کد خبر: ۲۰۴۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۱

مراسم بزرگداشت کوهنوردان مفقود شده ایران برگزار شد

مراسم بزرگداشت سه کوهنورد مفقود شده ایران در هیمالیا با حضور جمع زیادی از علاقمندان و خانواده‌های آنها در برج میلاد برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: آیدین بزرگی، مجتبی جراحی و پویا کیوان مسیر جدیدی را به نام ایران با صعود به قله‌ برودپیک در هیمالیا ثبت کردند اما هنگام پایین آمدن مسیر اصلی را گم کرده و مفقود شدند. جست‌وجوها برای یافتن آنها حدود یک هفته انجام شد اما در نهایت به دلیل مشخص نبودن مکان دقیق آنها و با اجازه‌ خانواده‌هایشان جست‌وجوها متوقف شد تا این سه کوهنورد در جایی که همیشه عاشق آن بودند، مدفون شوند.

مراسم بزرگداشت آنها شب گذشته با حضور خانواده‌هایشان، جمع کثیری از علاقمندان کوهنوردی و مسوولان شهری در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این مراسم ابتدا همایون بختیاری، دبیر باشگاه آرش، دقایقی را سخنرانی کرد و گزارشی از نحوه‌ صعود این سه کوهنورد و برنامه‌ آنها و همچنین عملیات جست‌وجو و امداد برای یافتن آنها ارایه کرد. وی از تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی اتفاق رخ داده برای این سه کوهنورد خبر داد.

در ادامه‌ برنامه فیلم مستندی از صعودهای قبلی این سه کوهنورد و صحبت‌های خانواده‌هایشان در مورد آنها به نمایش درآمد. در این فیلم فریبا احیا، مادر پویا کیوان در مورد پسرش یادآور شد: او از 10 سالگی با رفتن به دارآباد و کلکچال کوهنوردی را شروع کرد. کار او با این صعود بزرگ ادامه یافت و راهش ادامه خواهد داشت.

بهرام کیوان پدر پویا نیز گفت که پسرش نترس بود و در نهایت هم در جایی که تمام عشقش به آن معطوف بود، آرام گرفت.

زیبا فربدی‌نیا، مادر آیدین بزرگی نفر بعدی بود که در مورد فرزندش گفت: او خودکفا، باهوش و جدی بود و همیشه به قولش عمل می‌کرد. این بار هم به قولش عمل کرد و موفق شد.

مجید بزرگی، پدر آیدین بزرگی اظهار کرد: ای کاش این اتفاق رخ نمی‌داد و به جای مراسم یادبود آنها اکنون جشن صعودشان را برگزار می‌کردیم.

هم‌چنین غلامحسین جراحی پدر مجتبی جراحی به مشکلات پسرش برای رفتن به این صعود اشاره کرد و گفت: پسرم ماشینش را فروخت و دو وام 10 میلیونی گرفت تا بتواند این صعود را انجام دهد. هنوز هم چشم‌انتظار آنها هستیم.

اعظم عرفانی، مادر مجتبی جراحی هم بیان کرد: هنوز هم به یاد مجتبی هستم و روز آخر که غذایشان را بسته‌بندی می‌کردیم و او را دیدم هیچ موقع یادم نمی‌رود. هنوز هم نمی‌توانم اینها را باور کنم.

در ادامه‌ برنامه مجری لوح زرین ریاست جمهوری را که به خانواده‌های این سه کوهنورد اهدا شده بود، به حضار نشان داد و این لوح توسط حبیب کاشانی، عضو شورای شهر و رییس آتش‌نشانی به خانواده‌های این سه کوهنورد اهدا شد.

نکته‌ مهم در این مراسم این بود که حضار خانواده‌های این سه کوهنورد را به خوبی تشویق می‌کردند و بارها با صدای بلند به آنها گفتند که فرزندانشان کار بزرگی کردند.

در این بخش از برنامه نیز مستندی از تلاش‌های این سه کوهنورد به نمایش درآمد که هنگام پخش آن خانواده‌های آنها و جمعی از خویشاوندانشان گریه می‌کردند.

در بخش پایانی برنامه لوح و حکم صعود این سه کوهنورد که از پاکستان ارسال شده بود به آنها اهدا شد.

حبیب کاشانی عضو شورای شهر، بیادی نایب رییس سابق شورای شهر، رییس سازمان آتش‌نشانی، جوانفکر مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد، جمعی از پیشکسوتان ورزشی و کوهنوردی و چندین کوهنورد خارجی در این مراسم بزرگداشت حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، مجتبی جراحی متولد یکم خردادماه 1365، پویا کیوان متولد 4 مهر 1368 و آیدین بزرگی متولد 22 فروردین 1368 بود که مسیر جدید ایران روی قله برودپیک را صعود کردند و هنگام بازگشت دچار حادثه شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین