کد خبر: ۲۰۴۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲

آمریکا با مشروعیت و تداوم شهرک‌سازی‌های اسراییل مخالف است

سخنگویی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد شهرک‌سازی‌های جدید توسط اسراییل در بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن مشروعیت تداوم شهر‌ک‌سازی‌ها را نمی‌پذیرد و با هرگونه تلاش برای مشروع کردن این روند نیز مخالف است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ایسنا به نقل از شبکه خبری راشاتودی نوشت: جن پساکی، سخنگویی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: واشنگتن به هیچ وجه مشروعیت تداوم شهر‌ک‌سازی‌ها را نمی‌پذیرد و در مورد این مساله با مقام‌های تل‌آویو گفت‌و گو می‌کند.

از طرفی، در نشست کابینه رژیم‌صهیونیستی مشخص شد که اسراییل از امضای هرگونه توافقی با اتحادیه اروپا برمبنای محدودسازی منابع مالی به شرکت‌های اسراییلی مرتبط با ساخت شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی امتناع می‌کند. این تصمیم از سوی کابینه رژیم‌صهیونیستی در واکنش به سیاست جدید اتحادیه اروپا مبنی بر محدود شدن کمک‌های مالی، پرداخت دستمزدها، بورسیه، سرمایه‌گذاری‌ها به افراد یا شرکت‌هایی که به صورت مستقیم با غیرمستقیم با شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری مرتبط هستند، اتخاذ شده است.

اسراییل همچنین از امضای هرگونه توافق‌نامه که نیازمند به رسمیت شناختن قلمرویش بدون در نظر گرفتن مرزهای 1967 است، امتناع خواهد کرد.

این تصمیم از سوی کابینه اسراییل پیش از مذاکرات 14 اوت سال جاری میلادی با نمایندگان اتحادیه اروپا در مورد توافق‌نامه یک همکاری علمی با عنوان "افق 2020" اتخاذ شد. براساس این توافق، اتحادیه اروپا احتمالا بیش از 600 هزار یورو برای کمپانی‌های علمی و آموزشی اسراییل در نظر می‌گیرد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد آگاه از این توافق‌نامه اعلام کرد که سیاست جدید اتحادیه اروپا به تضعیف روند کنونی صلح با فلسطین منجر می‌شود.

باوجود آنکه فلسطین پیشتر بر درخواست خود برای توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی تاکید کرده، اما یکی از مقام‌های اسراییلی روز پنجشنبه موضوع ساخت 800 شهرک دیگر را در کرانه باختری تایید کرد گفت: تصویب نهایی ساخت این تعداد شهرک نیازمند تایید از سوی دولت تل‌آویو پیش از آغاز ساخت این شهرک‌هاست.

حنان عشراوی، مدیر اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و مذاکره‌کننده سابق روند صلح، به خبرگزاری رویترز گفت: اسراییل به عمد در حال تضعیف راه‌حل دو کشوری و از میان بردن هرگونه امیدی برای دستیابی به این مساله است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین