وی افزود: در این تاریخ میزان تولیدات علمی ایران در اسکوپوس به 14228 مقاله (1.6 سهم ایران از کل تولید علم جهان) بالغ شد و جایگاه خود را در مقام 16 تولید علم جهان حفظ کرد. در پایگاه ISI میزان تولیدات علمی ایران در این تاریخ به 7834 مقاله فزونی یافت و رتبه ایران از جایگاه 18 به جایگاه 19 تنزل یافت.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: جدیدترین آمار از میزان تولیدات علمی نشان می دهد که تعداد مقالات ایران از اول سال میلادی تاکنون در پایگاه اسکوپوس به 17245 مقاله( 1.6 درصد از کل تولیدعلمی جهان) افزایش یافته و به طور شگفت آوری از رتبه 16 به رتبه 15 تولیدعلم جهان صعود پیدا کرده است.
وی گفت: نظام استنادی ISI نیز میزان تولیدات علمی ایران را از اول سال میلادی تاکنون 9588 مقاله گزارش کرده است. رتبه ایران در این جایگاه بعد از ترکیه که حائز مقام 19 تولید علم جهان است قرار دارد. اما مقایسه رتبه ایران در اسکوپوس و در این بازه زمانی نشان می دهد که ترکیه با تولید 14730 مقاله و با کسب رتبه 19 بعد از ایران، تایوان، سوئیس و فدراسیون روسیه قرار دارد.
مهراد افزود: در هر دو نظام استنادی و در بازه زمانی مزبور، کشور های آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن و فرانسه به ترتیب مقام اول تا ششم را به دست آورده اند. در بین کشورهای در حال توسعه تنها هندوستان و برزیل به ترتیب با رتبه 7 و 14 در اسکوپوس و کشور های هندوستان، برزیل و ترکیه با کسب رتبه های 11، 14 و 19 در نظام استنادی ISI پیشتر از ایران قرار دارند.
وی گفت: در نظام های استنادی اسکوپوس و ISI رتبه بسیاری از کشور های پیشرفته جهان و نیز رژیم اشغالگر قدس به مراتب پایین تر از رتبه جهانی تولید علم ایران است. در بین 30 کشور نخست در نظام استنادی اسکوپوس تنها کشور مالزی با تولید 8524 مقاله و رتبه 24 از مجموع کشور های اسلامی قرار دارد و در بین 30 کشور نخست در نظام استنادی ISI بجز ایران و ترکیه نام هیچ کشوری از کشور های اسلامی مشاهده نمی شود.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: این موفقیت چشمگیر دانشمندان ایران قابل تقدیر است و انتظار می رود دولت منتخب نیز با رویکردی که هم اکنون از نظر پشتیبانی از تحقیقات علمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی حاکم است از شکوه و عظمت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها پشتیبانی کند و در تجهیز مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی گامهای موثر و عملی بردارد. آنچه مسلم است مراکز آموزش عالی و پژوهشی به سرمایه گذاری قابل توجهی احتیاج دارد.
به گزارش مهر،وی افزود: رشد علمی با میزان سرمایه گذاری رابطه مستقیم دارد. در هر دوره ای که به بودجه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی توجه شده، دولت های وقت پاسخ مستقیمی از استادان و پژوهشگران دریافت کرده اند که همانا تلاش آنان در جهت ارتقای مقام و منزلت علم و جایگاه رفیع دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در بین مراکز آموزش عالی جهان است. گواه این ادعا رتبه تعدادی از دانشگاه های بزرگ کشور در بین 500 دانشگاه برتر جهان است که در نظام های رتبه بندی شانگهای، تایمز،QS و سایماگو بازتاب دارد.