وی ادامه داد: هر برندی یک لاین دارد و باید توجه شود که این لاین متناسب با پوست هست یا خیر. به عنوان مثال بسیاری از مراجعان از پزشک میخواهند که یک ضد آفتاب خوب به آنها معرفی کند، در صورتی که چنین درخواستی ناشدنی است و سوال درستی نیست، زیرا برای هر پوستی با در نظر گرفتن ویژگیها و شرایطی که دارد، یک ضدآفتاب تجویز میشود. بنابراین نمیتوانیم یک برند خاص را به عنوان ضدآفتابی خوب به مردم توصیه کنیم.
صدیقها به ضرورت بومیسازی کرمها اشاره کرد و گفت: اخیرا در پزشکی یک شاخه جدید تحقیقاتی به نام «بومی سازی» مورد توجه قرار گرفته است. به این معنا که ویژگی بیماریها بر اساس فاکتورهایی مانند شرایط اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه بومی میکنند. مثلا در منطقه خاورمیانه شرایط بیماری باید بر اساس گونه مرتبط با اقلیم گزارش شود.
این متخصص پوست افزود: به همین نسبت محصولات هم با شرایط بومی و اقلیمی متناسب شدهاند. بر همین اساس این که عنوان میشود «یک دارو بینالمللی است» اشتباه است. حتی برندهای معروف اعم از لباسها هم متناسب با شرایط اقلیمی هر محیط ساخته و طراحی میشوند. به همین دلیل است که داروهای داخلی بسیار کمتر ایجاد حساسیت میکنند، زیرا متناسب با شرایط جغرافیایی ساخته شدهاند.
وی در واکنش به شائبههایی پیرامون لکآور بودن کرمهای ضدآفتاب ایرانی، گفت: معمولا محصولات ایرانی که حداقل استاندارد را دارا بوده و با توجه به شرایط پوست بیمار متناسب شده باشند، مشکلی ندارند، بنابراین کیفیت محصولات ایرانی مورد تایید است.
صدیقها در پاسخ به اینکه از نظر شما به عنوان پزشک چه محصول آرایشی و بهداشتی مورد تایید است؟ عنوان کرد: مراجعهکنندگان باید به دو فاکتور اهمیت بدهند که نخست استاندارد بودن و دیگری مورد تایید وزارت بهداشت بودن آن محصول است. هر کالای چینی و بیهویت که به بهای ارزان بودن نباید استفاده بشود.
این متخصص پوست اضافه کرد: به طور کلی در وهله اول دارو باید حداقل استاندارد را دارا باشد، به این معنا که ضرری نداشته باشد. اما اینکه کرم حتما مفید و سودمند باشد، بستگی به شرایط فرد و تشخیص پزشک دارد.
وی تاکید کرد: الزاما تبلیغات خاص و فروش خوب یک محصول دلیلی بر خوب بودنش نیست.