کد خبر: ۱۷۹۲۴۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۴

شناسایی ۲۲۹ نفر آلوده به ویروس HIV در استان مرکزی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بابک عشرتی در نشست خبری که به منظور هفته اطلاع رسانی ایدز در سالن جلسات مرکز بهداشت استان مرکزی برگزار شد، افزود: به منظور اطلاع رسانی مناسب در زمینه ایدز هرساله از ۱۰ تا ۱۶ آذر ماه هفته اطلاع رسانی ایدز نام گرفته شده است.

وی افزود: شعار روز جهانی ایدز دهم آذرماه، «با مشاوره و آزمایش اچ آی وی بیشتر بدانیم، بهتر زندگی کنیم» است که هدف از این شعار اطلاع رسانی مناسب در خصوص اچ آی وی و ایدز و راه های پیشگیری از آن، جلب حمایت سیاست گذاران، مسوولان و سازمان‌ها از برنامه‌های اچ آی وی و افزایش همکاری‌های بین بخشی، معرفی اقدامات، دستاوردها و چالش‌های موجود در زمینه برنامه‌های اچ آی وی و ایدز در کشور و جلب مشارکت انجمن‌های غیردولتی و عموم مردم در برنامه‌های پیشگیری و کنترل اچ آی وی و ایدز در کشور است.

این مقام مسوول عنوان کرد: روحانیون، طلاب و رهبران مذهبی در ۱۰ آذر ماه، سیاست گذاران، مسوولین و مجریان در ۱۱ آذر ماه، مبتلایان و آسیب دیدگان در ۱۲ آذر ماه، کارکنان بهداشتی درمانی، پژوهشگران و اندیشمندان در ۱۳ آذر ماه، کودکان، زنان و مادران در ۱۴ آذر ماه، دانشجویان، دانش آموزان و آحاد جوانان در ۱۵ آذر ماه، خبرنگاران، ورزشکاران و هنرمندان در ۱۶ آذر ماه از مخاطبین روزهای هفته اطلاع رسانی ایدز خواهند بود.

عشرتی عنوان کرد: باید به منظور کنترل و جلوگیری از افزایش بیماری ایدز همکاری‌های لازم بخش بین بخش‌های اجرایی استان وجود داشته باشد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: باید در زمینه بیماری ایدز اطلاع رسانی به شیوه‌ای آگاهانه و مناسب صورت بپذیرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در بین افراد جامعه معتادان تزریقی و افرادی که در سنین فعالیت جنسی قرار دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ایدز قرار دارند که باید در این زمینه اطلاعات و آگاهی‌های لازم به این افراد داده شود.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: برای جلوگیری از روند افزایشی بیماری ایدز باید مهارت‌های زندگی را در افراد تقویت کنیم که برخی از این مهارت‌ها شامل خود آگاهی، کنترل خشم و مهارت نه گفتن است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۲۴ هزار و ۲۹۰ نفر فرد آلوده در کشور مبتلا به ویروس اچ آی وی هستند که ۴۶ درصد این افراد در گروه های سنی بین ۲۵ تا ۳۶ سال قرار دارند که از این تعداد ۳ هزار و ۴۵۵ نفر وارد فاز علائم بیماری شدند و تعداد ۴ هزار و ۷۲۲ نفر نیز فوت شدند.

این مقام مسوول گفت: در استان مرکزی تعداد ۲۲۹ نفر آلوده به ویروس اچ آی وی وجود دارد که از این تعداد ۴۱ نفر وارد فاز بیماری شدند و تحت درمان قرار گرفتند و تعداد ۵۹ نفر نیز به دلیل بیماری فوت شدند که بیشتر مبتلایان به ویروس اچ آی وی در استان در بین مردان است.

وی افزود: در استان مرکزی ۷۱ درصد ابتلا به ویروس اچ آی وی به واسطه سرنگ مشترک آلوده بین بیماران معتاد، ۱۱ درصد از طریق آمیزش جنسی، ۴ درصد از طریق همزمان آمیزش جنسی و سرنگ آلوده، ۲ درصد از مادر به کودک، ۵ درصد از طریق همسر مبتلا، یک درصد از طریق اشیا تیز و برنده آلوده و تماس آن با انسان، ۲ درصد از طریق انتقال فراورده های خونی و ۴ درصد از راه‌های نامشخص است.

عشرتی بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۰ مرکز آموزش، اطلاع رسانی و مشاوره بیماری و عفونت ایدز در کلیه شهرستان‌های استان مرکزی وجود دارد که آماده ارائه آموزش، مشاوره و ارائه وسایل پیشگیری به افراد هستند و همچنین آزمایش اچ آی وی به صورت رایگان در این مراکز انجام شده و نتیجه آن، چه مثبت و چه منفی، در رازداری کامل و به صورت محرمانه به فرد گفته می شود.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی در پایان گفت: برای کاهش ابتلا به ویروس اچ آی وی باید آموزه‌های دینی را بین افراد ارتقا داد و آنها را از انجام رفتارهای پرخطر بازداشت و به سالم زندگی کردن ترغیب کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین