کد خبر: ۲۰۴۳۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱

بازتاب مراسم تحلیف و سخنان روحانی در رسانه‌های خارجی

مراسم تحلیف حسن روحانی که روز یکشنبه به طور رسمی عهده‌دار ریاست جمهوری ایران شد، با بازتابی گسترده در رسانه‌های خارجی روبرو شد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنان وی درباره صحبت با ایران به زبان «تکریم و نه تحریم» و به علاوه شخصیت‌هایی که از طرف روحانی برای همراهی با وی در کابینه «دولت تدبیر و امید» معرفی شدند، موضوعی بود که بیشتر این رسانه‌ها به آن توجه نشان دادند.

به گزارش ایسنا،در گزارشی از دوبی با عنوان «رییس جمهور جدید ایران گفت‌وگو و احترام را خواستار است» نوشت: حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران کابینه‌ای از تکنوکرات‌های مجرب را در حالی که روز یکشنبه سوگند یاد کرد برگزید و گفت که امیدوار است اعتمادسازی با قدرت‌های غربی به حل مشاجره هسته‌یی و رفع تحریم‌های بین‌المللی کمک کند.

این گزارش حاکی است، بعد از پیروزی او بر رقبای محافظه کارش در ماه ژوئن که با اختلاف آرای زیادی انجام گرفت، بسیاری در داخل و خارج برای حل دیپلماتیک مشاجره بر سر برنامه هسته‌یی تهران به روحانی که یک روحانی میانه رو اما شدیدا وابسته به جمهوری اسلامی است، امید بستند.

در ادامه این گزارش به تعدادی از اعضای معرفی شده از سوی روحانی برای عهده دار شدن وزارت‌های مختلف در دولت او اشاره شده و آمده است که او دو هفته زودتر از مهلتی که داشت کابینه‌اش را معرفی کرد.

* خبرگزاری هندوآسیا نیز در گزارشی باعنوان «روحانی به عنوان رییس‌جمهور جدید ایران سوگند یاد کرد»، نوشت که روحانی روز یکشنبه به عنوان هفتمین رییس‌جمهور ایران سوگند یاد کرد و قول داد که از تمامی ابزارها برای حفظ کشور استفاده کند.

این گزارش افزود: هیات‌هایی از 56 کشور و نیز مقامات کشوری و لشکری در مراسم تحلیف حضور داشتند.

* شبکه خبری فاکس نیوز نیز در گزارشی با عنوان « روحانی به ادای سوگند ریاست جمهوری پرداخت» و نوشت که حسن روحانی، رییس‌جمهور میانه‌رو ایران روز یکشنبه در برابر مجلس در مراسمی که برای اولین بار با حضور شخصیت‌های مهم بین‌المللی از جمله سران منطقه‌ای برگزار شد، سوگند یاد کرد.

*

در همین راستا شبکه خبری الجزیره نیز در گزارشی با عنوان «روحانی از غرب می‌خواهد تحریم‌های ایران را رها کند»، این‌گونه نوشت: رییس‌جمهور جدید ایران در سخنرانی در مراسم تحلیف می‌گوید که «زبان تحریم» کارایی ندارد.

بنابراین گزارش، حسن روحانی به کشورهای غربی گفته است که تنها راه تعامل با ایران از طریق گفت‌وگو است و از آن‌ها خواست دست از «زبان تحریم» در برخورد با برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران بردارند.

الجزیره افزود که غرب امیدوار است روحانی رویکردی سازنده‌تر را در گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌یی ایران بردارد.

در این گزارش با اشاره به معرفی کابینه روحانی آمده است: روحانی، که روز یکشنبه به طور رسمی ریاست جمهوری را عهده‌دار شد، فهرست کابینه‌اش که اعضای آن همگی مرد هستند را ارایه کرد که اکثر آن‌ها تکنوکرات‌هایی باتجربه هستند.

در این گزارش به اسامی نهاوندیان و ظریف اشاره شده است.

* خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز عنوان « روحانی، رییس‌جمهور جدید ایران سوگند یاد کرد» را برای انتشار گزارش خود برگزید و این طور گزارش داد: رییس‌جمهور جدید ایران روز یکشنبه از غرب خواست «زبان تحریم»را در برخورد با جمهوری اسلامی در برنامه هسته‌یی رها کند و ابراز امیدواری کردکه فشار اقتصادی بر مردم کاهش یابد.

روحانی، یک روحانی میانه‌رو که پیروزی کوبنده‌ای در انتخابات 14 ژوئن به دست آورد، همچنان به درخواست از غرب برای گفت‌وگو ادامه داد و در عین حال از قدرت‌های خارجی خواست در مذاکرات به ایران احترام بگذارند.

بنا بر این گزارش، بسیاری از دیپلمات‌های ایرانی و خارجی امیدوارند که روحانی مذاکره کننده ارشد پیشین ایران، بتواند در مذاکرات به لحن آشتی‌جویانه‌تری برسد. این امیدها را می‌توان در مشارکت در مراسم ادای سوگند او مشاهد کرد که حاضرین شامل رهبران و دیگر نمایندگان بیش از 50 کشور بودند. این اولین بار بعد از انقلاب 1979 ایران بود که شخصیت های برجسته خارجی در مراسم ادای سوگند رییس‌جمهور ایران حاضر شدند.

آسوشیتد پرس نیز با اشاره به اعضای معرفی شده از سوی روحانی برای حضور در کابینه وی آمده است که تیم او شامل شخصیت‌هایی است که در دانشگاه‌های کالیفرنیا، واشنگتن و لندن تحصیل کرده‌اند.

* شبکه خبری سی.بی.اس نیز در انتشار خبر مراسم تحلیف گزارش داد: رییس‌جمهور جدید ایران وقتی روز یکشنبه سوگند یاد کرد، وعده گفت‌وگو و احتیاط را داد. او سخنرانی‌اش را با پیامی برای آمریکا پایان داد که می‌گوید زبان تکریم و نه تحریم کارآمد خواهد بود.

* روزنامه هرالد اسکاتلند هم به خبر مراسم تحلیف روحانی پرداخت. این روزنامه در گزارشی با عنوان «رییس‌جمهور جدید ایران وعده تدبیر و امید را می‌دهد»، نوشت: حسن روحانی در تهران در برابر مجلس سوگند یاد کرد و کابینه‌ای را با شخصیت‌هایی از همه طیف‌های سیاسی معرفی کرد.

این روزنامه به نام محمدجواد ظریف، که برای عهده‌دار شدن وزارت امور خارجه معرفی شده اشاره کرد و او را نماینده میانه‌رو پیشین ایران در سازمان ملل توصیف کرد.

در ادامه این گزارش به تحصیلات روحانی در گلاسگو و پیروزی او در انتخابات «با اختلاف زیادی در مقایسه با رقبای محافظه کارش» اشاره شد.

* روزنامه شیلونگ تایمز نیز در گزارشی با عنوان مشابه «حسن روحانی سوگند ریاست جمهوری یاد کرد» به انتشار این خبر پرداخت و نوشت که روحانی دوره چهار ساله‌اش را در حالی آغاز می‌کند که ایران با تحریم های شدید اتحادیه اروپا و آمریکا در بخش نفت و بانک روبرواست.

* شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی با عنوان « روحانی رییس‌جمهور ایران شد» نوشت: حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران روز یکشنبه سوگند یاد کرد و جانشین محمود احمدی‌نژاد جنجالی شد.

در ادامه این گزارش به واکنش کاخ سفید به تحلیف روحانی و سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که روز یکشنبه در کابینه این رژیم مطرح شد، اشاره شده است. نتانیاهو گفته است که شاید رییس‌جمهور ایران عوض شود اما «هدف نهایی» ایران تغییری نکرده است. وی ادعا کرد که هدف ایران تولید سلاح هسته‌یی و نابودی این رژیم است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی خود تاکید کرده است.

* روزنامه آیریش تایمز نیز در گزارشی با عنوان «رییس‌جمهور جدید ایران وعده تغییر می‌دهد» نوشت که رییس‌جمهور جدید ایران وعده میانه‌روی و شفافیت را داد اما از آن‌هایی که «پاسخ مناسب» می‌خواهند خواست که با زبان مناسب با کشورش سخن بگویند و از «زبان تکریم» به جای تحریم استفاده کنند.

در ادامه این گزارش به واکنش کاخ سفید و نیز اعضای معرفی شده برای کابینه روحانی اشاره شده است.

* شبکه خبری بلومبرگ نیز خبر این مراسم را پوشش داد و به انتخاب ظریف برای سمت وزارت امور خارجه توجه نشان داد و در گزارشی با عنوان «روحانی وزیر امورخارجه تحصیل کرده در آمریکا را برای خاتمه دادن به تحریم‌ها انتخاب کرد» نوشت: انتخاب محمد جواد ظریف نشان می‌دهد که رییس‌جمهور جدید ایران می‌خواهد بن بست 34 ساله میان جمهوری اسلامی و آمریکا را بشکند.

در این گزارش به نقل از رایان کروکر، سفیر پیشین آمریکا در افغانستان آمده که بر اساس این گزارش در مواقع مختلف با ظریف دیدار داشته، آمده است: او وجهه‌ای عالی برای ایران است اما توانش برای هدایت سیاست بسته به این است که رهبر معظم انقلاب چه اندازه وسعت عمل به او بدهد.

در این گزارش به نقل از فلینت لیورت، استاد امور بین‌الملل دانشگاه پن استیت درباره کابینه ظریف آمده است که انتخاب او نشان می‌دهد درباره معامله با آمریکا جدی است.

این گزارش به نقل از یک دیپلمات غربی که به نامش اشاره ای نکرد اما تاکید کرد بارها با ظریف دیدار داشته، درباره انتخاب ظریف نوشت که این انتخاب نشان می‌دهد که روحانی درباره تعامل با آمریکا جدی است.

* پایگاه اینترنتی اورگونیان نیز در انتشار خبر تحلیف نوشت که روحانی به درخواست برای گفت‌وگو با غرب ادامه داد و از قدرت‌های خارجی خواست به ایران احترام بگذارند.

* در این راستا روزنامه دیلی تلگراف نیز برای انتشار این خبر عنوان «حسن روحانی برای تفاهم جدید میان ایران و غرب تلاش می‌کند» را برگزید. این روزنامه نوشت: حسن روحانی، رییس‌جمهور جدید ایران تلاشی آشکار برای تفاهم جدید با غرب در مراسم تحلیف خود در روز یکشنبه انجام داد و دولتش را دولت امید و تدبیر معرفی کرد.

* پایگاه اینترنتی فاکس-2 نیز این خبر را با عنوان «خداحافظ احمدی‌نژاد؛ روحانی ریاست جمهوری ایران را به عهده گرفت» منتشر کرد.

* روزنامه فیلادلفیا ایکوایرر هم خبر تحلیف را منتشر کرد و برای خبر خود این عنوان را برگزید: «رییس‌جمهور جدید ایران سوگند خورد و گفت‌وگو با غرب بر مبنایی برابر را خواستار شد». این روزنامه نوشت: رییس‌جمهور ایران به غرب گفت که تنها راه تعامل با ایران گفت‌وگو و نه تحریم است.

* روزنامه هافینگتون پست نیز نوشت: رییس‌جمهور جدید ایران روز یکشنبه از غرب خواست تا «زبان تحریم» را در برخورد با جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌یی رها کند.

* در این راستا روزنامه هندو نیز در خبری با عنوان «روحانی دولت تدبیر و امید را تشکیل داد» حضور خاویر سولانا رییس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف روحانی را نشان دهنده اراده تهران برای گشایش در مذاکرات خواند.

* شبکه خبری یورو نیوز خبر که خبرنگارش در تهران مراسم تحلیف را پوشش داد، در گزارشی به سخنان روحانی درباره تحریم اشاره کرد. خبرنگار این شبکه در عین حال این‌طور گفت: روحانی در پارلمانی سوگند یاد کرد که در همین پارلمان با موانعی روبرو خواهد شد. این پارلمان یک سال قبل انتخاب شد و دو سوم آن نمایندگانی محافظه کارند.

* شبکه خبری ان.بی.سی نیز در گزارشی با عنوان «روحانی میانه رو به عنوان رییس جمهور ایران سوگند یاد کرد»، به انتشار این خبر پرداخت و گزارش کرد که مقامات غرب امید به میانه روی بیشتر از سوی روحانی را دارند.

این گزارش به کابینه روحانی نیز توجه نشان داد و نوشت که اعضای معرفی شده همگی تفکرات اصلاح‌طلبی دارند یا تکنوکرات میانه رو هستند.

شبکه خبری اسکای نیوز هم با تیتر و مختوای مشابه خبر مراسم تحلیف را منتشر کرد.

* روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی با عنوان «رییس‌جمهور جدید ایران از تحریم ها انتقاد کرد و احترام را خواستار شد» نوشت: حسن روحانی روز یکشنبه گفت که کشورش مرعوب تهدید نمی‌شود و از جامعه جهانی احترام را طلب کرد.

* شبکه تلویزیونی آسیا نیز گزارش خود را با عنوان « روحانی: گفت‌وگو تنهاراه تعامل با ایران است» منتشر کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین