کد خبر: ۱۹۰۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۶

درگیری در زندان گوآنتانامو

نگهبانان زندان گوآنتانامو با زندانیانی که بیش از دو ماه از اعتصاب غذای آنها می گذرد درگیر شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: زندانیان گوآنتانامون با ماموران حفاظتی خود که قصد جابجا کردن آنها را داشتند درگیر شدند. 

یک سخنگوی ارتش آمریکا گفته است این درگیری زمانی رخ داد که زندانیان که بیشتر آنها در سلول های مشترک نگهداری می شوند دوربین های نظارتی را از کار انداختند و پنجره ها را پوشاندند. 

او گفت زندانیان از سلاح های جاسازی شده استفاده کردند که نگهبانان نیز در پاسخ کمتر ازچهار گلوله پلاستیکی به آنها شلیک کرده اند. 

پنتاگون می گوید 43 زندانی در اعتصاب غذا به سر می برند اما وکلای زندانیان گوآنتانامو معتقدند که این تعداد بسیار بیشتر از تعداد اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی است. 

گزارش این وکلا حاکی از آن است که به ده ها نفر از این زندانیان به زور غذا خورانده شده است. 
مقامات ارتش آمریکا اعلام کرده اند که در این درگیری هیچ صدمه ای به زندانیان و نگهبانان گوآنتانامو وارد نشده است. با این همه فرماندهی واحد جنوب ارتش آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که چند زندانی گوآنتانامو با گلوله پلاستیکی مضروب شده اند اما جراحت های آنها سطحی است. 

سرهنگ گرگ جولیان نیز به آسوشیتدپرس گفته است که من مطمئنم که دست کم یک زندانی تیر خورده اما حال او وخیم نیست. 

وکلای زندانیان گوآنتانامو این اقدام را محکوم کرده و خواستار واکنش محافل حقوق بشری در این باره شده اند. 

کارلوس وارنر که وکالت برخی از این زندانیان را برعهده دارد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت ارتش مسبب این گونه درگیری ها و ضرب و شتم هاست. 

اعتصاب غذا معمولا در زندان های نظامی آمریکا رخ می دهد و امر رایجی است اما این اعتصاب غذا که در گوآنتانامو از اوایل فوریه رخ داد یکی از طولانی ترین آنها محسوب می شود. 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت بی بی سی، این اعتصاب غذا در اعتراض به رفتار توهین آمیز نگهبانان زندان گوآنتانامو به قرآن مجید رخ داد، موضوعی که مدیران و دست اندر کاران گوآنتانامو آن را تکذیب می کنند.

گروه های حقوق بشری و وکلای زندانیان گوآنتانامو همواره به غیرقانونی بودن و ضد حقوق بشری بودن اقدامات صورت گرفته در این زندان تاکید کرده و خواستار تعطیلی این زندان شده اند. 

به گزارش خبرآنلاین تعطیل نشدن زندان گوآنتانامو یکی از نقاط تاریک در کارنامه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکاست چرا که یکی از شعارهای اصلی او در فعالیت های انتخاباتی اش وعده تعطیل کردن این زندان بود. گروه های حقوق بشری فعال در آمریکا و سایر نقاط جهان بارها باراک اوباما را به خاطر این خلف وعده تقبیح کرده اند. 

با افزایش وخامت اوضاع در زندان گوانتانامو، این هفته کمیسر حقوق بشر سازمان ملل نیز فعالیت زندان گوانتانامو را نقض قوانین بین المللی دانست و اذعان کرد که شکنجه و آزار زندانیان در این زندان ادعای حقوق بشر آمریکا را بشدت زیر سوال برده است.

ناوی پیلای کمیسر حقوق بشر سازمان ملل با ابراز نگرانی از گزارش ها درباره اعتصاب غذای زندانیان در گوانتانامو گفت: اینکه دولت امریکا به وعده خود برای بستن زندان گوانتانامو عمل نکرده بسیار ناامید کننده است.

پیلای افزود: برخی افراد بیش از یک دهه در این زندان به سر برده اند و این مساله نگرانی های جدی در خصوص قوانین بین المللی ایجاد می کند. وی تاکید کرد: فعالیت زندان گوانتانامو، بشدت به موضع جهانی آمریکا به عنوان حافظ حقوق بشر آسیب زده است.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل همچنین خواستار آن شد که مقام های آمریکایی به نماینده سازمان ملل اجازه دسترسی به زندان گوانتانامو را برای بررسی شرایط زندان و گفتگو با زندانی ها بدهد.

آمریکا نزدیک به 100 زندانی گوآنتانامو را که بیگناهی آنها ثابت شده و از نظر قضایی آزاد هستند در این زندان نگاه داشته است. آنها می گویند یکی به دلیل محدودیت هایی که کنگره آمریکا برای نقل و انتقال این زندانیان وضع کرده نمی توانند این زندانیان را آزاد کنند و یکی به خاطر اینکه می ترسند این زندانیان در زمان بازگشت به کشورخود مورد بدرفتاری دولتمردان خود واقع شوند!

زندان نظامی و مخوف گوآنتانامو در سال 2002 و در زمان جرج بوش پسر و در خلال جنگ با تروریسم بنا نهاده شد.

ترجمه: رضا مهربانی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین