کد خبر: ۱۹۷۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - ۰۹:۵۳
گزارش اختصاصی آفتاب از محاکمه صدام

پایان دوران دیکتاتور

آفتاب‌‌نیوز : البته این تنها اتهام صدام حسین نخواهد بود بلکه 13 مورد دیگر نیز از اتهامات بصورت پرونده های جداگانه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت ودر مورد هر یک از آنها حکم جداگانه ای صادر می شود .

در میان این اتهامات می توان به قتل عام کردها با بمب های شیمیایی در حلبچه وکشتار وقلع وقمع کردهای "فیلی" که تشکیل دهند طایفه شیعه این قومیت اکثرا اهل تسنن عراق می باشند هم به چشم می خورد .

گفته می شود صدام حسین قرار است در طول مدت رسیدگی به اتهاماتش در زندانی در داخل دادگاه نگهداری شود ودیگر به داخل دژ نظامی آمریکایی ها منتقل نمی گردد.

این روزها تمامی حرف وحدیث های مردم بغداد در مورد نحوه برگزاری این دادگاه است وموافقان ومخالفان صدام حسین خواهان برگزاری عادلانه آن هستند.

یکی از روزنامه نگاران عراقی در گفتگویی با خبرنگار ما گفت : بزرگترین ترس وهراس مردم عراق از این است که این دادگاه به یک دادگاه بین المللی مبدل شود زیرا تبدیل شدن محاکمه صدام حسین به دادگاهی بین المللی همان وگریختن گردن صدام از چوبه دار همان.

به اعتقاد این روزنامه نگار که در بغداد زندگی می کند ، قوانین بین المللی مانع از اعدام جانیان می شود در حالیکه اکثریت مردم عراق خواهان اعدام دیکتاتور سابق خود می باشند.

اما آیا اعدام حسین حسین می تواند التیام بخش زخم های باشد که صدام حسین در طول دوران حاکمیتش در عراق بر جسم این کشور ومنطقه وارد آورده است؟

به اعتقد برخی از کارشناسان با توجه به اینکه بین صدور حکم دادگاه واجرای آن یا استیناف تنها یک ماه فرجه زمانی قرار داده شده است امکان رسیدگی به تمامی جنایات صدام خوجود نخواهد داشت.

جریان های تندروی شیعه بر این باورند که که دست هایی در کار است تا از پرداخته شدن به جنایات گسترده صدام ورژیمش امتناع شود وتنها با پیش کشیده شدن جنایاتی همچون اعدام 143 نفر از اهالی یک روستا (که در برابر بقیه جنایات صدام حسین موردی بسیار کوچک محسوب می شود) بر جنایات بزرگتر صدام حسین سرپوش نهاده شود.

به اعتقاد این گروه قدرتهای بزرگ منطقه ای وجهانی که در آن زمان با وی همسو بودند برای سرپوش نهادن بر نقش خود سعی در انجام این مهم دارند.

در مقابل تعدادی از مسئولین عراقی بر این باورند که با پیش گرفتن خط مشی تاریخی وزمانی جنایات صدام ، می توان با پرداختن به جزئیات بیشتری یک یک جنایات وی را مورد بررسی ورسیدگی قرار داد.

صدام چه می گوید ؟
دیکتاتور سرنگون شده عراق از زمان دستگیری تا کنون بارها در مقابل قضات رسیدگی کننده به جنایاتش قرار گرفته است وتفسیرهای ودلایل خود برای انجام این قتل عام ها در اختیار آنها قرار داده است .

به گفته یکی از قضات که در دوره بازجویی با صدام برخورد کرده وقرار است ریاست یکی از این دادگاه ها را به عهده بگیرد صدام حسین همچنان در رؤیایرهبری عراق قرار دارد ودر پاسخ به اتهامات وارده کشتار مردم را حق مسلم یک رهبر برای حفظ رژیمش می داند.

او در پاسخ به سؤالات دادگاه همچنان شعارهای دوره ریاست جمهوری خود را چاشنی سخنانش می کند وهمچنان خود را رئیس جمهور عراق می می داند. 

در آستانه محاکمه صدام حسین مشخص نیست که آیا صدام حسین خواهد توانست از این رؤیای خود خارج شود ، آیا او همچنان خود را رهبر مطلق عراق خواهد دانست یا آنکه تا چوبه دار توهم قدرت را در فکر خود نگه خواهد داشت؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین