کد خبر: ۱۷۸۹۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵

مهدوی کنی: پشتیبانی از آیت‌الله خامنه‌ای واجب و تضعیف معظم‌له حرام است/ برخی صحنه‌های عاشورای 88 مثل سال 61 هجری بود

آیت‌الله خامنه‌ای کشور را خوب اداره کردند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت الله مهدوی کنی در گفت‌وگویی با تاکید بر این‌که در تداوم انقلاب عاشورای حسینی مستمسک و ملاک بود، تصریح کرد: چه در هشت سال دفاع مقدس و چه در فتنه ۸۸ عزاداران حسینی در عاشورا شاهد صحنه‌هایی در تهران بودند که شباهت زیادی به صحنه‌های عاشورای سال ۶۱ هجری داشت. در حالی که انبوه جمعیت عزادار در ماتم سرور آزادگان ناله و ندبه سر می‌دادند، عده‌ای با کف و سوت و حمله به نمازگزاران عزادار حرمت این روز شریف را شکستند. عده ای که از سوی بیگانگان تشویق و ترغیب می‌شدند؛ ملت ما و حتی غیر مسلمانان که برای امام حسین(علیه السلام) و عاشورای حسینی احترام قائلند نتوانستند آنها را تحمل کنند و سرانجام توجه به حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) بود که غائله فتنه سال ۸۸ را به پایان رساند.

وی تاکید کرد: به هر حال امروز ظهور بیداری اسلامی در منطقه و نهضت ضد سرمایه‌داری در اردوگاه غرب، دو رویداد مهم و نشانگر تاثیر انقلاب اسلامی در منطقه و جهان است. امام (ره) فروپاشی شرق و غرب را نوید داد و ما امروز آثار آن را می‌بینیم .از این رو ما همانگونه که در اصل پیدایش بیداری نقش داشتیم، باید هدایت آن را هم به عهده بگیریم. مردمی که قیام کرده‌اند، باید با علمای دینی ارتباط داشته باشند و از طریق تعالیم دینی به خواسته‌های خود برسند؛ زیرا با فرهنگ غرب نمی‌توانند موفقیتی به دست آورند.

وی که قیام را به منزله حرکت از یک مرحله به مرحله بالاتر می‌دانست، اظهار داشت: قرآن کریم می‌فرماید که قیام کنید و برخیزید که این بیداری اسلامی جوانان فرصتی برای احیا تعالیم دینی است. بازگشت به عزت و عظمت اسلامی و حضور فعال جوانان مسلمان نقش مهمی در رسیدن به هدایت اسلامی دارد.باید در ماه محرم از این کشتی نجات بهره بگیریم و در کشتی اهل بیت (علیهم السلام) و صادقین سوار شویم و به هیچ وجه از این کشتی دست بر نداریم و از آن تخلف نکنیم.

مهدوی کنی در ادامه به بیان تذکراتی درباره انتظار و گفت: امام زمان (عج) خود به تنهایی حکومت نمی‌کنند؛ استاد،‌ عالم، ‌فرمانده،‌ فرماندار و بخشدار، جاروکش هم می‌خواهد، اگر ما را به جاروکشی هم قبول کنند، افتخار می‌کنیم، حضور داشته باشیم. باید کسانی ملّا و با سواد باشند. امام زمان (عج) می‌خواهد به مقتضی زمان حکومت کند. برای مقدمه ظهور باید خودسازی کرد. بنابراین قم فاغتنم الفرصه بین العدمین. بین این دو عدم آینده و گذشته فرصت را غنیمت بدارید. کار شما باید آماده سازی نیروهای مورد نیاز حضرت باشد. بدانید هدف‌های بزرگ چالش دارد و با استراحت، تن پروری و تماشای تلویزیون آدم به جایی نمی‌رسد.

رییس مجلس خبرگان با تاکید براین‌که ما معتقدیم جمهوری اسلامی ایران یکی از مقدمات ظهور دولت کریمه است، افزود: انتظار برای ظهور و فرج افضل اعمال شمرده شده است؛ چرا که انتظار ظهور صرفا یک نیت نیست، بلکه یک عمل است که مقدمات ظهور را فراهم می‌کند. در دولت کریمه نباید ظلم، نفاق، درویی و حقه بازی وجود داشته باشد، بر فرض که باشد، بروز و ظهوری ندارد، ظهور و قدرت با عدالت است. پس ما باید به دنبال حفظ انقلاب و عدم ترجیح مسائل مادی، خانوادگی و حزبی باشیم. اهداف نباید فراموش شود و کسانی که اهداف را فراموش کنند، در دنیا و آخرت سرانجام خوبی نخواهند داشت. طبق وصیت امام خمینی(ره)، باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا انقلاب پایدار بماند.

وی ادامه داد: امروز رهبری انقلاب با فقیه مجاهد و زعیم عالیقدر جناب آیت اللّه خامنه‌ای حفظه الله است و پشتیبانی از ایشان را واجب و تضعیف معظم له را حرام می‌دانم، من این مطلب را از روی عقیده می‌گویم، ایشان در این مدت بیش از ۲۰ سال کشور را خوب اداره کردند، لذا در همه این بحران‌ها و بالا و پایین رفتن‌ها و با همه نوسانات، اعتقاد من این بوده است که باید ایشان را تأیید کرد. اصلح ایشان است و ما صالحش را هم پیدا نکردیم چه رسد به اصلح. من معتقدم ایشان هم از علم فقاهت و هم از نظر تقوا در جایگاه رفیعی است، چون ما به عنوان نایب امام زمان«عجل الله تعالی فرجه الشریف» درباره رهبری بحث می‌کنیم.

وی تاکید کرد:ما نوعی تقدس برای این جایگاه قائلیم. این تقدس، در نظام ما کارساز است و ما بر اساس این اعتقاد دنبال کسی می‌رویم. مردم هم با همین اعتقاد در زمان امام فرزندانشان را به جبهه‌ها می‌فرستادند و شهید می‌دادند. بعضی رهبری را در حد رهبری سیاسی می دانند و تنها برای آن مشروعیت قانونی قائلند و التزام عملی را کافی می دانند، ممکن است این اعتقاد برای غیر مسلمین و غیر شیعیان کافی باشد، ولی برای ما کافی نیست و ما در انتخاب افراد برای مقامات و مسئولیت های بالا این برداشت را کافی نمی‌دانیم و شورای نگهبان هم در احراز صلاحیت‌ها در سمت ریاست جمهوری وروسای قوا این را کافی نمی داند و قانون اساسی هم چنین تفسیر نمی شود،

مهدوی کنی با تاکید بر این‌که رهبری ما یک نوع تقدس دارد، یادآور شد که آنها که در جریان فتنه ۸۸ به معارضه پرداختند، اگر مقام ولایت و رهبری را قبول داشتند، نتیجه انتخابات را می‌پذیرفتند.

وی خاطرنشان کرد: می‌خواهم بگویم رهبری و ولایت در نظام ما تقدسی دارد که افرادی که می‌خواهند به میدان بیایند، باید آن را قبول داشته باشند و ما با این تقدس، این رهبری را پذیرفته‌ایم. من معتقدم این تقدس را باید حفظ کرد و صرف این‌که ایشان حاکم هستند و رئیس و رهبر، کافی نیست. آنچه که در نظام ولایی و اسلامی ما می‌تواند، کارساز باشد، این اعتقاد است که ولایت فقیه، نیابت از جانب ولی‌عصر (عج) است.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با هفته نامه "شما" با یادآوری این‌که در فتنه ۸۸ بحث این بود که مقام معظم رهبری را حذف کنند ، گفت:نه این‌که فقط شخص، بلکه دنبال حذف این جایگاه از جمهوری اسلامی بودند. عده‌ای می‌خواستند امری که برایش این قدر خون داده شده، حذف شود. حواستان باشد که در برابر کسانی که با عمود این خیمه مخالفند بایستید. ممکن است در گوشه و کنار اشکالاتی باشد که باید آنها را درست کرد، اما عمود را نباید شکست.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم ایرانی سربلند و اسلامی داشته باشیم، باید این عمود را با جان و مال و عقل و شعور و فداکاری حفظ کنیم. ادبیات شما باید ادبیات انقلاب باشد. مقهور این دنیا و بحث‌های امروزی نشوید که به خاطر جذب عده‌ای بخواهید بحث اسلام و انقلاب را به بحث ایران برگردانید. می‌دانید که امام‌(ره) هیچ وقت بحث ایران را مطرح نکردند؛ گرچه ما در ایران بودیم و ظرف وجود و حدوث این انقلاب و بقای آن ایران بوده است. آنچه مهم است مظروف است. حواستان باشد که مظروف و محتوی را با ظرف اشتباه نگیرید.

وی در بیان دیدگاه خود نسبت به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، با بیان این‌که اشکال ندارد اول کار چهره های متعدد بیایند، تصریح کرد: باید در آخر به نتیجه‌ای برسند، چون رقابت اگر خوب باشد، اشکال ندارد. توصیه من به اصولگرایان همیشه به ائتلاف است. همیشه دعوت به ائتلاف می کنم، چون اتحاد امر شدنی نیست، بلکه همه باید با هم باشند و گاهی ائتلاف در نهایت به یک نفر می‌رسد و گاهی بیشتر، اما مهم این است که با هم جنگ نکنند، تخاصم نورزند.

مهدوی کنی با تاکید بر این‌که من در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بارها گفتم که منظور از وحدت، ائتلاف است، افزود: امروز نیز نباید نقاط مشترک را رها کنیم و به بهانه اختلاف سلائق از ائتلاف دست برداریم. ائتلاف هم در سایه امامت و ولایت شکل می گیرد. امامت منشا پیدایش نظام و بقای آن است و اگر می خواهیم ائتلاف داشته باشیم باید به امام (ره) خود نگاه کنیم که امام(ره) حاضر ما امروز امام خامنه‌ای(حفظه الله) هستند.

وی که اختلاف را منشا تکامل می‌دانست، خاطرنشان کرد: اگر منجر به ائتلاف شود خوب است و در راه خدا باید جمعی کار کرد. ارتباط با روحانیت و مرجعیت همواره باید حفظ شود، زیرا در کارها باید مجوز شرعی وجود داشته باشد. موتلفه اسلامی نام بسیار خوبی دارد؛ موتلفه از ائتلاف به وجود آمده است. امتیاز حزب موتلفه اسلامی ارتباط آن با روحانیت است. حزب موتلفه اسلامی همواره صداقت داشته و دلیل بقای این حزب نیز همین صداقت است. خیلی از تشکل ها در تاریخ انقلاب به وجود آمده و حذف شده اند، اما شما به دلیل ارتباط صادقانه با روحانیت حفظ شده‌اید.

مهدوی کنی تاکید کرد: من معتقدم بحث های درون گروهی مانعی ندارد، ولی هنوز زود است، بحث علنی و رسانه ای شود و باید با هم بنشینند و مذاکره کنند تا به نتیجه برسند. همه باید با هم باشیم و خیر یکدیگر را بخواهیم . برخی کدورت ها نباید موجب شود ما بهانه ای برای جدایی پیدا کنیم و از هم دور شویم.

مهدوی کنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که امام ریشه انقلاب اسلامی را در محرم و صفر می دانستند و قیام خود را الگو گرفته از قیام امام حسین علیه السلام. آیا می توان بیداری اسلامی امروز را نیز ناشی از قیام اباعبدالله علیه السلام تلقی کرد؟ گفت: بحث قیام و اقامه ریشه قرآنی دارد. قیام در قرآن به چند معنی به کار می رود که از جمله آنها بیدار شدن و تحرک پیدا کردن است. قیام یعنی یک تحول هدفمند و پویا که از یک مرحله به مرحله دیگر زندگی انجام شود. کسی که در مسیر بیداری جامعه و احیای تفکر دینی جامعه قدم بگذارد باید تحمل زندان، شهادت و بسیاری از مشکلات دیگر را داشته و در مقام قیام لله باشد.

وی ادامه داد: قیام و بیداری اولین چیزی است که خداوند از ما خواسته و بعد از آن مهم‌ترین امر احیای تفکر دینی است. البته رسیدن به این فطرت و بیداری مستلزم دستیابی به خود آگاهی است؛ زیرا در حالت معمول نیز همه این فطرت را دارند، ولی باید به آن توجه ویژه‌ای کرد. این‌که برخی معتقدند فطرت صرف می‌تواند بیداری ایجاد کرده و تحرکی را به وجود آورد، در اشتباه هستند؛ زیرا این بیداری احتیاج به رهبری دارد و افرادی که بر فطرت صرف انسان تاکید می‌کنند به نوعی به انحراف دامن می‌زند.

وی با بیان‌ این‌که در قیام سیدالشهداء علیه السلام زنده کردن فطرت ها و بیدار نمودن کسانی که دچار غفلت بودند کاملا به تصویر کشیده شده است، اظهارداشت: به عنوان نمونه ماجرای زهیر است. زهیر عثمانی مسلک بود، و در مسیر بازگشت از حج تلاش داشت با امام حسین علیه السلام برخورد نکند، امّا هنگامی که به نقل مشهور تلاقی رخ داد، به خیمه امام حسین(علیه السلام) آمد و یک توقف خیلی کوتاه انجام داد، «قَدْ أَشْرَقَ وَجْهُه» با چهره نورانی از خیمه بیرون آمد و گفت «قَدْ عَزَمْتُ عَلَی صُحْبَةِ الْحُسَیْن» من تصمیم گرفتم که با حسین باشم. این چنین امام فطرت او را بیدار کرد و او را به قیام حسینی ترغیب نمود. البته این منحصر به حاضران در صحنه کربلا نبوده و قیام امام حسین علیه السلام بسیاری از دلها را بیدار کرد؛ کسانی که قیام توابین را راه انداختند و ... این قیام در حقیقت فطرت هایی که دچار دنیاگرایی شده بود را زنده کرد و بنیان حکومت اموی را فرو ریخت. این نقش رهبری در قیام است.

مهدوی کنی با تاکید براین‌که آنچه از فرهنگ عاشورایی به دست ما رسیده، اساس حرکت امام خمینی(ره) شد، افزود: در نهضت امام بحث ولایت فقیه و رهبری نقطه قوتی محسوب می‌شود، در حالی که اهل تسنن فقها را از سیاست جدا می‌کنند. کاری که امام کرد این بود که نظریه‌پردازی حکومت اسلامی را ارائه کرد که همین امر منجر به پیشرفت انقلاب اسلامی و منشا بیداری‌ جهانی شد، همچنین امام راحل گفتند، حکومت مال مستضعفین است و اثبات کردند که مستضعفین می‌توانند حکومت کنند. این رویکرد ستم ستیزی و تن ندادن به ظلم ارمغان عاشورا برای ما بود. پس این انقلاب از کربلا و محرم آغاز گردید
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین