کد خبر: ۱۷۹۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۱

طراحی تیم رباتیک لایه‌بردار رنگ بدنه هواپیما

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: تیم رباتیک لایه برداری رنگ بدنه هواپیما توسط محققان مرکز مهندسی رباتیک دانشگاه کارنیگ ملون توسعه یافته است.

این سیستم رباتیک امکان لایه‌برداری آسان و سریع رنگ را از بدنه انواع مختلف هواپیما فراهم کرده و علاوه بر کاهش چشمگیر هزینه ها، خطرات زیست محیطی را نیز کاهش می‌دهد.

نمونه اولیه تیم رباتیک لایه برداری شامل شش ربات متحرک و خودکار هستند که بصورت گروهی برای لایه برداری و حذف هرگونه پوشش خارجی از بدنه جت‌های جنگنده و هواپیماهای باری مورد استفاده قرار می گیرند؛ عملکرد این تیم رباتیک در پایگاه نیروی هوایی هیل در ایالت یوتا مورد آزمایش قرار گرفت.

در انتهای هر بازوی ربات، آرایه هایی از حسگرها تعبیه شده است که امکان حرکت آسان بازو بر روی سطح هواپیما و تاباندن پرتو لیزر بر سطح برای حذف لایه رنگ را فراهم می کند؛ این حسگرها برای تعیین وضعیت دقیق بدنه هواپیما نیز کارآیی دارد.

ربات های بزرگتر دارای پلت فرم های متحرکی با قابلیت بالا و پایین رفتن از طریق بالابر هیدرولیکی هستند.

پرتو لیزر بدون نیاز به گرم کردن سطح هواپیما براحتی می تواند لایه های رنگی را جدا کند و سیستم مکنده هوایی (HEPA) نیز ذرات رنگ ها را از محیط جمع آوری می کند.

تعداد ربات ها در هر تیم بستگی به ابعاد هواپیما دارد؛ برای یک جنگنده تیم متشکل از دو ربات و برای یک هواپیمای باری بزرگ نیز چهار ربات بکار گرفته می شود.

این پروژه با هدف کاهش هزینه های لایه برداری و رنگ آمیزی مجدد هواپیما در کنار پیشگیری از مشکلات زیست محیطی و خطرات متوجه انسان در زمان مواجهه با مواد شیمیایی انجام شده است.

به گزارش ایسنا، عملکرد خودکار ربات ها با حذف دخالت انسانی در فرآیند لایه برداری، از آلوده شدن کارگران به مواد شیمیایی موجود در رنگ بدنه و مواجهه با پرتوهای لیزر پیشگیری می‌کند.

{$old_album_179601}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین