کد خبر: ۲۰۱۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳

وزیر امور اقتصادی و دارایی: کاری سخت‌تر از نقل و انتقال ارزی در زمان تحریم نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر این‌که کاری سخت تر از نقل و انتقال ارزی در زمان تحریم نیست، گفت: یک خدا قوت و خسته نباشید جانانه به همکارانم در بانک توسعه صادرات می گویم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: صورت های مالی بانک توسعه صادرات ایران منتهی به سال 1391 در حالی به تصویب رسید که تقدیر و تشکر وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون امور بانک و بیمه و سایر اعضای مجمع را به دلیل فعالیت های بین المللی بانک توسعه صادرات ایران در شرایط تحریم، مدیریت ریسک نوسانات نرخ ارز و صورت های مالی شفاف به همراه داشت.

سید شمس‌الدین حسینی در جلسه مجمع عمومی بانک توسعه صادرات ایران گفت: در حالی که سخت ترین امور اقتصادی کشور مربوط به نقل و انتقالات ارزی بوده، شهادت می‌دهم بانک توسعه صادرات ایران در این امر تا چه حد مسئولیت پذیر بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هیچ جای امور اقتصادی کشور کارش سخت تر از تعامل با جهان و نقل و انتقال پول در شرایط تحریم نبوده است گفت: دشمن چنان عرصه را تنگ کرده که سفرها و جلسات متعدد باید صورت بگیرد تا نقل و انتقال بانکی حتی در یک کشور دوست بتواند عملیاتی شود.

وی خطاب به مدیران بانک توسعه صادرات ایران گفت: در این شرایط فعلی، با پذیرش ریسک های فراوان، کار مردم و کشور را راه انداختن، صورت های مالی شفاف ارایه کردن مایه امتنان است و امیدوارم خداوند اجر کارهای شما را منظور کند.

حسینی تصریح کرد: اقتصاد ایران در حال پیشرفت است و در صادرات بالاترین رشدها را در کشور داریم.

وی با بیان اینکه ترکیب واردات و صادرات کشورمان در این سال ها به سمت کالاهای صنعتی سوق یافته است، افزود: شکاف تجاری صادرات غیرنفتی و واردات کشورمان کاهش پیدا کرده و در برخی از موارد و خصوصا در سه ماه اول سال جاری شاهد این هستیم که صادرات کالا از واردات پیشی گرفته است.

رئیس مجمع عمومی صاحبان سهام بانک توسعه صادرات ایران گفت: اگر قرار بر این است که کشوری باشیم که خودمان را با صادرات غیرنفتی اداره کنیم که کاملا امکانپذیر است باید با کمک اعضای مجمع متناسب با این رشد صادرات، سرمایه بانک توسعه صادرات ایران نیز افزایش پیدا کند.

بانک های ایرانی برای بی اثر کردن تحریم ها، هوشمندانه‌تر عمل کردند

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در این جلسه گفت: تنها راه خنثی کردن تحریم ها در دست بانک هاست و باوجود تحریم به اصطلاح هوشمندانه آن‌ها، بانک‌های ایرانی برای رفع مشکل نقل و انتقال پولی کشورمان هوشمندانه تر عمل کردند.

بهمن وکیلی در این جلسه تصریح کرد: سیستم بانکی کشورمان خصوصا بانک توسعه صادرات علی رغم قطع روابط کارگزاری بانک های خارجی، قطع سوئیفت و همچنین ریسک بالایی که پذیرفت، نگذاشتند خللی در امر واردات کالا و تامین منابع ارزی تجار کشورمان به وجود آید و این به خاطر نقش بانک ها و خصوصا نقش بی بدیل بانک توسعه صادرات ایران در این عرصه است.

وی گفت: صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در 8 سال اخیر با رشد حدود 6 برابری به 215میلیارد دلار رسیده ضمن اینکه صادرات غیرنفتی در مجموع 22درصد رشد داشته است ولی سرمایه بانک توسعه صادرات از سال 87 همان 16هزار و 419میلیارد ریال باقیمانده است.

رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه 85درصد تسهیلات این بانک به بخش صادرات اختصاص یافته است خاطرنشان کرد: سرمایه بانک توسعه صادرات نسبت به صادرات غیرنفتی به جای اینکه بیشتر شود متاسفانه کمتر می شود ولی علی رغم این موضوع، این رشد تسهیلات اعطایی هر ساله در بانک توسعه صادرات نسب به سرمایه بانک بیشتر می شود.

بانک توسعه صادرات از ظرفیت بین الملل در شرایط تحریم خوب استفاده کرد

معاون امور بانکی، بیمه و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی نیز در این جلسه گفت: به دو دلیل از بانک توسعه صادرات تشکر می کنم. اول اینکه به عنوان یک بانک توسعه ای که بیشترین فعالیتش در امور بانکداری بین الملل است توانست با یک مدیریت ریسک خوب در شرایط نوسانات نرخ ارزی خود را حفظ کند و به تعهدات خود عمل کند که هیچ تهدیدی متوجه بانک نشد.

محمد پاریزی در توضیح دومین دلیل تشکر خود از بانک توسعه صادرات ایران گفت: نقش انحصاری بانک توسعه صادرات به خاطر استفاده از ظرفیت بین الملل در مقابله با تحریم ها قابل ستودنی است.

در این جلسه مدیر امور مالی بانک توسعه صادرات ایران به تشریح عملکرد و توصیف صورت های مالی پرداخت و گفت: بیش از 70 درصد فعالیت و عملیات بانکی بانک توسعه صادرات ایران در خارج از کشور انجام می شود و با توجه به شرایط ویژه و مضیقه های بین المللی سال سختی را گذراندیم ولی عملکرد مثبت و قابل قبولی داشتیم.

اکبری، در تبیین حجم تسهیلات اعطایی در بخش های مختلف اقتصادی گفت: مجمعوع تسهیلات ریالی و ارزی بانک در سال گذشته 27هزار و 445 میلیارد ریال بود که این امر نشان می دهد در سال 91 تسهیلات بانک به بخش های صنعت و معدن و کشاورزی نسبت به سال 90 افزایش قابل توجهی داشته است.

به گزارش ایسنا، وی گفت: در سال گذشته تعداد 472 مصوبه به ارزش 131 هزار میلیارد ریال در بخش اعتباری بانک صادر شد که بر این اساس 933 میلیون دلار تسهیلات ارزی و 15 هزار میلیارد ریال تسهیلات ریالی به فعالان اقتصادی پرداخت شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین