کد خبر: ۱۹۹۸۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱

روسیه مذاکرات با نماینده هسته‌ای کرۀ شمالی را سازنده و جدی خواند

دیپلمات‌های روس از پنج ساعت گفت‌وگو با یک مقام عالی‌رتبه کره شمالی در مسکو که با هدف احیای مذاکرات شش جانبه پیرامون خلع سلاح هسته‌یی پیونگ یانگ برگزار شد، تعریف و تمجید کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر گزارش داد: کیم کیه گوان، معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی روز پنج‌شنبه با ولادیمیر تیتوف، معاون اول وزیر امور خارجه روسیه و ایگور مورگولوف، معاون وزیر امور خارجه این کشور در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

یک منبع دیپلماتیک در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس، گفت که این گفت‌وگوها بسیار سازنده، اساسی و جدی بود.

این خبرگزاری گفت که گفت‌وگوهای دو طرف حدود پنج ساعت طول کشید، ولی به جزییات آن اشاره‌ای نکرد.

مورگولوف پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که دو طرف قصد دارند درباره چگونگی احیای روند مذاکرات به تعلیق درآمده پیرامون خلع سلاح کره شمالی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

او در این باره گفته بود: روسیه همواره با جدیت تاکید داشته است که جایگزینی برای مذاکرات شش جانبه وجود ندارد و ما در این زمینه با شرکای خود در کره شمالی گفت‌وگو خواهیم کرد.

کیم ماه میلادی گذشته در سفری به پکن با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین درباره از سرگیری مذاکرات شش جانبه گفت‌وگو کرد.

کیم یکی از چهره‌های کلیدی در مذاکرات شش‌جانبه با هدف متقاعد کردن کره شمالی به کنار گذاشتن برنامه هسته‌یی‌اش در ازای تضمین‌های کمکی و امنیتی بوده است.

کره شمالی از اواخر سال 2008 از مذاکرات شش جانبه پیرامون خلع سلاح هسته‌یی‌اش کنار کشیده است و از آن زمان دومین و سومین آزمایش هسته‌یی‌اش را انجام داده است و علاوه بر آن دست به آزمایشات موشکی دوربرد زده است که پوششی برای آزمایش فن‌آوری موشک‌های بالستیک بین قاره‌یی تلقی می‌شود. علاوه بر چین و کره جنوبی، آمریکا، کره شمالی، ژاپن و روسیه نیز در مذاکرات شش جانبه شرکت دارند.

اگرچه چین پس از آخرین آزمایش هسته‌یی کره شمالی از تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور حمایت کرد، مذاکرات را کلید پایان دادن به بحران هسته‌یی کره شمالی می‌داند. برخلاف آن، کره جنوبی و متحدش آمریکا تمایل خود را به تعامل با کره شمالی در دور جدیدی از مذاکرات از دست داده‌اند، مگر این که پیونگ یانگ نشان دهد که نسبت به کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌یی‌اش جدی است.

هر دو کشور گفته‌اند که با "مذاکره برای مذاکره" با کره شمالی مخالفند. تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات دولتی بین دو کره در ماه میلادی جاری بی‌نتیجه ماند و روابط دو کشور هم‌چنان سرد است.

اگرچه چین بزرگ‌ترین منبع حمایت‌های دیپلماتیک و اقتصادی برای کره شمالی محسوب می‌شود تجارت آن‌ها مقدار ناچیزی از تجارت دوجانبه بین چین و کره جنوبی است. پکن علاوه بر آن نشانه‌هایی حاکی از نارضایتی از متحد کمونیستش نشان داده است، به ویژه پس از پرتاب موشک دوربرد کره شمالی در ماه دسامبر و سومین آزمایش هسته‌یی‌اش در ماه فوریه.

به گزارش ایسنا، چین از آن زمان از تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی حمایت کرده است و از پیونگ‌یانگ خواسته است با بازگشت به مذاکرات خلع سلاح موافقت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین