کد خبر: ۱۹۹۸۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۲

تب مالت، تب کریمۀ کنگو، سالک و هاری شایعترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در ایران

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه، تب مالت، تب کریمه کنگو، هاری و سالک را از جمله شایع‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در ایران عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گفته این مقام مسئول بیشتر این بیماری‌ها از طریق تماس با حیوانات و به ویژه دام و یا کنه و کک روی بدن دام‌ها و یا از طریق مصرف فرآورده‌های دامی به انسان منتقل می‌شوند.

حسین بیگلری در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه کرمانشاه، با اشاره به نامگذاری 13 تیرماه در تقویم سلامت کشور به نام روز ملی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوزها) اظهار کرد: از هزار و 700 میکروب شناخته شده در جهان 832 میکروب انتقال دهنده بیماری‌های حیوان به انسان هستند.

بیگلری «تب مالت» یا «بروسلوز»، «سیاه زخم»، «سالک»، «طاعون»، «تب‌های خونریزی دهنده ویروسی»، «هاری»، «کیست هیدراتیک» و «کالا آزار» را از جمله شاخص‌ترین و شایع‌ترین این بیماری‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوزها) بسته به موقعیت جغرافیایی متفاوت است، اظهار کرد: در حال حاضر در ایران، «تب مالت» اولویت اول را داشته و پس از آن «سالک»، «تب کریمه کنگو» و «هاری» در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

به گفته مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه، بسیاری از زئونوزها نوپدید بوده، مانند «آنفلوآنزای پرندگان» و برخی دیگر نیز در جهان بازپدید بوده مانند «طاعون» که در حال حاضر در کشور ماداگاسکار جزء بیماری‌های تهدیدکننده محسوب می‌شود.

به گفته این مقام مسئول بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان می‌توانند قابلیت همه‌گیری داشته و با خطرات مرگ و میر همراه باشند که از جمله آنها می‌توان به «تب کریمه کنگو» اشاره کرد.

وی تصریح کرد: همچنین برخی از این بیماری‌ها مانند «هاری» عملا راهکار درمانی نداشته و یا برخی دیگر مانند «کیست هیدراتیک» نیازمند عمل جراحی است و برخی دیگر از این بیماری‌ها نیز مانند «تب مالت» و «توکسو پلاسما» (ناشی از تماس با گربه) می‌توانند در نهایت به شکل مزمن در بدن فرد باقی بمانند.

بیگلری در پایان رعایت اصول بهداشتی در تماس با حیوانات، استفاده از وسایل حفاظتی مانند چکمه و دستکش و روپوش در تماس با دام، استفاده از فرآورده‌های دامی پاستوریزه و خودداری از تماس با حشرات روی بدن دام‌ها و همچنین جوندگان را از جمله راهکارهای موثر در جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان عنوان کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین