آفتابنیوز : آفتاب: پرشین خودرو: اگر چه خودروسازان اصرار دارند که با آزادسازی قیمت خودرو می توانند دست دلالان را برای همیشه از بازار خودرو کوتاه کنند، اما تجربه نشان داد که آنان نتوانستند حرف خود را به اثبات برسانند.
خودروسازان پس از رفت و آمدهای بسیار توانستند نظر مساعد سازمان حمایت را برای آزادسازی خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان به دست بیاورند و قول دادند که در صورت آزادسازی اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودروها را کاهش دهند.
در گام اول سازمان حمایت با آزادسازی قیمت مگان موافقت کرد تا قیمت این خودرو در کارخانه با افزایشی حدود ۱۳ میلیون تومان از ۴۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان به ۵۷ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان برسد.
اما همین افزایش قیمت کافی بود تا زمینه جهش قیمت این خودرو در بازار نیز فراهم شود. مگان که تا قبل از تعیین قیمت جدید پس از مدت ها روند نزولی در پیش گرفته بود و قیمت خود را از ۶۱ به ۵۷ میلیون تومان کاهش داده و در بازار با قیمت ۵۷ میلیون تومان معامله می شد، به ناگهان با جهش قیمت روبرو شد.
پس از موافقت سازمان حمایت با آزادسازی قیمت مگان و سپردن تعیین قیمت آن به دست پارس خودرو، دلالان دست بکار شده و قیمت این خودرو را در بازار طی چندین مرحله افزایش دادند به طوری که خودرویی که تا یک هفته قبل با قیمت ۵۷ میلیون تومان معامله می شد، حالا پس از ثبت گرانی ۱۳ میلیون تومانی قیمت خود را به مرز ۷۰ میلیون تومان رسانده است.
افزایش قیمت بسیاری از خودروهای داخلی در شرایطی صورت میگیرد که گلایه خودروسازان از وضعیت خود بار دیگر به اوج رسیدهاست.
آنطور که فعالان بازار می گویند روند افزایشی قیمت خودرو بار دیگر آغاز شده و اگر خودروسازان تولید و عرضه خودرو را افزایش ندهند تا پایان سال موج بلندی از رشد قیمت ها در بازار ایجاد خواهد شد.
بازار سایر خودروها
قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی همچنان در روندی آهسته و پیوسته در حال افزایش است.
در حال حاضر در محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا ۱۱۱ به قیمت حدود ۱۴ میلیون تومان عرضه میشود. این در حالی است که قیمت رسمی این خودرو ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان تعیین شده است.
سایپا SL ۱۳۱ نیز به قیمت حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و SX ۱۳۱ نیز به قیمت حدود ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. البته قیمت رسمی SL ۱۳۱ معادل ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و SX ۱۳۱ نیز ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شده است.
قیمت تیبا نیز به حدود ۱۷ میلیون تومان رسیده است. البته قیمت رسمی این خودرو نیز ۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان تعیین شده است.
تندر ۹۰ مدل E۲ پارس خودرو نیز به قیمت حدود ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه میشود. البته قیمت رسمی این خودرو ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.
ماکسیما نیز به قیمت حدود ۹۴ میلیون تومان عرضه میشود. البته قیمت رسمی این خودرو ۸۵ میلیون تومان تعیین شده است.
در گروه محصولات ایران خودرو نیز خودروی پژو ۲۰۶ در نمایندگیهای فروش موجود نیست. پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز در مدل V۹ آن به قیمت حدود ۴۵ میلیون تومان و مدل V۸ نیز حدود ۳۳ میلیون تومان به فروش میرسد. البته قیمت رسمی مدل V۹ حدود ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و مدل V۸ نیز ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان است.
قیمت تندر ۹۰ ایران خودرو نیز افزایش یافته و در مدل E۱ آن به حدود ۲۵ میلیون تومان و مدل E۲ نیز ۲۸ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت رسمی تندر ۹۰ E۱ ایران خودرو معادل ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و مدل E۲ نیز ۲۱ میلیون تومان تعیین شده است.
پژو ۴۰۵ نیز به قیمت حدود ۲۰ میلیون تومان عرضه میشود. البته قیمت مصوب این خودرو ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان است. قیمت پژو پارس سال نیز به حدود ۲۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت رسمی این خودرو حدود ۲۳ میلیون تومان تعیین شده است.
قیمتهای یاد شده نسبی بوده و با توجه به نوسان عرضه از سوی خودروسازان و برخی ضعفهای نظارتی، این قیمتها در نمایندگیهای فروش مختلف اندکی متفاوت است.
این است حمایت از تولید داخلی وبستن مرزها ومجبور کرئن مردم به خرید از ارابه های داخلی
قیمت ساعتی
کیفیت زیر صفر
الودگی درست کردن در حد تیم ملی
و تا ده سال آینده هم بقیه ماشینای تولید قبل رو هم اسقاط کنن.
تا هر بچه ای پستونک به دست تو خیلبونا الکی ویراژ نده.
در عوض حمل و نقل عمومی رو سر و سامون بدن.
بر تاکسی ها ، مترو و اتوبوس ها نظارت کامل بشه.
گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد...
به خاطر اینکه عده ای در کارخانجات خودرو سازی کار میکنند؟
نمیشود این افراد برن زعفران ناب ایران را بکارند و ااشتغال زایی بشه؟چرا نباید زعفران ناب ایران را به آلمان بدیم و بنز از آنها بگیریم؟جواب این همه کشته در جاده ها و با مبتلایان به سرطانها را کی میده؟