کد خبر: ۲۰۰۴۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۷

واردات خودرو توسط ورزشکاران رواج رانتخواری است

اینکه به بهانه های مختلف خودروهای خارجی وارد کنیم ضربه به تولید داخلی است و عملا به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند، اگر چه باید رقابت در صنعت خودرو بیشتر از این باشد تا خودرو سازان به فکر افزایش کیفیت تولیدات خود بیافتند اما این دلیل نیست که بخواهیم به هر کسی امتیاز واردات را بدهیم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: مجلس منفعل یا مجلس بی‌خبر!روز گذشته خبری در رساناهای کشور منتشر شد مبنی بر اینکه هيات وزيران در جلسه پنجم تير ماه امسال بنا به پيشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد اصل 138 قانون اساسي ثبت سفارش و واردات يك دستگاه خودروي سواري بنام هريك از ورزشكاران برتر براي يكبار را تصويب كرد.

اين ثبت سفارش و واردات خودرو با پيشنهاد وزیر ورزش و جوانان و بر اساس طبقه بندي اعلامي توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت براي خودروهاي خارجي، بدون رعايت ضوابط فني واردات خودرو مجاز شد. بلافاصله این مصوبه توسط محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور براي اجرا ابلاغ به بخشهای مربوطه ابلاغ شد.

حجت السلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی در خصوص این تصمیم دولت که  به ورزشکاران اجازه داده شده بدون تعرفه گمرک خودرو وارد به کنند خبرنگار پارلمانی تابناک گفت: پیش از این نیز دولت چنین مصوبه ای داشته که به موجب آن 50 میلیون هدیه به ورزشکار می دادند، همچنین یک خودرو ایرانی و در کنار آن اجازه ورود یک خودرو خارجی. که مورد اعتراض بسیاری قرار گرفت. در اینکه باید از ورزشکاران تقدیر کرد شکی نیست و کسی مخالف نیست چرا که اینها به کشور ما ارزش و اعتبار می دهند. اما رهبر انقلاب در سالهای اخیر بر تولید ملی و حمایت از تولید داخلی تاکید داشته اند و اینکه به بهانه های مختلف خودروهای خارجی وارد کنیم ضربه به تولید داخلی است. اگر چه باید رقابت در صنعت خودرو بیشتر از این باشد تا خودرو سازان به فکر افزایش کیفیت  تولیدات خود بیافتند.

از طرف دیگر به این دلیل که امکان صدور چنین اجازه ای برای تمام ورشکاران و قهرمانان ملی وجود ندارد چنین اقدامی باعث ایجاد نارضایتی می شود. این اقدام کار درستی نیست و همان جوایزی که می دهند کفایت می کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی در موردآسیب هایی که اینگونه تصمیمات به اقتصاد کشور وارد می کند گفت: اینگونه اقدامات باعث بی انظباطی و وارد آمدن ضربه به تولیدات داخلی می شود. متاسفانه واردات خودرو در سالهای گذشته بالا رفته و مشکلات اقتصادی کشور کم نیست و این موضوع باعث می شود که بر مشکلات کشور افزوده شود. جوایز باید در حد وسع و توان کشور باشد و با توجه که در شرایط کنونی با مشکلات ارزی و تحریم روبرو هستیم باعث خروج ارز از کشور می شود.

نماینده مردم فلاورجان در مورد امکان ایجاد رانت و سوء استفاده از این گونه مصوبات، اظهار داشت: وقتی تعرفه گمرکی پرداخت نشود به طور طبیعی زمینه برای ایجاد رانت خواری ایجاد خواهد شد چون برخی از ورزشکاران بخصوص ورزشکاران رشته های دیگری جز فوتبال که تقریبا از توان مالی کمتری برخوردارند احتمالا توان پرداخت مبلغ خودرویی را ممکن است نداشته باشد و حق خود را به اشخاص دیگری واگذار کنند و رانت هایی ایجاد شود. بهتر بود برای تشویق و هدیه به ورزشکاران کشور از تولیدات داخلی استفاده شود تا تولیدات کشورهای دیگر.

این نماینده در پاسخ به این سوال که آیا چنین مصوباتی که در هیئت وزیران تصویب می شود نباید با قانون همخوانی داشته باشد گفت: مصوبات هیئت دولت باید در کمیته تطبیق قوانین مجلس بررسی شود و تطابق آن با قانون اساسی تایید شود. از طرفی این مورد یکی از مواردی است که رئیس مجلس باید ورود کند و از اجرای مصوبات خلاف قانون جلوگیری کند. با توجه به اینکه قانون برای واردات خودرو تعرفه 90 درصدی در نظر گرفته است این مصوبه دولت ممکن است با قانون منافات داشته باشد.

به گزارش تابناک: پیش از این، اعلام شده بود که به دلیل راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2014 برزیل، هر یک از ملی پوشان می توانند یک دستگاه خودروی سواری وارد کشور کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین