کد خبر: ۲۰۷۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۱
محبی نیا:

در مذاکرات هسته ای سهم همه احزاب تضمین می شود

آفتاب‌‌نیوز : «جهانبخش محبی نیا» در گفتگو با  آفتاب اظهار داشت: ‌گرچه مرجع نهایی در رابطه با بحث انرژی هسته ای شورای عالی امنیت ملی است اما مشارکت دادن نظرات و دیدگاه های نخبگان و افراد برجسته جریانات سیاسی به نظر من هم اطمینان بخش تر و هم دارای بازتاب داخلی و بین المللی خواهد بود. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم افزود: بازتاب داخلی به این معنا که اطمینان عموم را نسبت به تصمیم سازی ها احیا خواهد کرد و پشتوانه داخلی اقدامات حاکمیتی را استحکام خواهد بخشید و آثار بیرونی آن هم یکپارچگی و وحدت عمومی را به جهانیان نشان خواهد داد و حضور ما را در مجامع بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی پررنگ خواهد کرد و به دیپلماسی ما قوت می بخشد. 

محبی نیا تصریح کرد: متاسفانه پرونده به یک مرحله پیچیده رسیده،‌ هم اروپایی ها مقصر هستند و هم ما در بعضی زمینه ها ضعف دیپلماسی داشته ایم. ما برای اینکه هم از حقوق مسلم خود بهره مند شویم و هم اینکه دغدغه جهانیان را برطرف کنیم، لازمه اش یک نگاه دیگر فراسوی نگاه های تفریطی است و آن غنا بخشیدن به حضور بین المللی و وارد کردن کشورهای بیطرف به مباحثات و تأکید بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و دادن تضمین به تمام جهان است. 

نماینده میاندوآب گفت:‌ متاسفانه براساس دعواهای تاریخی تحرکاتی از سوی بعضی از همسایگان حاشیه خلیج فارس داریم که همنوایی هایی بسیار ناشیانه با اروپا و آمریکا دارند که نهایتا به ضرر آنهاست.
 
محبی نیا اظهار کرد: ما در مقوله غنا بخشیدن به بحث های دیپلماتیک،‌ از یک اجماع منفی نامیمون که حول جمهوری اسلامی در حال شکل گیری است،‌ جلوگیری خواهیم کرد. ما برای ادامه ارتباطات بین المللی و تحکیم روابط با جبهه روسیه، هند، چین و کشورهای غیرمتعهد باید جدی تر باشیم. چین، هند و روسیه نباید در ادامه کار وازدگی در مقابل آمریکا از خود نشان دهند. 

محبی نیا در ارتباط با پرونده هسته ای اظهار کرد:‌ ما تا جایی که حقوق مسلم ماست پایداری می کنیم اما انقلاب و کشور را فدای بعضی از مباحثات نخواهیم کرد. 

وی افزود: در صورت ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت و اعمال تحریم های اقتصادی، ایران با مراحل 12 گانه تحریم روبرو خواهد شد که هم می تواند همزمان و هم مرحله به مرحله باشد. اما امیدوارم دوستی بعضی از کشورهای عضو دائم شورای امنیت و تحرک بخشیدن به بحث های حقوقی و سرعقل آمدن آمریکا پرونده را به فضایی برگرداند که منافع ایران و جهان در آن است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ من رفتن پرونده را به نفع هیچ کشوری نمی دانم حتی آمریکا. این بازی است که منافع بازیگران در سطح برد – برد تعریف می شود نه باخت برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین