وی که در زمان ارائه نطق خود در مخالفت با کابینه یازدهم اعلام کرد حق را با چماق لری خواهد گرفت می گوید منظورش از چماق لری قدرت نمایندگی بوده و زمانی که فضای مجلس را سنگین احساس کرده قصد داشته با استفاده از لفظ چماق لری فضای مجلس را تلطیف کند.
بزرگواری چندی پیش به کافه خبر آمد و در گفت وگویی مشروح به بررسی شرایط مجلس در جلسات رای اعتماد به وزیران و بایدها و نباید های دولت یازدهم پرداخته است که در ادامه مشاهده می کنید:
***
آقای بزرگواری شما همچنان عضو جبهه پایداری هستید؟
خیر.
چرا؟
از چندی قبل دیگر تصمیم گرفتم که عضو جبهه پایداری نباشم. با دوستان جبهه هماهنگ هستیم اما عضو جبهه نیستیم و ارتباط نزدیکی با آقای حسینیان و آقاتهرانی و قاضی زاده دارم و این افراد از دوستان صمیمی بنده هستند.
وضعیت فعلی جبهه پایداری را چطور ارزیابی می کنید؟ این جبهه می تواند در فضای سیاسی کشور نقش آفرینی داشته باشد؟
جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نشان داد که پایگاه مردمی دارد و از آقای جلیلی حمایت کردند و 4 میلیون رای داشتند. اعضای این جبهه نیروهای انقلابی هستند و فعالیت آن می تواند ادامه دار باشد.
این جبهه برای مرزبندی ایجاد شد و قبلا همه با آقای احمدی نژاد در یک خط و مسیر حرکت می کردیم اما برای این که مقداری با انحراف مرزبندی شود این جبهه ایجاد شد و این نیروها ارزشی و انقلابی هستند و دوست نداشتند به آنگاه جریان انحرافی بگویند. چرا که همه این افراد را از حامیان سر سخت دولت احمدی نژاد می دانستند اما برداشت ما این بوده که دولت مورد عنایت رهبری است و نیت آقایان پایداری این است که با هیچ کس عقد اخوت نبسته ایم و ملاک و معیار برای ادامه راه ولایت و نظام جمهوری اسلامی و خط امام و شهدا است.
هر دولتی تا زمانی که در خط ولایت فقیه و در تبعیت از ولایت فقیه و دفاع از ارزش های نظام و قبول داشتن اصول نظام حرکت می کند همراه هستیم. اما هرکسی را که دیدیم با رهبری و نظام و ارزش ها زاویه داشت باید رابطه خود را با آنها مشخص کنیم.
با توجه به این که عمر دولت دهم به پایان رسیده است وضعیت فعالیت این جبهه را چطور ارزیابی می کنید؟
اعضای جبهه پایداری در دولت قبل وقتی دیدند آقای احمدی نژاد و اطرافیانش اینگونه رفتار کردند مرزبندی خود را مشخص کردند. ما دولت نهم و دهم را به طور کلی قبول داریم و افرادی که در دولت نهم و دولت دهم بودند خوب بودند. زاویه پیدا کردن با آقای احمدی نژاد به معنای این نبود که دولت دهم را قبول نداشتیم.
در دولت دهم افراد خدمتگذاری بودند که به این مردم خدمت کردند. موضوع مخالفت بیشتر با جریان مشایی و جریانی بود که به عنوان حلقه انحرافی معروف شدند بود.
آینده این جبهه را چطور ارزیابی می کنید؟
این جبهه ربطی به دولت دهم ندارد. بنده زمانی که در جبهه بودم نیز عنوان عضو رسمی نبودم و نمی توان در این رابطه اظهار نظر کرد. هم اکنون در موضع گیری ها در مجلس نیز همسو هستیم و در مخالفت با کلیات کابینه یازدهم دیدید که تقریبا همه یک حرف را می زدیم.
چون جبهه پایداری خودش را با داستان آقای مشایی تعریف کرد و در نقد عملکرد آقای احمدی نژاد در قبال مشایی اعلام موضع کرد. حالا که دولت آقای احمدی نژاد تمام شده عمر مفید جبهه پایداری تمام شده است؟
این جبهه وجود دارد و در انتخابات ریاست جمهوری نامزد مشخص کردند.
4 میلیون هم رای آوردند.
بله. گزینه اول آنها آقای لنکرانی بود و بعد از آن از آقای جلیلی حمایت کردند.
فکر می کنید جبهه پایداری بتواند این کف آرای خود را حفظ کند؟
بله. اگر محکم بایستند قطعا شاید پایگاهشان بیشتر از این هم بشود. البته خیلی ها هم مانند ما می گویند عضو نیستیم اما دیدگاه این ها را قبول داریم.
خیلی از منتقدان جبهه پایداری بعد از انتخابات آن 4 میلیون رای آقای جلیلی را نماد جریان تند و افراطی اصولگرایی می دانستند. شما با این نظر موافقید؟
خیر. در آن گروه افراد مقتدری وجود داشتند. نامزد مورد حمایت بنده آقای ولایتی بود و این هم به تبعیت از جامعه مدرسین و جامعه روحانیت بود. شاید بنده را هم به عنوان یک فرد افراطی معرفی کنند اما آقای ولایتی را انتخاب کردم. البته آیت الله مصباح هم عضو جامعه مدرسین و جامعه روحانیت است و روحانی شاخص نظام است.
فکر می کنید فردی مانند آقای جلیلی از میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چه شانسی در فضای سیاسی دارد و می تواند ماندگار باشد یا خیر؟
با توجه به تجربیاتی که در این چند سال در شورای عالی امنیت ملی به دست آورده اند و با آن روحیه بسیجی که دارند می توانند البته به نظر بنده باید کمی منعطف باشند.
منعطف بودن یعنی چی؟
یعنی احساس می شود افراد خوبی هستند اما مقداری خشک هستند و با جامعه به راحتی نمی توانند برخورد کنند. ما دوست داریم عزیزانی که رنگ و سابقه مذهبی و انقلابی شان بیشتر است برخورد و ارتباط و تعاملشان هم روان تر باشد تا بیشتر بتوانند موافق باشند و اگر همین فضا در جبهه پایداری وجود می داشت شاید آرای بیشتری کسب می کردند.
اگر آقای جلیلی رای می آورد احتمالا آقای احمدی نژاد دوم تکرار نمی شد؟
خیر. شاید ایشان محکم روی مواضع می ایستاد اما بعضی از حرف های چالش برانگیز احمدی نژاد را نمی زد یا بعضی از موضع گیری های احمدی نژاد را نمی دیدیم. ایشان اینگونه نبود که در مقابل رهبری بایستد. احمدی نژاد روی حرف خود می ایستاد و آقا می گفتند مشایی نباشد و وزیر اطلاعات آقای مصلحی باشد احمدی نژاد خانه نشین می شد!
در دولت دهم همین عوامل باعث شد احمدی نژادی که محبوب همه بود مورد انتقاد شدید دوستان خودش قرار گرفت و شرایطی را ایجاد کند که ضربه مهلکی به اصولگرایی وارد شود.
در انتخابات ریاست جمهوری 49 درصد آرا برای اصولگرایان بوده است و آقای روحانی 51 درصد آرا را کسب کرده اند و 13 میلیون نفر نیز در انتخابات شرکت نکرده اند. یکی از عوامل اختلاف اصولگرایان و این وضعیت تشتت که در جبهه اصولگرایان ایجاد شد را احمدی نژاد و مشایی و حلقه انحرافی می دانم.
آقای احمدی نژاد بدرقه و پایان خوبی نداشت. خطای آقای احمدی نژاد نسبت به جمهوری اسلامی چه بود؟
آقای احمدی نژاد در خدمت رسانی مخصوصا در دولت نهم و اوایل دولت دهم به خاطر خدماتی که انجام داد به نظام جمهوری اسلامی خدمت کرد. تنها در مسائل فرهنگی و سیاسی اشتباه کرده است و قصد خیانت نداشته و کسی نیست که بخواهد به نظام جمهوری اسلامی خیانت کند.
هم اکنون هم شاید سرباز پا به رکاب نظام جمهوری اسلامی باشد اما اشتباه و خطا داشته است و روحیاتی که داشت باعث شد موضع گیری هایی داشته باشد و زاویه هایی با نظام بگیرد که این ضربه بود.
پس خطای آقای احمدی نژاد بیشتر در در حوزه فرهنگی بود؟
خطای احمدی نژاد بیشتر در حوزه تعاملات فرهنگی و تعاملات سیاسی و مخصوصا با مجلس بود. در مجلس هشتم آقای احمدی نژاد زمانی که وارد مجلس می شد حداقل 80 تا 90 نفر نماینده به استقبال وی می رفتند و البته احمدی نژاد هم روحیه تواضع خود را نشان می داد ولی در اواخر مجلس دیدیم که حتی دوستان اکراه داشتند که بگویند به استقبال رئیس جمهور بروند.
چرا به اینجا رسید؟
ایشان اگر احساس می کرد که طیفی از مجلسی ها می خواهند به او ضربه بزنند نباید به کلیت مجلس حمله می کرد و نباید می گفت مجلس در راس امور نیست. در خیلی از استان ها مخصوصا مناطق محروم مردم توقع دارند که نماینده حتی در چینش نیروها هم باید نظر مردم را اعمال کند و این موضوع مورد توجه دولت نبود.
اشاره ای کردید به این که احمدی نژاد احساس می کرد طیفی از مجلس می خواهد وی را تخریب کند. این نشان می دهد که تصور آقای احمدی نژاد این بوده و واقعیت چیز دیگری بود.
البته کسانی بودند که دوست نداشتند احمدی نژاد در خیلی از کارها موفق شود ولی از این طرف خود آقای احمدی نژاد هم به آنها بهانه می داد و ما احساس می کردیم عده ای این هدف را دارند.
این عده ای چه کسانی بودند؟
این عده ای هم در میان اصولگرایان و هم در میان اصلاح طلبان بودند و نمی خواستند در پایان دولت دهم احمدی نژاد به عنوان فرد موفق فعالیت خود را به پایان برساند. آقای احمدی نژاد نیز به این موضوع دامن می زد و به جای این که با حامیان خود و خدمت گذاران مردم تعامل برقرار کند کارهای دیگری انجام می داد. در اول دوره ریاست جمهوری دولت دهم و در جلسات رای اعتماد افرادی بودند که با دولت مخالفت می کردند.
خود آقای احمدی نژاد به جای خاموش کردن آتش با موضع گیری های تند و برخورد با کلیت مجلس بنزین به روی آتش می ریخت.
این ناشی از بی تجربه بودن آقای احمدی نژاد بود؟
بخشی از این موضوع به شخصیت خود احمدی نژاد باز می گردد و احساس می کنیم ظرفیت وی بالا نبود و تحمل پایینی داشت و بخشی هم به تحت فشار قرار گرفتن باز می گردد. عده ای در مجلس و خارج از مجلس و از ریشه داران نظام و انقلاب و حتی در بازار و شاید در زیرمجموعه های دولت به احمدی نژاد فشار وارد می کردند.
مصداقی هم برای این موضوع دارید؟
وقتی عده ای در یک اداره و زیر مجموعه کارشکنی می کردند مردم عادی هم این مسائل را به حساب دولت می دیدند. به طور مثال هم اکنون هم مشاهده می کنید وزیر یک دستور می دهد و معاون هم تایید می کند اما کار انجام نمی گیرد.
هیچ دولتی به اندازه دولت احمدی نژاد تحت فشار کشورهای خارجی و تحریم ها قرار نگرفت. البته آقای احمدی نژاد نیز محکم ایستاد و کوتاه نیامد.
از دولت دهم فاصله بگیریم. نطق شما در جلسه رای اعتماد به دولت یازدهم در مجلس خیلی سر و صدا کرد.
بنده 24 ماه در جبهه بودم و در 17 عملیات شرکت کردم و افتخاری دارم و دوستان به بنده می گویند بسیجی آر پی جی زن!فرماندهان به ما می گفتند زمانی که با تانک های عراقی رو به رو می شوید سعی کنید اول برجک تانک را بزنید تا تانک نتواند حرکت کند. در مسائل سیاسی هم همینطور است و باید برجک را زد.
شما برجک چه کسی را زدید؟
من برجکی را زدم که آقایان می خواستند با رمز بیان کنند. در اسناد قراردادهای نفتی و گازی که هم اکنون پخش می شود و بعضی از آنها از ترکمنچای هم بدتر است. ردپای آقازاده ای را در همه جا می دیدیم و بر همین اساس با رمز این موضوع را بیان نکردم و با صداقت و شجاعت لری گفتم.
منظور شما از دله دزد چه بود؟
در این نطق بیشتر منظورم آقازاده ها بودند. یکی از آفت هایی که به روحانیت و به بزرگان ما در این نظام و این انقلاب ضربه زده و می زند فرزندان نا خلف آنها است و گفتم که آقازاده ها در مسائل سیاسی طوری حرکت می کنند که آب به آسیاب دشمن می ریزند و هم اکنون در مجلس نیز داریم.
آقازاده ای در مجلس حرف اپوزیسیون ها و جبهه ملی و نهضت آزادی و فتنه گران را می زند و از وبلاگ نویس هایی که بر علیه ما برای خارجی ها دروغ می نویسد حمایت میکند و تنها مشایی منحرف نیست و این هم انحراف می دانیم. این یک آقازاده است که از فکر بکر و حرف های فوق العاده پدر خود که همه باید استفاده کنیم منحرف شده است.
برخی از این آقازاده ها جزو سازمان مجاهدین خلق و جبهه های منحرفین شدند و برخی هم در مسائل اقتصادی به دله دزد تبدیل می شوند و برخی نیز کارتل دزد و مافیا هستند و اینها ضربه می زنند؛ برخی از این علما و بزرگان و شخصیت های انقلابی استوانه های انقلاب هستند و برای دفاع از این ها می گویم.
ما برای فرزندان خودمان احساس خطر می کنیم و زمانی که مردم می بینند که فرزند من روحانی اینگونه شده است انگیزه آنها از بین می رود. بنده آنجا این جمله را گفتم و مقداری دیدم که زمینه مجددا فراهم می شود همین آقازاده هایی که قبلا ضربه به نظام زده اند حضور پیدا کنند. منظور بنده این بوده و این جمله مانند شوخی لری از زبانمان پرید.
استنباطی که در افکار عمومی مطرح شد این بود که شما از ادبیات مناسبی استفاده نکردید. به طور مثال به استفاده از لفظ «دله دزد» و «چماق لری» انتقادهایی مطرح شد.
بله. باید به جای دله دزد، کارتل دزد و مافیا می گفتم و این را قبول دارم که کوتاه آمده ام. آقای راشد در زمان طاغوت در رادیو سخنرانی می کرد و از وی پرسیدند شما بهتر حرف می زنید یا آقای فلسفی؟ راشد هم گفت که من حرف خوب می زنم و آقای فلسفی خوب حرف می زند!
شما اگر نگاه کنید حرف های بنده 90 درصد مناسب بوده است و همه هم همین را می گویند.خود بنده هم این شهامت را دارم بگویم در دو مورد حرف بنده خوب بوده اما بد گفته ام. یکی این بود که به من پیشنهاد شد مخالف کلیات کابینه سخنرانی نکن و برای منطقه شما بد می شود و این در شرایطی است که بنده نماینده مردم هستم و باید از حق مردم دفاع کنم.
معمولا ما می گوییم اگر کسی حق را ندهد حق گرفتنی است و حق را چه به مهر علی و چه به ضرب علی می گیریم. در زمان سخنرانی احساس کردم که مقداری تند رفتم و خواستم فضا را تلطیف کنم و گفتم اگر به قانون و منطق دادید و اگر حق را با قانون و منطق ندادید با چماق لری حق را می گیریم و بنده شوخی کردم. رقیبان ما در منطقه این مسائل را بزرگ کرده اند و اصل سخنان بنده را زیر سوال برده اند.
خیلی از لرها از این حرف بنده خوششان آمده است. منظور من از چماق قدرت نمایندگی است. منظور بنده این بوده و خواستم شوخی کننم و خود آقای روحانی هم خندید و آقای لاریجانی هم شوخی کردند و قصد توهین نداشتم. در استان ما بیش از 365 امام زاده وجود دارد و اکثریت استان ما سادات هستند اما همه ما لر هستیم و ما نمی خواهیم به این ها توهین کنیم.
آقای روحانی در مراسم تحلیف لیست کابینه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کرد و در نهایت 15 وزیر از مجلس رای اعتماد گرفت. ارزیابی شما از کابینه یازدهم چیست؟
البته ما این که آقای روحانی در روز تحلیف کابینه را معرفی کرد برخواسته از همان تدبیر روحانی می دانیم که تدبیر بسیار خوبی بود. اما این تدبیر این بود که ایشان نیروهایی را که به مجلس معرفی کرد زیاد با مطالعه نبوده است و این افراد آماده بودند و کسانی بودند که یا در دولت آقای هاشمی و یا در دولت آقای خاتمی مسئولیت داشتند. همه هم می دانیم بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی، خاتمی و هاشمی از روحانی حمایت کردند و نیروهای روحانی آماده بودند.
البته یک کار خیلی خوبی بود که کابینه در روز تحلیف معرفی شد و نیروهای با تجربه معرفی شدند و باید دید این نیروها همان روند دوره های قبل را ادامه می دهند یا می خواهند با رویکرد جدیدی فعالیت کنند.
به نظرشما کابینه با شعار اعتدال آقای روحانی همسو است؟
بنده به این دلیل مخالف کلیات کابینه بودم که این کابینه از چند جهت با حرف و شعار روحانی همخوانی نداشت. یکی این بود که میانگین سنی کابینه بالا است. اعتدال این بود که بخشی از این ها نیروهای جوان باشند.
موضوع دیگر این است که وقتی به کابینه نگاه می کنیم می بینیم که از استان کهگیلویه، بوشهر، بندرعباس، خوزستان، ایلام و لرستان و خیلی از استان های جنوبی فردی در کابینه نیستند. برخی می گویند کابینه شرکت سهامی است اما من این را نمی گویم. اما خوب بود از تنوع قومیتی در کابینه استفاده می شد. ایران دارای تنوع قومیتی است و این قوم ها خود را ذاتا ایرانی می دانند. ما دوست داشتیم اعتدال در تنوع قومیت ها و استان ها هم رعایت شود.
شوخی شما در مجلس میان نمایندگان چه واکنش هایی را به همراه داشت؟
کسانی که متوجه شدند منظور بنده شوخی بوده است خوششان آمد و خیلی از نمایندگان گفتند شما 90 درصد سخنانتان خوب بوده و این دو جمله به سخنان شما ضربه وارد کرد. حتی دوستانی که بعد از نطق پیشانی بنده را بوسیدند گفتند ای کاش این دو جمله را نمی گفتید.
نمایندگان لر زبان در جلسه صبح موضوعی را مطرح نکردند اما در جلسه عصر به دلیل این که از مناطق و استان ها با آنها تماس گرفتند اعتراض کردند. البته کسانی که در استان ما تماس می گرفتند کسانی بودند که از حامیان فتنه بودند و یا افرادی بودند که در منطقه رقیب ما هستند. رقیب ما 16 سال نماینده در مجلس داشتند اما یک بار در مجلس نطق انجام نداده اند و تذکری به یک وزیر نداده اند.
این افراد رقیب ما هستند و نمی خواهند در یک مجمع عمومی که رئیس جمهور و وزرا و نمایندگان قرار دارند و این جلسه از رسانه ملی به صورت زنده پخش می شود نماینده استان سخنرانی کند و این افراد 10 نفر را وادار کردند که با عکس چماق به مقابل مجلس آمدند و قصد اعتراض داشتند.
زمانی که بنده از این موضوع خبردار شدم از هیات رئیسه مجلس خواستم که این افراد را آزاد کنید.
همه آنها آزاد شدند؟
8 نفر را آزاد کردند.
دو نفری که همچنان بازداشت هستند خبرنگار هستند؟
بله. این دو نفر سابقه داشته اند و یکی از آنها 10 ماه در جریان 88 زندانی بوده و این موضوع دست اطلاعات است و در اختیار ما نیست و از اطلاعات می خواهم آزاد شوند اما تعهد داده بودند که در این حرکت ها شرکت نکنند. این افراد نیز از طریق فیس بوک آمده اند و خود جوش نبوده است و چماق لری را بهانه قرار دادند. البته بنده به دنبال آزاد کردن آنها هستم.
از چماق لری کجاها می شود استفاده کرد؟
شوخی کردم و منظورم قدرت نمایندگی بوده است. بنده به عنوان نماینده اگر متوجه شوم که وزیری می خواهد بی عدالتی به وجود بی آورد به این وزیر تذکر می دهم و در مجلس از آن سوال می کنم و برای استیضاح این وزیر امضا می گیرم. این مسائل چماق نیست و منظور بنده قدرت و پتانسیلی که نماینده دارد بود و خواستیم فضای جلسه را تلطیف کنیم.
در حوزه انتخابیه مردم چه واکنشی به نطق شما داشتند؟
به حوزه انتخابیه سفر کردم و سخنرانی کردم و مردم هم خیلی از بنده استقبال کردند و خوشحال هستند و عده زیادی از ولایی ها صدها پیام تبریک دادند. یک عده ای از آنهایی که هوادار جریان فتنه بودند جوسازی کردند. عده ای نیز از رقبای سیاسی ما در منطقه بودند که کلان نگر نیستند و به استان نگاه نمی کنند و نماینده قبلی را نیز با ما مقایسه نمی کنند و هوادار نماینده قبلی هستند و آن نیز رد صلاحیت شده با ما مشکل دارند و از قومیت خاصی هستند.
آقای بزرگواری! روزی که آقای روحانی وزیران پیشنهادی کابینه را به مجلس معرفی کرد واکنش نماینده ها به لیست معرفی شده چگونه بود؟
فضای مجلس چون اکثریت اصولگرایان هستند و تا روز آخر همه می گفتند 5 وزیر پیشنهادی رای نمی آورند و روحانیت مجلس نیز اطلاعیه دادند و 6 وزیر را مشخص کردند که البته از آن 6 وزیری که فراکسیون روحانیت مشخص کردند بنده به یک نفر نیز رای دادم.
کدام وزیران بودند؟
آقایان میلی منفرد، نجفی،ربیعی، سلطانی فر، زنگنه در لیست فراکسیون روحانیون مجلس بودند. روز آخر رای اعتماد نمایندگان مخصوصا با سخنرانی آقای روحانی مقداری فضا تغییر کرد. آقای روحانی صحبت هایی کرد و درباره آقای زنگنه تاکید کرد و زنگنه با 5 رای وزیر شد. لذا عده ای تغییر موضع دادند و در نهایت حرکت خوبی بود و هم استقلال مجلس و هم تعامل دولت و مجلس ثابت شد و بنده نیز گفتم مخالف کلیات هستم اما به 70 درصد کابینه رای می دهم.
ما بنای تعامل داریم و فضای مجلس بسیار مناسب و طبیعی بود اما چون صدا و سیما برای اولین بار پخش مستقیم از دسانه ملی شد حرکت هایی انجام گرفت که احساس می شد در شان مجلس نیست ولی همیشه اینطور است و در مجالس دنیا شاهد زد و خورد هستیم و باید پخش زنده را به فال نیک بگیریم و در واقع شاید جامعه ما همین موضوع را می خواهد.
مجلس با این هیات دولت جدید خواسته رهبری یعنی مردم سالاری دینی را کاملا به نمایش گذاشتند و دهان تمام رسانه های بیگانه را بست و حرفی برای گفتن نداشتند.
به غیر از فراکسیون روحانیون، اجماع دیگری در مجلس برای عدم اعتماد صورت گرفت؟
فراکسیون اصولگرایان به این نتیجه رسیدند که به 5 نفر رای اعتماد ندهند و این فراکسیون نزدیک 100 عضو دارد. فراکسیون رهروان ولایت تماما اصولگرا نیست و اصلاح طلبان و مستقلین نیز در آن حضور دارند و بخشی از اصولگرایان رهروان ولایت با فراکسیون اصولگرایان هماهنگ بودند.
در فراکسیون اصولگرایان اجماع برای عدم رای اعتماد به کدام وزیران صورت گرفت؟
عدم رای اعتماد به آقایان زنگنه، میلی منفرد و نجفی و سلطانی فر قطعی بود.
دلیلشان برای عدم رای اعتماد چه بود؟
دلایل مختلفی مطرح بود. برخی مسائل سیاسی و مخصوصا حضور در جریان فتنه را مطرح می کردند و اینها نیز پاسخ شفاف و روشنی نمی دادند و برخی از آنها قبول نداشتند که فتنه ای وجود داشته است و برخی نیز قبلا در وزارتخانه هایشان اسناد و مدارکی وجود داشته است.
یکی از انتقادهایی که مردم مطرح می کردند سکوت اکثریت مجلس بود و این که بسیاری از نمایندگان در بحث ها شرکت نمی کردند. دلیل این موضوع چه بود؟
مجلس بیش از 280 نماینده دارد و اگر بخواهند همه صحبت کنند و همه تذکر بدهند زمانی باقی نمی ماند و اینطور هم نیست که همیشه همه صحبت کنند. در تمام مجالس این موضوع بوده است. هر نماینده در یک حوزه تخصص دارد و مجلس متنوع است. این از امتیازات مجلس است که همه نوع نماینده و فکر و سلیقه در مجلس وجود دارد.
در جریان بررسی طرح ها و لایحه های مختلف نیز شاهد سکوت تعدادی از نمایندگان هستیم.
بله. برخی هستند که همواره ساکت هستند.
این موضوع برای مجلس مفید است؟
ببینید زمانی که بحث بودجه مطرح می شود نمایندگانی که در این زمینه تخصص دارند بحث می کنند و زمانی که بحث فرهنگی مطرح می شود نمایندگان فرهنگی باید اظهارنظر کنند. اما برخی نمایندگان دیگر زیاد از حد تذکر می دهند و اظهارنظر می کنند.
این روزها موضوع رای ممتنع در میان مردم به یک بحث داغ تبدیل شده است.
کسانی که در طرح ها و لوایح و بررسی صلاحیت وزرا به نتیجه نهایی نرسیده اند رای ممتنع می دهند.
رای ممتنع بیشتر منفی حساب می شود.
بله همینطور است. در مجلس هم سلیقه های مختلف وجود دارد و هم قومیت های مختلفی هستند و احتمال دارد که نماینده برای رای دادن به نتیجه نرسیده است. رای ممتنع همه جای دنیا است و نمی توان آن را حذف کرد. به طور مثال شاید بنده کمترین رای ممتنع را داده ام در مواردی نیز به نتیجه نرسیده و رای ممتنع داده ام. البته دیدگاه آقا هم این است که سعی کنیم یا رای مثبت و یا رای منفی بدهیم و ممتنع کمتر باشد.
جلسات رای اعتماد این دوره به صورت مستقیم از رسانه ملی پخش شد. ما می توانیم شاهد علنی شدن جلسات سایر نهادها همچون شورای نگهبان باشیم؟
شورای نگهبان انتخابی نیست و انتصابی است و افراد خبره ای هستند که بر مجلس و دولت نظارت می کنند و در جایگاه های بالایی قرار دارند و به عنوان فیلتری هستند که نمایندگان باید از آن عبور کنند و نمی شود جلسات آنها را علنی کرد.
آنها پرونده های سری را بررسی می کنند و با آبروی افراد سر و کار دارند. در مجلس همین که ما نمایندگان در صحبت ها لغزش داشتیم نوعی نقص است و باید سعی کنیم که این نقص ها را برطرف کنیم. هم نماینده باید از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و هم قوانین را باید شورای نگهبان تایید کند.
دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرده و اعضای هیات دولت هم اکنون در حال ارزیابی شرایط هستند. پیش بینی شما از آینده دولت چیست؟
امیدوارم کابینه یازدهم با توجه به تجربیاتی که دارند دیگر خطا و اشتباهی در کار نباشد چرا که دوره وزارتهای خود را سپری کرده اند و هم اکنون باید مدیریت کنند و معاون های قوی انتخاب کنند. به طور مثال آقای حجتی در وزارت جهاد حضور داشته و باید از تجربه خود استفاده کند. البته نباید عجله کرد و باید به دولت یازدهم زمان داد تا به خوبی شرایط را بررسی کرده و فعالیت خود را ادامه دهند.
در رابطه با تیم اقتصادی دولت، مجلس با هدف و برنامه به آقای طیب نیا رای داد و بالاترین رای را آورد و این به این معنی است که حماسه سیاسی با عنایت رهبری و حضور پرشور مردم خلق شد و نمایندگان نیز به هیات دولت رای دادند و هم اکنون زمان حماسه اقتصادی و باید همه با هم همکاری کنیم. اولین موضوعی که باید مورد بررسی قرار بگیرد حل مشکلات معیشتی مردم است و تیم اقتصادی دولت یازدهم باید به این موضوع توجه کند.
