کد خبر: ۱۹۰۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳

قطار شهری شیراز در تونل وعده‌ها متوقف مانده است

آیا بهره‌برداری از فاز یک خط اول قطار شهری شیراز که قرار بود سه‌ماهه اول امسال، محقق شود، در تونل وعده‌های مسئولان متوقف خواهد ماند!؟
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: عملیاتی شدن این پروژه که یکی از پروژه‌های هفتادگانه مهرماندگار دولت در فارس نیز نام‌گرفته، اکنون به یکی از مطالبات جدی و سئوالات مهم مردم از مسئولان تبدیل شده است.

با وجود آن که مسئولان مختلف در سطوح استانی و شهرستانی، سال گذشته بارها، سه ماهه اول امسال را زمان بهره‌برداری از فاز یک خط اول قطار شهری شیراز اعلام کرده بودند، اما شواهد و قراین نشان از عملیاتی نشدن این وعده حداقل در شش ماه اول امسال دارد.

این درحالی است که اجرای طرح ممنوعیت تردد(طرح ترافیک) در محدوده مرکزی این کلان‌شهر، نیز، از ابتدای اردیبهشت‌ماه، وارد فاز اجرایی خواهد شد و یکی از زیرساخت‌های مهم مورد نظر برای اجرایی شدن این طرح و از جمله بهانه‌هایی که برای متوقف کردن اجرای آن در مرداد ماه سال گذشته، مطرح شده و می‌شود، راه‌اندازی این فاز از پروژه تاریخی قطارشهری شیراز است.

نگاهی به پیشینه این پروژه تاریخی و 17 ساله، بیانگر این واقعیت است که عملیات اجرای آن در ابتدای دولت هفتم، به دست وزیر وقت کشور، در میدان الله شهر شیراز، آغاز شد، شروعی که امتداد آن تا ابتدای دولت نهم کمتر از 10 درصد پیشرفت داشت.

به گزارش ایسنا، علت و علل تاریخی شدن این پروژه، از سوی کارشناسان، در ابعاد مختلف مطرح شده است، عللی نظیر مسایل مالی، مدیریتی، مشاوره‌ای، اجرایی و البته طراحی!!

محقق نشدن کمک‌های دولتی از ابتدا تا امروز، یکی از دلایل مطرح شده توسط مدیران شهرداری و مجموعه قطار شهری برای خلف وعده در بهره‌برداری از این طرح کلیدی است، طرحی که مطالعات و طراحی آن متناسب با زمان مطالعه و اجرای آن بسیار لاک‌پشتی انجام شد.

به گزارش ایسنا، معاون اداری مالی شهرداری شیراز با تایید ضمنی این مطلب که بهره‌برداری از فاز اول خط یک قطار شهری شیراز طی شش ماه اول امسال، احتمالا امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: سال گذشته حدود 5 درصد از کل اعتباراتی که دولت متولی تامین آن بود، پرداخت شد.

محمدحسن اسدی افزود: این بخش از مطالبات هم به‌صورت یک‌جا و در ابتدای سال محقق نشد، بلکه 10 درصد آن مهرماه، 20 درصد بهمن‌ماه و 20 درصد هم روز پایانی سال گذشته محقق شد.

اسدی که در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا، سخن می‌گفت، افزود: دولت قرار بود 110 میلیارد تومان سهم خود را سال گذشته به پروژه قطار شهری اختصاص دهد که محقق نشد.

وی اضافه کرد: هم‌اینک این پروژه معطل 100 میلیارد تومان اعتبار است که در صورت تحقق، فاز یک از خط اول به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسدی که از تلاش شهرداری برای تکمیل فاز دو خط یک و آغاز خط دوم قطار شهری خبر داده بود، در پاسخ به این سئوال ایسنا که آیا بهتر نیست تمام اهتمام شهرداری، عمل به وعده داده شده در خصوص راه‌اندازی خط یک باشد؟ گفت: شهرداری در خصوص ادامه خط یک و احداث خط دو تاکنون هیچ هزینه‌ای نکرده است، تنها مرحله مطالعه واگذاری کار به بخش خصوصی، کلید زده شده است.

معاون اداری مالی شهرداری شیراز اضافه کرد: بدیهی است که شهرداری نیز راه‌اندازی بخش وعده داده شده را در اولویت دارد، اما این موضوع تنها مرتبط با شهرداری نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه عملی نشدن وعده دولت و تعهدات مالی در خصوص این پروژه که جزو طرح‌های مهر ماندگار نیز قرار دارد، موجب بدقول شدن شهرداری نزد مردم شده است.

اسدی در عین‌حال گفت: کار انتقال واگن‌های خریداری شده از خارج به ایران، توسط شرکت طرف قرارداد، در حال انجام است.

معاون شهرداری شیراز تاکید کرد: به حتم تمام مسئولان استانداری فارس و شهرداری شیراز، تلاش کرده و می‌کنند که وعده داده شده در خصوص بهره‌برداری از فاز اول خط یک قطار شهری در شش ماهه اول امسال محقق شود.

به گزارش ایسنا،‌ فاز یک قطار شهری شیراز قرار بود در پایان سال 87 به بهره‌برداری برسد اما این پروژه بنا به دلایلی، تا امروز معطل مانده است.

محقق نشدن وعده‌های مسئولان در خصوص این پروژه تاریخی، به حتم کاهش اعتماد مردم را در این زمینه به همراه داشته و خواهد داشت به‌گونه‌ای که شیرازی‌ها اکنون معتقدند تا صدای حرکت قطار متوقف شده در تونل‌ وعده‌ها را با گوش‌های خود نشنوند و حرکت واگن‌ها روی ریل را ندیده و سوار آنها نشوند، هیچ وعده‌ای را نخواهند پذیرفت!!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین