کد خبر: ۲۰۵۷۱۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۹

یک ماه در مصر حالت فوق‌العاده اعلام شد

ریاست جمهوری مصر از اعلام حالت فوق العاده به مدت یکماه از ساعت چهار عصر امروز به وقت محلی این کشور خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: منابع وابسته به ریاست جمهوری مصر از اعلام حالت فوق العاده در مصر به مدت یکماه خبر دادند.

به گزارش مهر به نقل از رسانه های عربی  ریاست جمهوری مصر از اعلام حالت فوق العاده به مدت یکماه از ساعت چهار عصر امروز به وقت محلی این کشور خبر داد.

از سوی دیگر منابع بیمارستانی از کشته شدن 60 نفر و زخمی شدن بیش از874 نفر در استانهای مختلف مصر در درگیری های امروز خبر دادند.

در گیری های مصر امروز همزمان با حمله نیروهای نظامی به تحصن کنندگان هوادار محمد مرسی رئیس جمهوری بر کنار شده مصر درمیدان های النهضه ورابعه الدویه قاهره آغاز شد که به کشته وزخمی شدن شمار زیادی از مردم منجر شد

موج خشونت در مصر؛ بیش از ۱۰۰ کشته

اقدام نیروهای امنیتی مصر برای پایان دادن به تحصن هواداران مرسی در قاهره بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذارده است. راه‌ ارتباط با فرودگاه قاهره مسدود شده است. نگرانی جهان از فرو رفتن مصر در هرج و مرج شدت یافته است.

خبرگزاری فرانسه از مصر گزارش داده است که بیش از صد تن از هواداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر کشته شده‌اند. یک خبرنگار این خبرگزاری در محلی که اجساد به طور موقت نگهداری می‌شوند آن‌ها را شمرده و گفته است که تنها در این مکان ۱۲۴ جسد دیده است.

از میزان دقیق کشته‌ها و زخمی‌ها در سرتاسر قاهره و نقاط دیگر مصر اطلاع دقیقی در دست نیست. طرفداران مرسی از ۲۲۰۰ کشته و نزدیک به ۱۰ هزار زخمی سخن می‌گویند.

به گزارش دویچه‌وله؛ نیروهای امنیتی مصر از صبح امروز برچیدن چادرها و بساط تحصن مخالفان در میدان رابعه‌العدویه قاهره را شروع کردند و با خشونت تمام با تظاهرکنندگان روبرو شدند.
 
به گزارش رسانه‌های خبری نیروهای امنیتی برای مقابله با معترضان و پایان دادن به تحصن آنها به پخش گازاشک‌آور از طریق هلی‌کوپتر و همچنین شلیک گلوله‌های پلاستیکی متوسل شدند. به گزارش شماری از خبرنگاران ماموران امنیتی با مسلسل و گلوله‌های واقعی به سوی معترضان آتش گشوده‌‌اند.

به گزارش رسانه‌های خبری نیروهای امنیتی برای برچیدن چادرها و بساط تحصن همچنین از بولدوزر و خودروهای ذره‌پوش استفاده کرده‌اند.

در مورد شمار کشتگان و زخمی‌شدگان این درگیری‌ها گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است. بسیاری از رسانه‌ها نخست از کشته شدن هفت نفر از جمله دو مأمور پلیس خبرداده بودند. خبرگزاری رویترز شمار کشته‌شدگان را سی نفر گزارش داد. خبرگزاری فرانسه نیز تعداد قربانیان را به نقل از گزارشگر خود ۴۳ نفر ذکر کرد.

این در حالی است که گروه اخوان‌المسلمین که هوادر مرسی هستند از طریق انتشار خبری در شبکه توئیتر نخست شمار کشته‌شدگان هوادار مرسی را بیش از یکصد تن و زخمی‌شدگان را بیش از ۲ هزار تن عنوان کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه اخوان‌الملسین پس از آن ارقام جدیدی در شبکه توئیتر ذکر کرده و حتی از "کشته شدن تأیید‌شده ۲۵۰ نفر" و "زخمی شدن ۵ هزار نفر" سخن گفتند.

جهاد الحداد، یکی از اعضای اخوان‌المسلمین در ارتباط با رویدادهای خشونت‌بار روز چهارشنبه از طریق شبکه توئیتر تصریح کرد که اقدام نیروهای امنیتی برای پایان دادن به تحصن "تلاشی خون‌بار برای خاموش کردن صدای اپوزیسیون" بوده است.

اخوان‌المسلمین همچنین مردم مصر را فراخواندند تا برای اعتراض به عملکرد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی و "کشتار" روز چهارشنبه به خیابان‌ها بیایند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش خود درباره رویدادهای خونین روز چهارشنبه میدان رابعه العدویه (محل تحصن معترضان) را به میدان خونین جنگ تشبیه کرد.

به نوشته سایت اینترنتی اشپیگل یکی از هواداران مرسی در جریان درگیری‌ها در میدان رابعه‌العدویه (محل تحصن معترضان) خطاب به ماموران پلیس گفته است: «ما مصری هستیم و نه اسرائیلی. ما برادران و خواهران شما هستیم. ما را نکشید!»

طبق اعلام وزارت کشور مصر، نیروهای امنیتی میدان النهضه را کاملا تحت کنترل خود درآورده‌اند اما درگیری‌های طرفین در میدان رابعه العدویه همچنان در جریان است.
 
اداره ملی راه‌آهن این کشور اعلام کرد که تمامی قطارها در قاهره و پیرامون پایتخت متوقف شده‌اند تا از گسترش و تشدید اعتراضات جلوگیری شود. دولت انتقالی مصر ظاهرا با این اقدام می‌کوشد، مانع آن شود که اخوان‌المسلمین هواداران بیشتری را به قاهره راهی کنند.

افزون بر این جاده ارتباطی میان قاهره و شهر اسماعیلیه در نزدیکی کانال سوئز و همچنین راه ارتباطی میان مرکز قاهره و فرودگاه پایتخت نیز مسدود شده است.

اتحادیه اروپا و آلمان به عملکرد خشونت‌آمیز و خونین نیروهای امنیتی مصر در پایان دادن به تحصن هواداران محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور واکنش نشان داده و همه طرفین درگیری را به چشم‌پوشی از خشونت فراخواندند.

سخنگوی کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه (۱۴ اوت / ۲۳ مرداد) در بروکسل گزارش‌های منتشره در ارتباط با کشتگان و زخمی‌شدگان را بسیار نگران‌کننده خواند.

خیابان‌های قاهره روز سه‌شنبه صحنه درگیری‌های شدید میان هواداران اخوان‌المسلمین و ساکنان محل‌های اشغال‌ شده بود. مخالفان، اخوان‌المسلمین را تروریست خواندند. دولت هنوز برای تخلیه میدان‌ها از هواداران مرسی اقدام نکرده است.

وی گفت: «رویارویی و خشونت راهی مناسب برای حل مسائل سیاسی و از سر گذراندن چالش‌های کنونی نیست.» سخنگوی اشتون همچنین تصریح کرد که اتحادیه اروپا طرفین درگیری را بار دیگر به چشم‌پوشی از خشونت فرا می‌خواند. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز روز چهارشنبه در قبال رویدادهای خونین قاهره موضع‌گیری کرد و تأکید ورزید که باید جلوی هرگونه خونریزی در مصر گرفته شود.

وی افزود: «دولت انتقالی مصر باید اجازه برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز را بدهد.» وزیر خارجه آلمان گفت که همچنین از دیگر جناح‌ها و نیروهای سیاسی مصر انتظار دارد که با روشنی از خشونت فاصله بگیرند، از فراخواندن به خشونت پرهیز کنند و خود نیز به خشونت متوسل نشوند.

وستروله همچنین تمامی جناح‌ها و دسته‌ها در مصر را فراخواند که بلافاصله به مسیری بازگردند که در جهت پیشبرد سیاسی کشور است و تمامی نیروهای سیاسی مصر را دربرمی‌گیرد.

وزارت خارجه ایران نیز روز چهارشنبه (۲۲ مرداد) با انتشار بیانیه‌ای ضمن "تقبیح برخوردهای خشن و محکومیت کشتار مردم" همه‌ی طرف‌های درگیری را به خویشتن‌داری دعوت کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین