کد خبر: ۲۰۵۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
واکنش کاخ سفید به کشتار مصر؛

لغو مانور مشترک آمریکا و مصر/ اوباما: قاهره به حقوق بشر احترام بگذارد

رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه کشورش اقدامات دولت جدید قاهره علیه غیرنظامیان مصری را محکوم می‌کند، از لغو مانور مشترک ارتش دو کشور خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنانی درباره اوضاع پیش آمده در مصر اعلام کرد: ‌آمریکا به شدت اقدامات دولت جدید مصر علیه غیرنظامیان این کشور را محکوم می‌کند.

وی همچنین از مقامات مصری خواست تا به قوانین مربوط به حقوق بشر احترام گذاشته و حالت فوق‌العاده در مصر را لغو کرده و زمینه برای مذاکرات ملی را فراهم کنند.

اوباما همچنین از لغو مانور مشترک "ستاره درخشان" میان دو ارتش ‌آمریکا و مصر که قرار بود ماه آتی میلادی برگزار شود خبر داده و گفت: همکاری‌های دیرینه ما با مصر امکان ندارد که این‌ چنین ادامه یابد. در حالی که غیرنظامیان مصر در خیابان‌ها کشته می‌شوند ادامه همکاری‌ها همانند گذشته دشوار است.

وی تاکید کرد: مصر امروز مسیری خطرناک را در پیش گرفته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این اظهارات به تعلیق کمک‌های نظامی ‌آمریکا به مصر که بالغ بر 1.3 میلیارد دلار در سال است، اشاره‌ای نکرده و تاکید کرد که کشورش نسبت به حوادث مصر بی‌طرف است اما از حقوق بشر حمایت می‌کند.

اوباما گفت: ما یکی از طرفین حوادث مصر نیستیم اما هر یک از دو طرف درگیر در این کشور آمریکا را به حمایت از طرف دیگر متهم می‌کند.

اوباما که در حال گذراندن تعطیلات در ایالت ماساچوست است، تاکید کرد: ما نسبت به اقدامات دولت جدید مصر در استفاده از خشونت علیه غیرنظامیان به شدت متاسف شدیم و اعلام می‌کنیم که از قوانین حقوق بشر به ویژه در زمینه حق برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کنیم. مردم مصر خود باید آینده این کشور را مشخص کنند. واشنگتن امیدوار است که مصر در انتقال به روند دموکراسی موفق باشد.

اوباما همچنین مردم مصر را به تلاش برای خروج از بحران موجود دعوت و تاکید کرد: اقدامات انتقام‌جویانه مصر را از روند دموکراسی دور می‌کند.

در همین راستا، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا نیز در تماسی تلفنی با همتای مصری خود اعلام کرد: خشونت در مصر و کشته شدن صدها تن در نواحی مختلف این کشور همکاری‌های دفاعی میان ‌آمریکا و مصر را تهدید می‌کند.

هاگل همچنین به همتای مصری خود تاکید کرد: آمریکا هنوز برای همکاری با طرفین مصری برای رسیدن به راهکاری مسالمت‌آمیز آماده است و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روابط نظامی خود با مصر را به رغم لغو مانور نظامی مشترک، ادامه می‌دهد.

در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: قاهره از توجه آمریکا به تحولات مصر تقدیر می‌کند اما ریاست جمهوری مصر قصد دارد که تاکید کند؛ اولا مصر امروز با اقداماتی تروریستی مواجه است که نهادهای دولتی و زیرساخت‌های اساسی را هدف قرار داده‌ است. دوم اینکه گروه‌های مسلح مردم بی‌گناه را هدف قرار داده‌اند و برای نابودی تمدن مصر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند اما ما از این مساله نگرانیم که اظهاراتی دور از حقیقت گروه‌های مسلح و خشونت طلبان را در ادامه اقداماتشان علیه ثبات و دموکراسی مصر تشویق کند.

دفتر ریاست جمهوری مصر در ادامه تاکید کرد: قاهره نه تنها نسبت به کشته شدن شهروندان مصری متاسف است بلکه با قدرت برای برقراری امنیت و ثبات تلاش خواهد کرد و از امنیت جانی شهروندان مصری حمایت می‌کند.

دفتر ریاست جمهوری در پایان تاکید کرد که مصر از مواضع خیرخواهانه کشورهای جهان تقدیر می‌کند اما بر حاکمیت مصر تاکید دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین