آفتابنیوز : آفتاب: دکتر حسن مهربانی که در نخستین نشست خبری بررسی وضعیت تولید و بازار مرغ و تخم مرغ در کشور سخن میگفت، اظهار کرد: سال گذشته با تحریم های شدید و کاهش عرضه ارز، تورم سالانه حدود 32 درصد و تورم نقطه ای به 41 درصد رسید که باعث لرزیدن پایههای اقتصاد کشور شد.
وی افزود:علیرغم نوسانات قیمت مرغ و تخم مرغ در سال گذشته، قیمت مرغ در اسفند ماه کاهش یافت و به حدود 4800 تومان برای مصرف کننده رسید؛ این درحالی بود که تولیدکنندگان به ناچار باید محصول تولیدی خود را به قیمت ارزان و با زیان حدود 20 درصد عرضه میکردند.
رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه عنوان کرد: کاهش قیمت مرغ در سال گذشته باعث شد تا قیمت جوجه یک روزه به 25 درصد پایینتر از قیمت تمام شده خود (500 تا 700 تومان) برسد که امیدواریم امسال با تعیین مناسب قیمتهای خرید تضمینی رغبتی در مرغداران برای افزایش تولید بوجود آید.
مهربانی با اشاره به افزایش 115 درصدی قیمت کنجاله سویا و افزایش چند برابری دیگر نهادههای مورد نیاز مرغداران گفت: قیمت جوجه یک روزه گوشتی در سال 91 ،860 تومان بود در حالی که در سال 89 جوجه یک روزه 890 تومان فروخته میشد و نهایتا نوسان قیمت جوجه در سال گذشته 28 درصد تخمین زده شد که نشان دهنده تلاطم در بازار و بی سابقه در سالهای گذشته بود.
وی ادامه داد: متوسط قیمت مرغ زنده در سال 91، 3600 تومان بود که درحال حاضر به 4200 تومان رسیده است. نوسان قیمت مرغ زنده در سال گذشته 14 درصد بود که در 11 سال گذشته آن بی سابقه بوده است.
رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه درباره وضعیت قیمت تخم مرغ نیز گفت: متوسط قیمت تخم مرغ در سال 91 کیلویی 2350 تومان بود و این درحالی بود که در سال 90 به صورت متوسط هر کیلوگرم تخم مرغ 2320 تومان فروخته میشد.
مهربانی پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه 20 درصد تجارت جهانی مرغ در اطراف ایران صورت گرفته و کشورهایی مانند روسیه، عراق، امارات و عربستان واردکننده این فرآورده پروتئینی هستند میتوان به افزایش تولید نسبت به افزایش صادرات اقدام کرد.
به گزارش ایسنا، وی در پایان درباره پیشنهادات موجود برای بهبود وضعیت مرغ و تخم مرغ در سال جاری اظهار کرد: ارز مورد نیاز صنعت برای ذرت و سویا باید در اسرع وقت تامین شود و ضمن تسهیلات برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش صنعت باید قیمت خرد تضمینی مرغ و تخم مرغ با توجه به نرخ تورم اصلاح و بازنگری شود همچنین باید حضور جدی تشکلها در مراکز تصمیم گیری محقق شده وشرکتهای بزرگ برای برنامه ریزی تعیین قیمت در بازار و صادرات شکل بگیرند.