آفتابنیوز : علي اكبر آقايي مغانجويي نماينده مردم سلماس و رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي درخصوص وضعيت اجرايي پروژه آزاد راه تهران- شمال كه با گذشت 9 سال از اجراي آن تنها 9 درصد پيشرفت داشته است، گفت:تاريخ اتمام پروژه را دولت از سال 82 به سال 89 تغيير داده است، با توجه به ناكافي بودن تامين اعتباري كه در رديف هاي بودجه براي اين پروژه تخصيص داده شده، علي الاصول نگراني هايي در زمينه تاريخ اتمام ؛آزاد راه تهران- شمال ايجاد شده است.
وي افزود: دولت بايد با توجه به اعتبارت فاينانسي كه در اختيار دارد به همان شيوه كه در فاز اول اين پروژه با كمك چيني ها كار را پيش برد، ادامه اجراي پروژه را نيز با اعتبارات فاينانسي در زمان بندي تعيين شده، به اتمام رساند چراكه برآورد اوليه اين پروژه در حدود 250 ميليارد تومان بود در حاليكه در شرايط كنوني دولت بايد حدود 1000 ميليارد تومان براي اجراي آن، هزينه كند.
آقايي با تاكيد بر اين مطلب كه نه تنها اين پروژه بلكه عمده طرح هاي عمراني با كمبود اعتبار مواجه هستند، گفت: اين كمبود اعتبارات به همراه مشكلات مديريتي و پيمانكاري موجب مي شود كه پروژه هاي ما در حد 9 يا 10 سال به طول بينجامد در نتيجه اجراي پروژه ها گران تمام شده و ديگر جنبه اقتصادي و سودآور خود را از دست مي دهد، پروژه آزاد راه تهران- شمال نيز از اين قائده مستثني نيست.
رئيس كميسيون عمران اظهار داشت: دولت بايد بر حسب برآوردهايي كه انجام مي شود تلاش كند اعتبارات تعيين شده به موقع تخصيص شود ، بخصوص فاينانس داخلي كه براي اجراي پروژه هاي عمراني در نظر گرفته شده بود در زمان مقرر، اختصاص يابد.
وي با ابراز اميدواري از اينكه با نظارت جدي دولت پروژه مذكور با موفقيت به پايان برسد، به مزاياي اجراي آزاد راه تهران – شمال اشاره كرد و گفت: با اجراي اين پروژه طول مسافت را از 4 ساعت به يك ساعت تقليل مي دهد كه اين امر سرعت ، كاهش تلفات جاني و مالي، كاهش مصرف سوخت، حفاظت بيشتر از محيط زيست و بخصوص مزاياي اقتصادي را به همراه خواهد داشت.
وي در خاتمه تصريح كرد: لازم به تذكر است كه با وجود اينكه تامين اعتبارات در اجراي به موقع پروژه هاي عمراني نقشي اساسي دارد اما در پروژه آزاد راه تهران- شمال و طرح هاي مشابه آن كه بصورت مشاركتي اجرا مي شوند، متاسفانه تخطي طرف هاي مشاركت كه در پروژه مذكور، بنياد مستضعفان و جانبازان مي باشد، نتوانسته به موقع سرمايه و بودجه اين طرح را تامين نمايد، بر اساس قراداد في مابين دولت و بنياد، مقرر شده بود كه در ازاي برداشتن زمين محدوده آزاد راه تهران- شمال از سوي بنياد، اين نهاد پروژه را به اجرا درآورد ، در حاليكه هم اكنون سهم دولت و بنياد در اين پروژه 50-50 است؛ ضرورتا بايد بخش مشاركت نيز بصورت فعال عمل مي كرد كه اينچنين نشد.