کد خبر: ۱۷۸۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲

تنظیم دلخواه ساعت بدن با عینک سبز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طراحی عینک Re-Timer‌ حاصل ۲۵ سال تحقیقات محققان دانشگاه فلیندرز استرالیا در حوزه خواب محسوب می‌شود. نمونه اولیه این عینک در سال ۲۰۰۳ میلادی تولید و به تازگی به مرحله تولید تجاری رسیده است.

ریتم شبانه روزی یا ساعت داخلی بدن با سفر به مناطق دارای اختلاف زمانی، کار کردن در شیفت های زمانی متفاوت یا در اثر کمبود نور در فصول پاییز و زمستان دچار اختلال می‌شود.

عملکرد این عینک مانند نور خورشید است که باعث تحریک بخشی از مغز مسؤول تنظیم ساعت داخلی بدن می‌شود؛ با تابیده شدن نور سبز ملایم در چشمان کاربر، ساعت داخلی بدن تنظیم می‌شود.

عینک Re-Timer یک دستگاه پوشیدنی است که بر روی عینک‌های عادی نیز قابل استفاده است و به گفته محققان می‌تواند به ارتقاء هوشیاری کارمندان و کارگران شیفتی و تسهیل در بیدار شدن صبحگاهی کمک کند.

پروفسور «لئون لک» سرپرست تیم طراحی عینک تأکید می کند: ریتم شبانه روزی یا ساعت داخلی بدن بر الگوی خوابیدن و بیدار شدن، سطح هوشیاری، متابولیسم و عملکرد انسان تأثیر می گذارد.

گیرنده های نور (فوتورسپتور) در چشم، نور خورشید را تشخیص داده و سیگنالی به مغز ارسال می کنند که باعث بیدار شدن و هوشیاری فرد می شود.

مطالعات محققان استرالیایی نشان می دهد، نور سبز بکار رفته در این عینک یکی از موثرترین طول موج ها برای تحریک یا به تأخیر انداختن عملکرد ساعت بدن محسوب می‌شود.

افرادی که تمایل به افزایش سطح هوشیاری و بیدار شدن راحت در هنگام صبح دارند، باید در یک دوره سه روزه و هنگام بیدار شدن از خواب ، بمدت ۵۰ دقیقه و افرادی نیز که تمایل به دیر بیدار شدن از خواب دارند، باید در یک دوره سه روزه بمدت ۵۰ دقیقه پیش از خوابیدن از عینک استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، وزن عینک ۷۵ گرم، دارای لامپ LED‌ و باتری لیتیوم یون قابل شارژ با کابل USB‌ و دوام چهار ساعته پس از هر بار شارژ با قیمت ۲۵۸ دلار به بازار عرضه شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین