کد خبر: ۱۹۷۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
بازتاب‌های جهانی پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری

جامعه بین‌المللی: برای همکاری با روحانی آماده هستیم

انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران، با واکنش‌های گسترده جهانی همراه بوده است. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به امکان بهبود روابط با ایران ابراز امیدواری کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس سیاسی: در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی حسن روحانی، بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی برای همکاری بیشتر با ایران و حل مساله هسته‌ای ابراز امیدواری کردند. همزمان، وزیر دفاع شهری رژیم صهیونیستی نیز گفت که انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران نتایج منفی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت. 

آمریکا: آماده تعامل با دولت جدید ایران هستیم

به گزارش آفتاب، وزیر امور خارجه آمریکا پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد واشنگتن و شرکای بین‌المللی آن آماده تعامل مستقیم با دولت ایران هستند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «پی تی آی»، همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران، دولت آمریکا برای تعامل مستقیم با «حسن روحانی» رئیس جمهور منتخب و جدید کشورمان اعلام آمادگی کرد.

بر اساس این خبر‌، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته گفت: ما به همراه شرکای بین المللی خود، آماده تعامل مستقیم با دولت ایران هستیم. ما امیدواریم که آنها (ایرانی ها) به تعهدات بین المللی اشان در قبال سایر جهان احترام بگذارند تا یک راه حل دیپلماتیک حاصل شود تا به تمام نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران پرداخته شود.

در ادامه این خبر آمده است که هم وزیر خارجه آمریکا و هم کاخ سفید بعد از اعلام خبر پیروزی روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، بیانیه های مشترکی صادره کرده اند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه به یادآوری تعهدات انتخاباتی روحانی پرداخت و گفت: رئیس جمهور منتخب روحانی مکررا در طول رقابت های انتخاباتی اش متعهد به احیا و گسترش آزادی تمام ایرانیان شد. در ماه های آینده، او (روحانی) فرصت تحقق وعهده هایش در قبال مردم ایران را خواهد داشت.

«جی کارنی» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید نیز در این باره گفته است: امید ما این است که دولت ایران به خواسته مردم ایران توجه کند و انتخاب های مسئولانه ای داشته باشد که آینده ای بهتر را برای تمام ایرانی ها به وجود بیاورد. آمریکا همچنان آماده تعامل مستقیم با دولت ایران به منظور رسیدن به راه حلی دیپلماتیک است که این راه حل تمام نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران را بررسی کند.

کری و کاخ سفید در عین حال مدعی شدند: ما شجاعت مردم ایران را که به پای صندوق های رای رفتند و عقیده خود را ابراز کردند آن هم در یک محیط به شدت تحت کنترل که درصدد محدود کردن آزادی بیان و تجمع است، می ستاییم. ما همچنان نگران فقدان شفافیت در روند انتخابات و تلاش ها برای سانسور رسانه، اینترنت و پیام های مکتوب هستیم. با وجود این چالش ها، مردم ایران صراحتا تمامل خود را برای داشتن آینده ای بهتر و جدید ابراز کردند.

کاخ سفید اعلام کرد که به رای مردم ایران احترام می گذارد و به ایرانی ها به دلیل شرکت آنها در یک روند سیاسی و شجاعت آنها در ابراز عقایدشان تبریک می‌گوید.

فرانسه: آمادگی برای همکاری با دولت ایران در زمینه برنامه هسته‌ای و موضوع سوریه

وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را به مردم ایران تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به‌نقل از روزنامه فرانسوی لوموند؛ وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تبریک به حسن روحانی، خواستار افزایش روابط پاریس و تهران شد.

در این ‌بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه این کشور منتشر شده است آمده است: انتظار جامعه بین الملل از ایران بالاست؛ به‌ویژه در مورد برنامه هسته‌ای و موضوع سوریه، فرانسه آماده است در این زمینه‌ها با دولت جدید ایران کار کند.

فرانسه به آرمان‌های تزلزل ناپذیر دموکراسی‌خواهی مردم ایران احترام می‌گزارد.

آلمان: آمادگی مقامات برلین برای گسترش روابط با تهران

وزیر خارجه آلمان طی بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به‌نقل از پایگاه خبری اسپانیایی زبان «ال کومرسیو»؛ گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان شب گذشته طی بیانیه‌ای دستیابی حسن روحانی به منصب ریاست جمهوری را تبریک گفت.

وی در این بیانیه از آمادگی مقامات برلین برای گسترش روابط با تهران خبر داده است.

وی همچنین اعلام کرده است که مادامی که روابط ایران با کشورهای دیگر افزایش یابد و دور از هرگونه تنشی باشد جامعه بین الملل راحت‌تر می‌تواند مشکلات موجود در جهان را حل کند و از این طریق روابط بین المللی از تمامی جهات رو به بهبود خواهد گذاشت.

انگلیس: لزوم برقراری «روابط سازنده» ایران با جامعه بین‌الملل

وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای خواستار برقراری «روابط سازنده» ایران با جامعه بین‌الملل شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ساعتی پس از اعلام نتایج پایانی یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران، وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای از «حسن روحانی» رئیس جمهور منتخب مردم ایران خواست تا «روابط سازنده‌ای» با جامعه بین‌الملل برقرار کند.

در این بیانیه، وزارت امور خارجه انگلیس از روحانی خواسته تا «رویکرد متفاوتی» را در آینده در پیش بگیرد.

انگلیس در این بیانیه به حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» بابت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تبریک نگفت.

رژیم صهیونیستی: نتیجه انتخابات ایران اسرائیل را متضرر می‌کند

رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش به انتخاب حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهور ایران تاکید کرد که انتخاب وی به کاهش تحریم‌ها علیه ایران منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «گیلاد ایردان» وزیر دفاع شهری رژیم صهیونیستی گفت که انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران نتایج منفی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت زیرا فشارهای بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش خواهد یافت.

این وزیر صهیونیست که از نزدیکان به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است، در مصاحبه با کانال دهم تلویزیون این رژیم تصریح کرد که انتخاب روحانی کاهش‌ فشارها و تحریم‌ها علیه ایران را به دنبال خواهد داشت.

«شائول موفاز» رئیس سابق حزب کادیما و وزیر جنگ سابق این رژیم نیز گفت که ایرانی‌ها با این انتخاب تمایل خود برای تغییر را اعلام کردند اما از دیدگاه اسرائیل هرگز تغییر مهمی رخ نخواهد داد نه در عرصه برنامه هسته‌ای نه حمایت از حزب‌الله و نه سیاست ایران در قبال بحران سوریه.
این در حالی است که پیش از اعلام پیروزی روحانی در انتخابات، «موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد.

همچنین دفتر بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی انتخاب حسن روحانی را تبریک گفته و بر لزوم تعامل با جمهوری اسلامی برای رسیدگی به مسائل حائز اهمیت برای جامعه جهانی و همچنین توجه به رفاه مردم ایران تاکید کرده است. 


پیام تبریک رئیس‌جمهور روسیه به روحانی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ضمن تبریک پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، بر آمادگی روسیه برای توسعه همکاری دوجانبه تائید کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به حسن روحانی به مناسبت انتخاب رئیس جمهور ایران تبریک گفت و امادگی روسیه را برای توسعه همکاری دوجانبه تائید کرد. در این باره دفتر مطبوعاتی کرملن خبر داده است.

به گزارش آفتاب به نقل از  خبرگزاری «ریا نووستی»، پوتین اظهار اطمینان نمود که فعالیت روحانی در این مقام "به شگوفانی ایران دوست و تحکیم بعدی مناسبات روسیه - ایران مساعدت خواهد کرد".

در این اطلاعیه گفته شده، "رئیس جمهور روسیه همچنان آمادگی جهت توسعه پیهم همکاری متقابلاً مفید با ایران در عرصه های مختلف به نفع تامین امنیت منطقوی و ثبات بین المللی تائید کرد".

واکنش اشتون به منتخب شدن روحانی: به همکاری با تهران متعهدیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران گفت: به همکاری با دولت جدید تهران برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران متعهد هستم.

«کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در گفت‌وگوهای 1+5 با ایران گفت: مردم ایران در انتخابات روز جمعه رئیس‌جمهور جدیدی را انتخاب کرده‌اند. نتایج نشان می‌دهد که آنها به آقای حسن روحانی برای تصدی ریاست جمهوری به مدت 4 سال در این کشور اعتماد کرده‌اند.

وی افزود: من برای آقای روحانی در تشکیل دولت جدید و برعهده گرفتن مسئولیتها آرزوی توفیق دارم. من همچنین به همکاری با دولت جدید تهران برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران متعهد هستم.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در انتخابات روز جمعه با کسب 18میلیون 613 هزار 329 رأی اکثریت مطلق آرا را کسب و رئیس‌جمهور جدید ایران شد.

پیام تبریک کشورهای عرب به حسن روحانی

امیران کشورهای عربی قطر، کویت و بحرین و امارات متحده عربی با ارسال پیام های جداگانه ای، انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب ملت ایران را به وی تبریک گفتند.

 شيخ "صباح آل حمد آل جابر آل صباح" امير کويت انتخاب "حسن روحاني" بعنوان رييس منتخب ملت ايران را به وي تبريک گفت.
 
وي در پيام تبريک خود اظهار داشته که خواهان افزايش همکاري هاي دوجانبه ميان جمهوري اسلامي ايران و کويت برپايه منافع مشترک دو کشور است. 

همچنین پيام تبريکي از سوي شيخ "حمد بن خليفه ال ثاني" امير قطر و نخست وزير آن کشور به مناسبت انتخاب "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب ملت ايران برای وی ارسال شده است.

از سوی دیگر "حمد بن عيسي آل خليفه" پادشاه بحرين پیام تیریکی به رييس جمهور منتخب کشورمان ارسال کرده و اظهار داشته که اميدوار است انتخاب رييس جمهور جديد ايران بتواند به پيشرفت و سعادت بيشتر ملت و دولت ايران بيانجامد.
 
 شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و امیر ابوظبی، با ارسال پیامی انتخاب حسن روحانی را به عنوان رئیس جمهور جدید کشورمان تبریک گفت.

وی در این پیام گفت: پیروزی شما در انتخابات ریاست‌جمهوری و موفقیت انتخابات را تبریک عرض کرده و برای شما و نیز مردم ایران آرزومند موفقیت و پیشرفت بیشتر هستیم. مشتاق همکاری با شما برای بهبود وضعیت منطقه و همچنین مردم ایران و امارات متحده عربی هستیم. ما علاقه‌مند به برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران بر اساس همکاری هستیم.

به گزارش مهر، دو پیام مشابه نیز از جانب شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نائب رئیس امارات و نخست‌وزیر امارات متحده عربی و حاکم دوبی، و ژنرال شیخ محمد بن زاید آل نهیان، شاهزاده ابوظبی و قائم مقام فرمانده نیروهیا مسلح امارات متحده عربی به حسن روحانی ارسال شدند.

تبریک دولت ترکیه به روحانی

وزارت خارجه ترکیه نیز طی بیانیه‌ای گفت: ما آرزو می کنیم دولت جدید ایران شانس ارائه خدمات بیشتر را برای مردم این کشور فراهم کند.

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌‎ای به حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم ایران تبریک گفت.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه حریت، دولت ترکیه به حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت ایران تبریک گفت و قول داد که به روابط دوستانه خود با ایران براساس منافع مشترک ادامه دهد.

وزارت خارجه ترکیه طی بیانیه‌ای گفت: ما آرزو می کنیم دولت جدید ایران شانس ارائه خدمات بیشتر را برای مردم این کشور فراهم کند.

وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد؛ آنکارا به همکاری و روابط خوب خود با ایران بر اساس منافع مشترک ادامه می‌دهد. دکتر حسن روحانی در انتخابات 14 ژوئن بر رقبای خود پیروز و به عنوان رئیس جمهور بعدی ایران معرفی شد.

وزارت امور خارجه ایتالیا نیز باانتشار بیانیه ای رسمی پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفت و بر تقویت روابط رم و تهران تاکید کرد.«اما بونینو»، وزیر امور خارجه ایتالیا در این بیانیه رسمی حضور بالای مردم ایران در انتخابات و مشارکت همه اقشار جامعه به ویژه جوانان را نشان دهنده مشرعیت بی چون و چرا رئیس جمهوری جدید کشورمان دانست. 

به گزارش آفتاب، بونینو ضمن تبریک صمیمانه به دکتر روحانی برای وی در ایفای هر چه بیشتر نقش سازنده در مسیر حفظ منافع ملت ایران در جهان و منطقه آرزوی موفقیت کرد. 

وزیر امور خارجه ایتالیا با تاکید بر تقویت و توسعه روابط دو جانبه ابراز امیدواری کرد فصل جدیدی از درک متقابل و گفتگوی سازنده بین ایران و جامعه بین الملل بدون درنگ گشوده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین