده‌اند روی اینکه مقصر همه مشکلات کفاشیان است. بعضی‌ها هم احساساتی شدند و یک سری از مسائل را علیه فدراسیون می‌گویند. اما واقعا آیا مشکل اصلی فوتبال ما کفاشیان است؟ واقعا مشکل فوتبال ما این است؟ یعنی این فوتبال روی شاخ کفاشیان می‌چرخد؟! یا اینکه نه این مشکل، متعلق به همه فوتبال ماست؟ باید ببینیم مشکل واقعی چیست و چه تصمیمی به صلاح فوتبال کشورمان است. هر موقع تیم ملی می‌برد کاری ندارند که فدراسیون هست یا نیست، کارش را انجام می‌دهد یا نمی‌دهد. اما اینکه بعد از یک باخت بخواهند همه هجمه‌ها و ایرادات را به مدیریت فدراسیون مربوط بدانند، درست نیست. مدیریت فدراسیون صاحب دارد. چه کسی است صاحب آن؟

** حتما شما!

نه، صاحب آن مجمع است.

* مجمع که خاصیتی ندارد!

اصلا مگر شما به اساسنامه مجمع اعتقاد ندارید؟ طی ۱۳ – ۱۴ بند وظایف فدراسیون مشخص است. اگر فدراسیون وظایفش را طبق قانون درست انجام نداده بود، نه من اصلا کل اعضای فدراسیون مشکل داریم.اما اگر کارمان را طبق وظایف مشخص شده انجام دادیم، پس مشکل جای دیگری است. ما وظایف‌مان را طبق اساسنامه و با همه مشکلات مالی و مسائل مختلفی که وجود دارد، بدون سرمایه‌گذاری‌هایی که باید بشود و نمی‌شود، بدون اسپانسری که باید بیاید و نمی‌آید و... انجام دادیم. دیگر پس باید چکار کنیم؟

** یاد اسپانسر افتادید، سر حق پخش تلویزیونی هم که دوباره کوتاه آمدید؟!

بله؛ فعلا صلاح این است که ما کوتاه بیاییم. فعلا همان مبالغ سال‌های پیش است، داخل پرانتز اشاره کنم این موضوع همان قضیه همان مارادونا و غضنفر است. بگذارید وضع‌مان درست شود تا بعد.

** آقای کفاشیان! فکر می‌کنید چه اتفاقی باید در این فوتبال بیفتد و چه نتایجی حاصل شود تا رییس فدراسیون استعفا دهد؟!

شما به عنوان رسانه‌ای که سالهاست معتبر کار می‌کنید بنویسید آن‌هایی که می‌گویند کفاشیان باید برود، سناریو و طرح‌شان برای مدیریت این فوتبال را ارایه دهند. بگویند بعد از رفتن کفاشیان، چه اتفاقات دیگری باید بیفتد. خب اینها را باید بگویند دیگر! طرحی که رفتن کفاشیان یک بخش آن است. منتقدان باید در طرح‌شان فصل‌های بعدی را هم مشخص کنند. مطمئن باشیم اگر چنین طرحی را بدهند و هیات رییسه تشخیص دهد آن طرح به نفع فوتبال مملکت است، خودمان مجمع را تشکیل می‌دهیم و می‌گوییم این طرح منجر به پیشرفت فوتبال می‌شود و مثلا از الزامات آن رفتن کفاشیان، آیت‌اللهی و... است. مدیریت فدراسیون صاحب و اختیار دارد. همینجوری که نمی‌شود؛ مجمع باید تشکیل شود و هر کس حرفی دارد، طرحش را بیاورد.

** پس معتقدید الزاما نتایج تیم‌های ملی موید ناکامی مدیریتی فدراسیون شما نیست؟

فدراسیون ممکن است در بسیاری از موارد ضعف داشته باشد که ما هم باید آن‌ها را شناسایی و برطرف کنیم اما اگر قرار باشد یک رییس فدراسیون با یک باخت برود و با یک برد بماند، این خیانت به فوتبال است. نه فیفا و نه هیچ جای دنیا هم این را نمی‌پذیرد. رییس فدراسیون بر اساس یکسری ضوابط و دلایلی باید بیاید و طبق دلایل و ضوابط دیگری هم برود. این که یک رییس فدراسیون بخاطر باخت تیم ملی بخواهد برود فردا هر رییسی بیاید و یک باخت بدهد می‌خواهند بگویند تو هم برو تا یکی دیگر بیاید! این به ساختار و شالوده فوتبال لطمه می‌زند.

** شایعه شده جایی گفتید از این وضع فوتبال خسته شدید و قصد دارید چند ماه دیگر از فدراسیون بروید!

چه کسی این حرف را زده؟ خسته می‌شوم اما می‌روم یک مقداری استراحت می‌کنم و برمی‌گردم!

** یعنی شما نگفتید بعد از انتخابات ریاست جمهوری می‌خواهید بروید؟!

نه! گفته‌ام من به این پست نچسبیدم و الان هم تاکید می‌کنم اگر طرح و سناریو را تعریف کنند و ما ببینیم این طرح برای فوتبال خوب است، آن را می‌پذیریم. خود هیات رییسه فدراسیون آن را می‌بیند و تحویل مجمع می‌دهد، هیات رییسه‌ای که افراد منتقد هم در آن حضور دارند. مطمئن باشید مجمع صلاح فوتبال را بیشتر از صلاح کفاشیان می‌خواهد. البته خاطرنشان می‌کنم مبنای طرح پیشنهادی نباید "من" باشد؛ بلکه باید "ما" باشد. طرح واقعا باید به فوتبال کشور خدمت کند.

** چرا تعداد جلسات هیات رییسه اینقدر کم و کم‌اثر برگزار می‌شود؟ این انتقادی است که بعضی اعضا مثلا محمدرضا رحیمی مدیرعامل باشگاه سپاهان هم آن را مطرح کرد.

تعداد جلسات هیات رییسه در طول سال مشخص است. به طور مثال چهارشنبه این هفته (فردا) جلسه خواهیم داشت. طبق اساسانامه در سال باید بین ۸ تا ۱۰ جلسه برگزار شود اما ما حداقل ۱۳ تا ۱۶ جلسه در سال برگزار می‌کنیم. اما طبق قانون اعضای هیات رییسه در سیستم اجرایی فدراسیون سهیم نیستند. هیات رییسه که نباید فدراسیون را اداره کند. تصمیمات مهم در هیات رییسه تصحیح می‌شود.

* سپردن مسوولیت برخی کمیته‌ها به اعضای هیات رییسه، خنثی کردن آنها برابر تصمیمات فدراسیون نیست؟

نه واقعا. ضمن اینکه کمیته‌ها مسئولیت اجرایی ندارند. البته فقط بهروان این شرایط را دارد اما امثال اصفهانیان، بهاروند، آیت‌اللهی و... به این شکل نیستند. اینها در جای دیگر مسوولیت دارند و تنها در جلسات هیات رییسه که به نوعی جلسات سیاست‌گذاری فدراسیون است شرکت می‌کنند. خود کمیته‌ها هم سیاست‌گذارند و در امور اجرایی دخالتی ندارند.

** در مجموع قبول دارید بخشی از مردم می‌خواهند شما از فدراسیون بروید؟ و آیا این را نشات گرفته از القائات رسانه‌ها می‌دانید ؟

معتقدم بعضی از رسانه‌ها فرافکنی می‌کنند. آنها با بزرگ‌نمایی سعی می‌کنند باخت‌ها را به گردن کل فدراسیون فوتبال بیندازند. فدراسیون فوتبال به خاطر تغییر مدیریت‌ها در یک سری مقاطع، خودش به اندازه کافی مصیبت و زجر کشیده است. زمان دادگان را که دیدید چطور با او برخورد کردند! بعد از آن چقدر از تبعاتش برای این فدراسیون بود. پس این اتفاقات نباید دیگر بیفتد، اگر هم قرار است بیفتد همان رسانه‌هایی که به این مسایل اعتقاد دارند نیایند قلب سیاه‌شان را بزرگ کرده و به مردم نشان دهند. آن‌ها باید طرح‌شان را بگویند.

** فکر می‌کنید چرا رسانه‌های مدنظرتان به گفته شما سیاه‌نمایی می‌کنند؟

نمی‌دانم. خب بالاخره هر کسی یک نظری دارد.

** بنابراین نظرات بعضی از مردم را تابع این رسانه‌ها می‌دانید؟

خیلی از مردم اطلاعات‌شان را از همین رسانه‌ها می‌گیرند اما می‌خواهم بر این تاکید کنم که اگر امروز به نفع فوتبال می‌دانید کفاشیان برود و می‌گویید برو برو برو، خب بعدش چی؟ بعدش هم را تعریف کنید! بعد از کفاشیان چه پروسه‌ای طی ‌شود تا فدراسیون دوباره به بحران نیفتد، روی پای خودش بایستد و به جلو برود؟ آیا در کشورهای پیشرفته این طور نیست که اگر قرار بر رفتن یکی باشد، این کار به آرامی صورت می‌گیرد؟

** یعنی می‌خواهید بگویید علیه شما توطئه می‌شود؟!

نمی‌دانم خیلی‌ چیزها هست که نمی‌توانم الان بگویم. حالا شاید در آینده درست شود.

** تجربه نشان داده هر موقع به صراحت صحبت و شفاف‌سازی کردید، حامیان‌تان بیشتر شده!

قبل از انتخاباتی که دوباره من رییس فدراسیون شدم، یک سری از روزنامه‌های ورزشی گفتند ما می‌خواهیم برای فلانی کار کنیم، او بیاید بهتر است و از این جور حرف‌ها. نمی‌دانم چرا این اصرار را می‌کردند و حالا که گزینه‌شان رییس فدراسیون نشده، ناراحتند و می‌خواهند ناراحتی را یک جوری جبران کنند.

** ولی اگر وزارت ورزش پشت سر شما باشد، یک یا چند رسانه نمی‌توانند این همه هجمه علیه شما تولید کنند!

چندین مورد وجود دارد؛ همه این‌ها دست به دست هم داده تا این شرایط بوجود آمده است. اما می‌خواهم بگویم اگر امروز ما در فدراسیون کار می‌کنیم و به جلو می‌رویم و البته یادتان هست که خیلی‌ها می‌گفتند خوب است فدراسیون تلاش کند تا استقلالش حفظ شود؛ خب الان این استقلال هزینه‌های گزافی دارد! این هزینه‌ها را باید داد. اگر دوست داریم استقلال فدراسیون ادامه پیدا کند، باید این هزینه‌ها را داد. اگر هم که دوست نداشته باشیم خب شرایط مثل گذشته خواهد شد.

** این یعنی وزارت ورزش از شما حمایت نمی‌کند!

آن‌ها هرچه در توان‌شان بوده حمایت کرده‌اند.

** بی‌تردید جدی‌ترین هزینه‌های فدراسیون تامین ارز قرارداد کی‌روش و دستیارانش است. وقتی قرارداد را در سازمان تربیت بدنی امضا کردید، یعنی اینکه سازمان یا همان وزارت ورزش فعلی حداقل بخشی از هزینه قرارداد کادر فنی تیم ملی را تقبل کرده است. اما در عین حال عباسی تامین ارز مربوطه برای این کار را وظیفه فدراسیون می‌داند! اینها را که قبول دارید؟

همان زمانی که می‌خواستیم مربی خارجی را با مبلغ سنگین بیاوریم، به سازمان تربیت بدنی اعلام کردیم فدراسیون نمی‌تواند پول این مربی را تامین کند. علی سعیدلو رییس وقت این سازمان به من گفت شما مربی خیلی خوب بیاورید، من مبلغ آن را تامین می‌کنم! یادداشت‌ها و مدارک مستند هم موجود است. ما آوردیم و الان هم که...! البته الان هم وزارت ورزش ان‌شاءالله کمک می‌کند.

** بعد از بازی با کره به همراه کی‌روش به وزارت ورزش و جلسه با عباسی رفتید، مگر آنجا وزیر قولی نداد؟!

آن جلسه برای تقدیر وزیر از کی‌روش بود. وزیر از کی‌روش خواست نظرات کادر فنی و مربیان را هم بگیرد که او هم قبول کرد. ما همین کار را توسط کمیته فنی خواهیم کرد. جلسه کمیته هم که بعد از بازگشت کی‌روش از مرخصی برگزار می‌شود.

** تصمیم‌گیری برای تشکیل مجمع فوق‌العاده با رییس مجمع یعنی وزیر ورزش و جوانان است؟

نه، این تصمیم با وزیر ورزش نیست. اختیار تشکیل مجمع فوق‌العاده با هیات رییسه فدراسیون است. اگر یک سوم اعضای مجمع که حدود ۲۵ نفر می‌شوند، به هیات رییسه نامه بنویسند و با ذکر دلیل، درخواست تشکیل مجمع فوق‌العاده کنند، این موضوع در هیات بررسی شده و اگر به تصویب رسید، مجمع تشکیل خواهد شد.

** آیت‌اللهی نایب اول شما در فدراسیون معتقد بود شعارهای انتقادی تماشاگران در استادیوم هدایت شده بود! خودتان چه نظری دارید؟

واقعیتش تحقیق نکردم. البته حق می‌دهم یکسری تماشاگران زمان باخت تیم ناراحت باشند. بالاخره آنها می‌خواهند ناراحتی‌شان را سر یکی خالی کنند، حالا یا بازیکنان یا من.

** حالا چرا آنقدر دیر از جایگاه ویژه خارج شدید؟

آنجا بودیم که کمی خلوت شود. البته حوصله مصاحبه هم نداشتم و می‌خواستم مصاحبه نکنم. چون آن موقع خیلی از خبرنگارها احساساتی می‌شوند و در شرایطی که خیلی ناراحتند می‌خواهند مصاحبه کنند، در آن شرایط هم که نمی‌شود پاسخگو بود، ممکن است این وضعیت باعث درگیری لفظی و جدل‌های بعدی شود. بعد از آن هم که رفتم تایلند. یکشنبه برگشتم و الان برای نخستین بار این مصاحبه‌ مفصل را انجام می‌دهم.

** از تایلند چه خبر؟

گزارش برنامه‌های آنجا که اعلام شد. جلسه کمیته فوتسال با حضور بلاتر بود.

** میزبانی جام جهانی را به ما می‌دهند؟

۶ کشور تقاضای میزبانی کرده‌اند که ما هم یکی از آنها هستیم. حالا نمی‌دانم به ما بدهند یا نه؛ فعلا قرار است مدارک را بفرستیم ببینیم چه می‌شود.

** از این مسایل که بگذریم، در آستانه جلسه چهارشنبه آیا استعفای عباس ترابیان رییس کمیته فوتسال را می‌پذیرید؟

چهارشنبه آن را در هیات رییسه مطرح خواهیم کرد. باید صحبت‌های اعضا را گوش کنیم و ببینیم بهتر است چه تصمیمی بگیریم.

** نظر شخصی‌تان درباره ترابیان چیست؟

باید صحبت‌های اعضا را بشنوم اما شخصا معتقدم ترابیان در فوتسال خوب کار کرده و کارنامه‌اش قابل دفاع است. هیچ گزینه دیگری غیر از او نداریم. بالاخره باید ببینیم در جلسه هیات رییسه چه مواردی مطرح می‌شود.

** در برابر عملکرد کمیته جوانان چه موضعی دارید؟

نتیجه تیم ملی جوانان ضعیف بوده به رغم آنکه تیم خوبی داشتیم و خوب تدارک دیده شد اما در آن لحظه آخر نتیجه لازم را نگرفتند. البته استعدادیابی‌های جوانان مشکلی نداشت و چندین هزار بازیکن در سطح کشور تست دادند؛ بهتر است آن‌ها را دیگر زیر سوال نبریم. واقعا همه اذعان داشتند تیم جوانان خوب بوده و در بازی‌های تدارکاتی زیادی که انجام داد هم به خوبی آماده شد اما تجربه کم سرمربی‌ ما در بازی با کره‌جنوبی باعث شد نتوانیم نتیجه بگیریم. متاسفانه ما ملت نتیجه‌گرایی هستیم و فقط نتیجه را می‌بینیم. چون نتیجه نگرفتیم حالا می‌گویند سرمربی باید عوض شود. البته ما هم اعتقاد داریم که باید در کمیته فنی درباره سرمربی‌گری تیم تصمیم‌گیری شود. در بحث کمیته جوانان هم باز موضوع را به جلسه هیات رییسه منوط می‌دانم که باید مطرح ‌کنم و ببینیم اعضا چه نظری‌ درباره‌اش داشته و چه اتفاقاتی می‌افتد.

** چه اتفاقاتی می‌خواهد بیافتد؟! می‌توانید قول بدهید در جلسه این هفته تکلیف فوتسال و فوتبال جوانان را مشخص می‌کنید؟

بله، سعی می‌کنیم در جلسه هیات رییسه چهارشنبه تکلیف این مقوله را روشن ‌کنیم. البته طبیعی است که اول باید ببینیم اعضای هیات چه نظری درباره شرایط فوتسال و فوتبال جوانان دارند.

** چرا تصمیم‌های مربوط به عزل و نصب‌ها را آنقدر دیر می‌گیرید تا قضیه لوث شود؟!

به خاطر اینکه باید به اندازه کافی مشورت کنیم و بررسی داشته باشیم. افرادی که در سیستم ما کار می‌کنند زحمت می‌کشند. من منتقد کنار گذاشتن به یک باره افراد هستم. ممکن است حتی یکی از کارمندان فدراسیون سه سال به خوبی کار کرده باشد و فقط یک بار اشتباه کند، دور از انصاف است بخواهیم با یک لگد او را بیرون انداخته و زحماتش را نادیده بگیریم. این برخورد اصلا منطقی و منصفانه نیست.اصلا اگر او از اول خوب کار نکرده، این ایراد کار ماست که تاکنون متوجه نشدیم!

ما باید قبل از تصمیم‌گیری، خوب مطالعه کنیم. حتما کار این مربیان را پسندیدیم که تا اینجا جلو آمده‌اند. حالا اگر تصمیم جمعی مبتنی بر تغییر سرمربی تیم‌ها بود، حداقل باید او را حفظ کنیم تا تجربیاتی که طی این چند سال بدست آورده را به کادر جدید منتقل کند. نه اینکه به یک باره چشم به روی تمام تجربیاتش ببندیم. مربیان تیم‌های ما که نباید همیشه از صفر شروع کنند. آیا شما می‌توانید علی صانعی که چندین سال در فوتسال خدمت کرده را حذف کنید؟

** البته تجربه نشان داده وقتی مربی جدید می‌آید، مربی قبلی برای انتقال تجربیاتش چندان با او همکاری نمی‌کند.

نه، نباید این طور باشد. ما اصلا موافق این رویه نیستیم. همه ما جزو یک خانواده‌ایم. تجربیات باید منتقل شود حالا ممکن است از مربی قبلی در جای دیگری استفاده کنیم. برخورد با افراد بسیار مهم است. بفرما، بنشین و بتمرگ! هر سه یک معنا دارد اما در لفظ و احترام خیلی متفاوتند. در زمان گذشته بارها از قول دادگان شنیدم که می‌گفت اگر به من می‌گفتند بیا و از زحمات شما متشکریم اما بهتر است که بروید، من می‌رفتم؛ اما آن برخوردی که با او کردند و یک دفعه برکنار شد درست نیست. این قضیه درباره من هم صدق می‌کند. الان پنج‌، شش سال در فدراسیون کار کردم، اگر بخواهند هر روز یک فحش بدهند که درست نیست. در فرهنگ‌مان باید یاد بگیریم به یکدیگر احترام بگذاریم. اگر کسی زحمت کشید با احترام بگوییم ممنونیم اما حالا شما بفرمایید تا نفر بعدی بیاید اما شما هم کمکش کن. مثلا اگر بنده بخواهم یک روزی از مسوولیتم در فدراسیون بروم، من عضو کمیته فوتسال فیفا، عضو کمیته مسابقات AFC و... هستم؛ باید فضایی باشد که بتوانم بعدا کمک کنم. واقعا زمانی که من به فدراسیون آمدم و صفایی فراهانی در هیات رییسه عضو بود، همیشه به او احترام می‌گذاشتیم، نظراتش را می‌گرفتیم و از تجربیاتش بهره می‌بردیم. عضویت یک ایرانی در تشکیلات AFC برای فوتبال ما ارزش دارد. نباید یک فرهنگی باشد که تا یک نفر تا رفت، هزار جور تهمت به او بزنیم؛ بگوییم تو جزو آدم‌های مطرود نظام هستی و خائن بودی! نفر جدید قطعا برای جلو بردن کار به تجربیات او احتیاج دارد.

گفت‌وگو از فرهاد بهارفر خبرنگار ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین