کد خبر: ۲۰۹۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲

خطیب نماز جمعه تهران: سیاست خارجی دیپلماسی کشور باید از وزارت خارجه گرفته شود

خطیب نماز جمعه تهران در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که سیاست خارجی دیپلماسی کشور باید از وزارت خارجه گرفته شود، گفت:خطبه‌های نماز جمعه همواره مستقل بوده، هست و خواهد بود در 103 خطبه‌ای که خواندم کسی به من نگفته که چه چیزی را بگویم و چه چیزی را نگویم.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ایسنا نوشت: آیت الله سید احمد خاتمی در نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این‌که مردم باید کمک کنند تا دولت در عرصه معیشتی و در عرصه اجتماعی کارگشا باشد اظهار کرد: دولت به شعار اعتدال که شعاری درست است عمل کند.

وی همچنین گفت: استفاده از همکارانی که در دولت بعضا اصحاب فتنه بودند با شعار اعتدال سازگار نیست، البته عزل و نصب‌های خوب و قابل تقدیری هم صورت گرفته، اما اندک ورود اصحاب فتنه به معنای ورود افراطی‌گری است.

خاتمی در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که سیاست خارجی دیپلماسی کشور باید از وزارت خارجه گرفته شود، گفت:خطبه‌های نماز جمعه همواره مستقل بوده، هست و خواهد بود در 103 خطبه‌ای که خواندم کسی به من نگفته که چه چیزی را بگویم و چه چیزی را نگویم.

خاتمی در ادامه با اشاره به آتش‌افروزی آمریکا، رژیم صهیونیستی، فرانسه، انگلیس، عربستان، ترکیه و قطر در طول 30 ماه گذشته در سوریه، گفت: سوریه نمایشگاه افتضاح لیبرال دموکراسی غرب است. امروز آدم‌کشی‌ها و جنایات در سوریه با حمایت غرب صورت می‌گیرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته دروغ بزرگ 2013 و خنده‌دارترین حرف 2013 را زده است، خاطر نشان کرد: دروغ بزرگ او انکار حضور القاعده و حرف خنده‌دار او این بود که سوریه از خط قرمز انسانیت عبور کرده است. دولت آمریکا و انسانیت دو مقوله متضاد هستند، اکنون در زندان‌ گوانتانامو هزاران نفر بدون محاکمه زندانی هستند و اوباما برخلاف وعده‌اش نه تنها آن زندان را تعطیل نکرد، بلکه آن را تقویت نیز کرد.

وی همچنین افزود: چه شده که آمریکا بعد از 30 ماه به دنبال انسانیت است. آنها در این 30 ماه تلاش کردند که با حمایت خود از مخالفان سوریه بشار اسد را سرنگون کنند که البته موفق نشدند. اکنون آنها می‌خواهند با حمله نظامی به سوریه به این مساله پایان دهند که البته دود این آتش‌بازی به چشم خودشان می‌رود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان این‌که متهم کردن سوریه به حمله شیمیایی یک اتهام ناچسب است، اظهار کرد: دولتی که اینگونه پیش روی دارد و ارتشش مخالفان را به عقب می‌راند، دیگر هیچ نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد. بمباران شیمیایی در پنج کیلومتری مقر نمایندگان سازمان ملل صورت گرفته است. آیا این عمل از سوی دولت سوریه معقول است؟ اتهام حمله شیمیایی تهمت دست ساز آمریکا است. آمریکا حتی در برابر حملات شیمیایی صدام آخ هم نگفتند.

خاتمی با اشاره به این‌که در طول هشت سال جنگ تحمیلی آمریکا با ملت ایران جنگید، ولی نتوانست کاری را پیش ببرد، خاطر نشان کرد: این جمله یکی از مقامات آمریکایی که ایران گستاخ شده است با ادبیات سال 2013 نمی‌خواند این ادبیات، ادبیات عقب‌ماندگان عهد بوق است. یک هفته‌نامه آمریکایی دو سال پیش گفته بود که روسای جمهور آمریکا از کارتر تا اوباما در یک نقطه با امام خمینی(ره) شریکند و آن این است که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری چهاردهمین اجلاس مجلس خبرگان اظهار کرد: مجلس خبرگان نقطه اطمینان نظام است و در شرایط خلأ رهبری این مجلس راه‌گشا و حلال است. از برکات این اجلاس دیدار با رهبری بود که رهبری نکات مهمی را فرمودند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: البته رهبری تذکر دادند که حمایت ایشان از دولت‌ها به معنای حمایت از هرکاری که در دولت انجام می‌پذیرد نیست.

خاتمی با اشاره به این‌که شهریورماه یادآور خاطره شهیدان عزیزی مثل باهنر، رجایی، آیت‌الله قدوسی، دستجردی و آیت‌الله مدنی است، اظهار کرد: در چهاردهمین جلسه مجلس خبرگان اعضای این مجلس مهمان شش شهید گمنام بودند.

امام جمعه موقت تهران همچنین با گرامیداشت یاد آیت‌الله طالقانی گفت: امام خمینی(ره)، آیت‌الله طالقانی را ابوذر زمان نامیدند.

وی در پایان خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به درگیری‌های اخیر در پادگان اشرف گفت: انتفاضه شعبانیه کار بزرگی کرد که از عملیات مرصاد کمتر نبود، در این درگیری هفتاد تن از فرماندهان منافقین از جمله فرمانده ترور شهید صیاد شیرازی به جهنم واصل شد. این اقدام انتقام خدا بود که توسط فرزندان عراق انجام شد. انتفاضه شعبانیه در واقع قیام مرم عراق بود که صدام با کمک منافقین آنها را سرکوب کرده بود.

 امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که تقوا رمز گشایش امور است،‌گفت: اگر اهل اجتماعات، خداباوری و تقوا داشته باشند، برکات خداوند بر آنها نازل می‌شود.

وی همچنین افزود: قرآن کریم درباره نحوه زندگی مسلمانان می‌گوید آنها با هم مهربانند و در برابر بیگانگان مرز دارند، اهل مساوات، همراهی و همکاری هستند و در برابر هم انعطاف داشته و لجباز نیستند و وقتی متوجه شدند که اشتباه کردند به اشتباه خود اعتراف می‌کنند.

خاتمی در پایان گفت: مومنان به یکدیگر ظلم نمی‌کنند و رفتار قانونی و دینی دارند آنها همچنین عذرخواه هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین