کد خبر: ۱۸۲۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰

هزینه مراسم یادبود ایرج بسطامی صرف ساخت کانکس برای زلزله‌زدگان شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خواهر زنده‌یاد ایرج بسطامی خواننده موسیقی ایرانی گفت: بنیاد ایرج بسطامی تصمیم گرفت هزینه برگزاری مراسم سالگرد این خواننده را صرف ساخت کانکس برای زلزله‌زدگان آذربایجان کند.

به گزارش مهر، فاطمه بسطامی خواهر زنده‌یاد ایرج بسطامی درباره اعطای هزینه برگزاری سالگرد این خواننده موسیقی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی گفت: هرساله مراسم یادبود ایرج بسطامی در سالگرد فاجعه زلزله بم با توجه به بضاعت اندک بنیاد بسطامی برگزار می‌شد. اما امسال با توجه به شرایط سخت زندگی زلزله‌زدگان آذربایجان و سرمای شدید در آن منطقه تصمیم گرفتیم هزینه این مراسم را صرف ساخت کانکس کنیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت‌های این بنیاد گفت: بنیاد ایرج بسطامی در سال ۸۴ تاسیس شد و هم اکنون هفت سال از عمر این بنیاد می گذرد و طبق برنامه و اساسنامه‌ای که از اول داشته است، فعالیت‌هاش پیش می‌رود. در این بنیاد علاوه بر انجام فعالیت‌های هنری برخی از فعالیت های اجتماعی نیز صورت می گیرد. این بنیاد با توجه به مشکلات مالی که دارد سعی می‌کند فعالیت‌های سازنده‌ای انجام دهد. 

مدیر بنیاد بسطامی در ادامه متذکر شد: برای انجام فعالیت‌های اجتماعی ستادی تشکیل شده به نام زنده یاد بسطامی به همت مردم بم که موضوعات مختلف را بررسی می‌کنند. اما در مورد بحث زلزله خود مردم بم پیش‌قدم شدند و کارها را داوطلبانه پیش می‌برند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا قصد ندارند مراسم کوچکی به مناسبت سالگرد درگذشت این خواننده برگزار کنند؟ گفت: به لحاظ بودجه تحت فشار هستیم و قطعا نمی‌توانیم مراسمی در خور بسطامی انجام دهیم. ضمن اینکه سالگرد درگذشت زنده‌یاد بسطامی مصادف با ایام ماه محرم و صفر شده است.

پس از زلزله بم در تاریخ ۵ دی ماه سال ۱۳۸۲ و کشته شدن هموطنان، ایرج بسطامی خواننده موسیقی ایرانی نیز درگذشت. از آن زمان به بعد بنیاد ایرج بسطامی به همت و حمایت معنوی پرویز مشکاتیان در سال ۸۴ تاسیس شد و فعالیت های خود را به انجام رساند.

ایرج بسطامی از پنج سالگی به خواندن آوازعلاقه نشان داد و یدالله بسطامی عموی بزرگ او استعداد ایرج را کشف کرد و پرورش داد . بسطامی ردیف های آوازی در مکتب تهران به سبک استاد عبدالله خوان دوامی را نزد عموی خود یاد گرفت و در ۲۲ سالگی شاگردی استاد شجریان را کرد. این خواننده موسیقی ایرانی نزد پرویز مشکاتیان آهنگساز و نوازنده ی نامی سنتور رفت تا تلفیق شعر و موسیقی را نزد او بیاموزد و کم کم نخستین آلبوم های خود را با مشکاتیان منتشر کرد.

آلبوم‌های " افشاری مرکب "، " مژده بهار"، " افق مهر" و "وطن من" در همین دوره به بازار عرضه شد. در بوی نوروز نیز که حاصل همکاری گروه دستان و آهنگسازی محمدعلی کیانی نژاد ابود نیز آواز خواند. سپس بسطامی با همکاری کیوان ساکت " آلبوم فسانه" کورش متین ، "سکوت" و حسین پیرنیا "تحریر خیال " را خلق کرد. همچنین آلبوم موسم گل حاصل همکاری او با محمدرضا درویشی بود و در آن برخی از تصانیف قمرالملوک وزیری را بازخوانی کرد.

آوازهای ایرج بیشتر بر پایه سنتور بود و در گام های بلند هیچ کس به مهارت وی نرسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
یک هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
0
1
سلام ، این پولها را می گیرند و بسیاری از پولهای مردم هم پیششان است و بازهم می نالند .
باید چند هتل بزرگ ، برای تمامی زلزله زدگان ، برای فصل سرما،
اجاره کنند تا هم زنزله زدگان ، به راحتی این سرما را پشت سر
بگذارند و هم آبروی دولت و مسئولین دربین مردم و در دنیا ،
نرود .
فروغ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
0
1
هموطن بسیار گل گفتی . مگر زمان بمباران , هموطنان جنوبی ما را در هتل ها به مدت چند سال اسکان ندادند.الان با چند ماه اقامت انان در هتل یا مسافر خانه در فصل زمستان ,مشکل حل میشود . چرا این کار را نمیکنند الله و اعلم .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین