کد خبر: ۲۰۶۱۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۱

ظریف: به آنهایی که بدون توان کارشناسی و با ملاحظات سیاسی آمده‌اند، تعهدی ندارم

وزیر امور خارجه از تغییر در معاونت‌های این وزارتخانه خبر داد و گفت: هنوز تصمیمی درباره هیچ یک از سمت‌ها نگرفته‌ام و به آنهایی که بدون توان کارشناسی و با ملاحظات سیاسی آمده‌اند، تعهدی ندارم.
آفتاب‌‌نیوز :
 آفتاب: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از انتصاب به این سمت  به سؤالاتی درباره اینکه آیا در ساختار کنونی وزارت امور خارجه تغییری ایجاد می‌کند، برنامه‌هایش، تغییرات در وزارت خارجه، مقصد سفرهای خارجی‌اش و ... پاسخ داد. وی در این گفت‌‌وگو عنوان کرد که به کسانی که بدون توان کارشناسی و تنها با ملاحظات سیاسی به این وزارتخانه وارد شده‌اند، تعهدی ندارد و افزود: سیاست خارجی حوزه آزمون و خطا نیست.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هنوز درباره سمت‌های وزارت امور خارجه تصمیمی نگرفته‌ام از تغییرات در معاونت‌های کنونی این وزارتخانه خبر داد و خاطرنشان کرد: برخی از دوستان معاونین وقت رفتن‌شان به ماموریت است، باید از برخی دوستان دیگر در سمت‌های دیگر استفاده شود و برخی نیز در شورای معاونین باقی خواهند ماند. وزیر خارجه دولت یازدهم درباره سفرهای خارجی‌اش نیز گفت: سفر فی‌النفسه هدف نیست و من نیز سفر را به عنوان هدف سیاست خارجی دنبال نخواهم کرد.
 
او پنجشنبه 24 مرداد ماه در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم با کسب 232 رای از 281 رای مأخوذه به عنوان یازدهمین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
 
ظریف 54 ساله که امروز (شنبه) به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم بر کرسی وزارت امور خارجه تکیه می‌زند، در این گفت‌وگو اظهار داشت: امروز با حضور آقای صالحی، برادر بسیار عزیزم به وزارت امور خارجه خواهم رفت و بعد از اینکه با ایشان و معاونان این وزارتخانه جلسه برگزار کردم، کارم را شروع خواهم کرد. آقای صالحی هم به سلامتی به سازمان انرژی اتمی تشریف می‌برند و برای ایشان در این سمت آرزوی موفقیت می‌کنم.
 
ساختار کنونی خوب است/ موضوعات اقتصادی مورد توجه قرار گیرد
 وی در پاسخ به این سؤال که آیا ساختار وزارت امور خارجه را تغییر خواهید داد یا همان ساختار قبلی ادامه می‌یابد؟ با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله بررسی هستم، یادآور شد: فکر نمی‌کنم ساختار وزارت امور خارجه که توسط آقای صالحی تغییر داده شد، تغییر یابد. ظاهر امر این است که ساختار خوبی می‌باشد، البته نیاز است که به موضوعات اقتصادی توجه بیشتری شود.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم با بیان اینکه اصراری ندارم و نیاز هم نمی‌بینم که توجه به یک موضوع از طریق ایجاد ساختار شکل گیرد، گفت: معتقدم که روش‌های متعددی وجود دارد که یک موضوع را در دستور کار سیاست خارجی وارد کرد.
 
برنامه‌ام را خودم تنظیم کردم و به آن متعهدم
 ظریف درباره برنامه‌هایش برای وزارت امور خارجه با بیان اینکه برنامه‌ام را به مجلس ارائه دادم و در رسانه‌ها نیز منتشر شد، خاطرنشان کرد: من به برنامه‌ای که ارائه دادم و خودم تنظیم کردم و بر اساس دیدگاه کارشناسی خودم است، متعهدم. امیدوارم با کمک همکاران وزارت خارجه و پیدا کردن بهترین روش‌ها بتوانیم موفق به اجرای این برنامه که در راستای اهداف عالیه نظام نیز هست، شویم و در این مسیر حرکت کنیم و با برنامه و هدف‌گذاری و تائید جایگاه واقعی ایران که به اعتقاد من جایگاه بسیار بالایی در شرایط کنونی بین‌المللی است، وضعیت معیشتی مردم را در شرایط کنونی بین‌المللی بهبود ببخشیم.
 
کار با کارشناسان وزارت خارجه/ به کسانی که بدون توان کارشناسی و براساس ملاحظات سیاسی آمده‌اند، تعهد ندارم
 ظریف در پاسخ به این پرسش که شما در خصوص انتصاب‌های خارج از بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه و به توصیه این و آن چه تصمیمی خواهید گرفت؟ تصریح کرد: من متعهدم که با کارشناسان وزارت امور خارجه کار کنم و حتما از وجود افراد متعهد و متخصص که در هر دوره‌ای به وزارت خارجه آمده‌اند و توان کار دارند در این وزارتخانه و در بهترین جا استفاده خواهم کرد، ولی هیچ تعهدی نسبت به کسانی که بدون توان کارشناسی و بر اساس ملاحظات سیاسی آمده‌اند، احساس نمی‌کنم.
 
وی با یادآوری این نکته که نمی‌دانم این افراد چه کسانی هستند، خاطرنشان کرد: باید وارد وزارت خارجه شوم و این موارد را بررسی کنم.  وزیر خارجه دولت یازدهم اضافه کرد: شرایط کشور به گونه‌ای نیست که تحمل افرادی را که بدون توان کارشناسی و بر اساس ملاحظات سیاسی وارد شده باشند، داشته باشد.
 
وی حوزه سیاست خارجی را حوزه آزمون و خطا ندانست و گفت: من آمادگی نخواهم داشت برای کسانی که بخواهند در حوزه سیاست خارجی با هزینه ملت آزمون و خطا کنند، فرصت فراهم کنم.
 
سفر را به عنوان هدف سیاست خارجی دنبال نخواهم کرد
 ظریف در خصوص تماس تلفنی گیدو وستروله همتای آلمانی‌اش و دعوت به عمل آمده از وی برای سفر به آلمان و در پاسخ به این پرسش که مقصد اولین سفرهای خارجی وزیر امور خارجه کجاست؟ با بیان اینکه هنوز به وزارت خارجه نرفته‌ام تا از نزدیک در جریان برنامه‌ها قرار بگیرم، خاطرنشان کرد: یک سری اجلاس‌های بین‌المللی از جمله نشست مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین نشست سران سازمان شانگهای در بیشکک قرقیزستان در برنامه قرار دارد و انجام این سفرها به معنای رفتن به غرب یا شرق نیست؛ چرا که این اجلاس‌ها بین‌المللی است و محل آن موضوعیت ندارد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که حتما یکی از اولویت‌های ما گسترش روابط با همسایگان است، به مسائل منطقه از جمله تحولات اخیر در مصر اشاره کرد و گفت: وضعیت در مصر چه به لحاظ سیاسی و چه انسانی نگرانی جدی برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند و نیاز است در این زمینه‌ها کار صورت گیرد.
 
ظریف با اشاره به دعوت‌های به عمل آمده از سوی وزرای خارجه آلمان، سوئد و ترکیه از وی برای سفر به این کشورها خاطرنشان کرد: ‌انجام این سفرها بستگی به برنامه‌ریزی دارد و اولویت‌های سیاست خارجی ما کاملا مشخص است و بر اساس اولویت‌ها اقدام می‌کنیم.
 
وزیر امور خارجه در عین حال خاطرنشان کرد: سفر تنها نشانه اولویت داشتن یک حوزه نیست، بلکه مجموعه‌ای از شرایط فراهم می‌شود تا یک سفر صورت گیرد. مهم این است که وزارت امور خارجه با برنامه و هدف کارش را پیش ببرد و سفرها بخشی از برنامه و روش برای رسیدن به یک هدف هستند.  وی گفت: سفر فی‌النفسه هدف نیست و من نیز سفر را به عنوان هدف سیاست خارجی دنبال نخواهم کرد.
 
تغییر در معاونت‌های وزارت امور خارجه/ برخی از معاونان وقت رفتنشان به ماموریت است
 ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا در معاونت‌های وزارت امور خارجه تغییراتی صورت خواهید داد؟ پاسخ داد: حتما تغییراتی صورت خواهد گرفت. وزارت امور خارجه وزارتی چرخشی است. من خودم چندین سال در یک معاونت مشغول به فعالیت بودم ولی معمولا بقیه همکاران بیشتر از دو تا 3 سال در یک معاونت فعالیت نکرده‌اند، چون بعد از یک دوره معاونت، فرصت برای انجام ماموریت است.
 
وی با بیان اینکه هر سال در فصل تابستان مسئولان و کارشناسان 50 سفارتخانه و کنسولگری ایران در خارج از کشور جابه‌جا می‌شوند، خاطرنشان کرد: سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور باید توسط مدیران داخل وزارت خارجه پر شود و چرخش در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچون سایر نقاط دنیا، قسمتی از کار است.
 
وزیر امور خارجه با بیان اینکه در حال حاضر پایان ماموریت سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با تغییر دولت همزمان شده است، گفت: برخی از دوستان معاونین وقت رفتن‌شان به ماموریت است، باید از برخی دوستان دیگر در سمت‌های دیگر استفاده شود و برخی نیز در شورای معاونین باقی خواهند ماند.
 
وی درباره اینکه آیا تغییری در سمت‌های کنونی در وزارت خارجه خواهید داد؟ گفت: هنوز راجع به هیچ یک از سمت‌های وزارت خارجه تصمیم نگرفته‌ام و آنچه که قبلا درباره معاونت‌ها گفتم به عنوان اصلی کلی بود که هر وزیری می‌آید چنین اتفاقی می‌افتد و من هم مثل بقیه دوستان این کار را خواهم کرد.
 
خانه را براساس چیدمان خود سامان می‌دهم

 وی در خصوص اینکه آیا در هفته جاری نشست خبری با خبرنگاران خواهد داشت؟ نیز ابراز امیدواری کرد این کار با برنامه‌ریزی صورت گیرد و در عین حال یادآور شد: این موضوع بستگی به آن دارد که با چه سرعتی بتوانم خانه را سامان دهم.  وزیر امور خارجه با بیان اینکه البته نمی‌گویم خانه نابسامان است، یادآور شد: ولی خانه را بر اساس چیدمان خود سامان می‌دهم تا بر اساس آن بتوانم وارد گفت‌وگو و کارهای جدی‌تر با دوستان رسانه‌ای شوم.
 
ظریف با ذکر این نکته که در زمانی که در مسئولیت بودم همواره به رسانه‌ها توجه ویژه داشتم، خاطرنشان کرد: الان که به مسولیت برمی‌گردم خودم را مقابل رسانه‌ها که یکی از ارکان اصلی مردم سالاری هستند، پاسخگو می‌دانم.  ظریف 54 ساله 13 مرداد ماه 1392 در مراسم تحلیف حسن روحانی رئیس دولت یازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.
 
جلسه بررسی صلاحیت محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه بعدازظهر سه‌شنبه (22 مرداد ماه 1392) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.2 نماینده به عنوان مخالف و 4 نفر نیز به عنوان موافق ظریف برای تصدی این پست، در صحن علنی مجلس به ایراد سخنرانی پرداختند.
 
پس از آن ظریف پشت تریبون مجلس قرار گرفت و به تشریح برنامه‌ها و پاسخ به مخالفان پرداخت و با بیان اینکه طالب این مسئولیت نبوده و تلاش فراوانی کرده که رئیس جمهور را متقاعد کند که این وظیفه را بر عهده‌اش قرار ندهد، اعلام کرد که دولت اعتدال با اقتدار حقوق مسلم مردم ایران از جمله حق هسته‌ای را پیگیری می‌کند.
 
ظریف عنوان کرد: من نه با اتوبوس، که تاکنون بعد از 25 سال یک نفر را از اقوام، خویشان و دوستان وارد وزارت خارجه نکرده‌ام و با کارشناسان خدوم وزارت خارجه همواره کار کرده‌ام.
 
وی در پاسخ به برخی مطالب مطرح شده گفت: گرچه دولت نهم علی‌رغم نظر بزرگان نظام بنده را در 47 سالگی خانه نشین کرد و علی‌رغم اینکه حتی تدریس کتاب درسی نوشته شده توسط خودم را به دانشجویانم می‌سپارم و نه به خودم و علی‌رغم اینکه از چندین دانشگاه معتبر پیشنهاد تدریس دارم؛ ولی با کمال افتخار بیان می‌کنم که در شش سال گذشته فقط در ایران مانده‌ام و یک لحظه فکر خروج از ایران را نداشته‌ام.
 
ظریف افزود: اینجانب برای تعامل مستمر با مجلس در صورتی که به من رای اعتماد بدهید و سایر دستگاه‌های ذیربط برای تولید این فهم مشترک آمادگی دارم و از ظرفیت مجلس در دیپلماسی هدفمند پارلمانی استفاده می‌کنم. در این صورت حتما با صداقت با شما برخورد خواهم کرد.
 
محمدجواد ظریف متولد 1338 تهران، دارنده مدرک دکترای مطالعات بین‌المللی از دانشگاه دنور آمریکا و دانش آموخته دبستان و دبیرستان علوی تهران است.
 
معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1390، دستیار ارشد وزیر خارجه در سال‌های 1386 تا 1389، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در سال‌های 1381 تا 1386، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در سال‌های 1371 تا 138، سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل در سال‌‌های 1368 تا 1371، مشاور وزیر امور خارجه در سال‌های 1367 تا 1368، مشاور سیاسی، رایزن و کاردار نمایندگی ایران در سازمان ملل در سال‌های 1361 تا 1367 و مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو در سال‌های 1357 تا 1359 از جمله سمت‌های این دیپلمات باسابقه است.
 
ساختمان وزارت امور خارجه ایران واقع در میدان مشق سابق پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیش از ظریف شاهد حضور 10 وزیر بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین