آفتابنیوز : آفتاب: وزیر آموزش و پرورش از کاهش عناوین و حجم کتب درسی خبر داد.
حمیدرضا حاجیبابایی، وزیر آموزش و پرورش در خصوص «برنامه این وزارتخانه برای کاهش کتب درسی»، اظهار داشت: اطلاعات را نمیخواهیم کم کنیم؛ بلکه به دنبال این هستیم که به جای حجم و سطح زیاد، عمق زیاد به دانشآموزان ارائه دهیم.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین این وزارتخانه از متناسبسازی کتب و ساعت درسی یاد شده که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
* کاهش عناوین کتب درسی آغاز شده است
حاجیبابایی با تأکید بر اینکه تغییر کتب درسی آغاز شده است، افزود: کتابهایی که چاپ میکنیم بر این اساس است؛ در حال حاضر یک سری از تغییرات انجام میپذیرد و یک سری از تغییرات نیز بر اساس مرور زمان است.
وی با بیان اینکه باید عناوین کتب درسی کاهش پیدا کند، گفت: وقتی میگوییم دانشآموز به جای ۹ کتاب باید ۵ کتاب داشته باشد، به این معنی نیست که ۳ کتاب را حذف میکنیم بلکه به عنوان مثال کتب تاریخ، جغرافیا و اجتماعی را یک کتاب میکنیم و مطالعات اجتماعی میشود.
* نظام آموزشی حفظ محور را نمیخواهیم
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه حجم کتب درسی کمتر میشود اما عمق کار بیشتر خواهد شد، افزود: در زمینه آموزش سعی ما بر این است که دانشآموز در مدرسه فعال شود، عملیاتی ورود پیدا کرده و اندیشه کند.
به گزارش فارس،حاجیبابایی ادامه داد: اینکه دانشآموز ۲۰ کتاب را حفظ کند و ۲۰ هم بگیرد اما از مدرسه که بیرون رفت، از آن اطلاعات چیزی باقی نماند، مورد نظر ما نیست و ما این نظام آموزشی را نمیخواهیم.
لازم است که آموزش در ایران ، بر پایه یکتاپرستی ، علم ، تربیت درست و احترام به تمامی مخلوقات خداوند ( اعم از همنوعان ، حیوانات و محیط زیست ) ، صنعت ، کشاورزی ، دامپروری ، تولیدات داخلی ملی ، فرهنگ درست و آشنایی با مشاغل و کارهای فنی ، برنامه ریزی شوند و یک دانش آموز ، بعد از پایان هر دوره ای ، بتواند به کار از روی اصول و برنامه ریزی شده ، در جامعه مشغول شود .
علاوه بر این متن کتب درسی بسیار بد نوشته شده است بسیاری از جملات دو پهلو هستند و یک دانش آموز با سطح هوش معمولی نمی تواند بدون کمک کس دیگری معنی جملات را به درستی درک کند
این مسئله بخصوص در استان های غیرفارس زبان بسیار مشهود است