بخواهیم بین دولت دهم و یازدهم مقایسه انجام دهیم شما چه شاخص هایی را در نظر می گیرید؟
دولت روحانی در عمل خود را نشان نداده است اما سابقه آنها را می دانیم و تجربه بیشتری دارند. اما دولت احمدی نژاد دولت مردمی بود و امیدواریم در دولت آقای روحانی هم همین مسئله پیش بیاید و نمایندگان و مردم احساس کنند که این وزرا مردمی هستند و خودی صد در صد هستند.
در دو هفته گذشته دولت یازدهم در بحث دیپلماسی تاکید فراوانی داشته است به نظر شما باید مسائل دیپلماسی در اولویت کارها قرار داشته باشد؟
دولت یازدهم طبق شعارهایی که دادند وضع ارتباط با دنیا باید بهبود بخشیده شود و باید کاری کنند که ما حسن نیت حداقل دولت های اطراف خودمان را فراهم کنیم و تا میان آنها و آمریکا و رژیم صهیونیستی فاصله انداخت.
باید تعاملات را با دنیا مقداری روان تر کنیم ضمن این که روی مواضع باید ایستادگی کنیم و اگر این ارتباطات بخواهد عزت ما را زیر سوال ببرد گمان نمی کنم آقای روحانی زیر بار این مسئله برود.
دولت دهم با مجلس نهم رابطه خوبی نداشت. شما به رابطه خوب میان مجلس و دولت یازدهم امیدوار هستید؟
با توجه به این که روسای قوای مجریه و مقننه شعار تعامل را در پیش گرفته اند و نمایندگان نیز قصد تعامل دارند و وزیران نیز بر این موضوع تاکید دارند امیدواریم چنین اتفاقی رخ دهد. نظر رهبری برای ما حجت است که می فرمایند باید از دولت در آغاز راه حمایت کنیم و نباید عجله ای صورت بگیرد و اگر دیدیم خطایی سر زد راهکارها برای مجلس وجود دارد و نمایندگان می توانند تذکر بدهند و سوال نیز بپرسند.
تعامل به این معنا نیست که مجلس از راهکارهای قانونی خود عقب نشینی کند و این توقع را ندایم که دولت به هرچه نمایندگان می گویند عمل کند.
به طور مثال گروه های سیاسی که به آقای روحانی رای دادند نباید با توقعات و مطالبات خود فعالیت کنند و نمایندگان مردم را کنار بزنند. نماینده با رای مردم آمده است و دولت باید با نماینده هماهنگ باشد. اگر گروه های سیاسی در انتخابات آینده مجلس توانستند خودشان نماینده داشته باشند آن زمان نماینده آنها می تواند برای آنها چانه زنی کند.
آقای احمدی نژاد در کنار آقای مشایی در دانشگاه موفق خواهد شد؟
دوست دارم که احمدی نژادی که ما میشناختیم از آقای مشایی جدا شود. اگر جدا شود باز هم ما دوستش داریم و اگر هم جدا نکند دیگر کاری به آن نداریم.
فکر می کنید جدا می شوند؟
آنها ارتباط خویشاوندی هم دارند. جدا شدن به این منظور نیست که رابطه خویشاوندی را قطع کنند. ما احمدی نژاد را شخصا فرد مستضعف گرا و فرد دلسوز نظام می دانستیم و الان هم دعا می کنیم که انشاالله عاقبت بخیر شود.
بدون موبایل در مجلس تجربه خوبی بود؟
بله اتفاقا ما دوست داریم زمانی که وارد صحن علنی می شویم تلفن های همراه قطع شود و تمرکز ما از بین نرود. این کار بسیار خوبی است که برای نمایندگان در صحن علنی انجام شود.
چه مسائل دیگری باعث می شود تمرکز نمایندگان برهم بریزد؟
یکی از مسائل مهمی که وجود دارد اداره مجلس است. مدیریت مجلس کار مهمی است. این نظام که هم اکنون 34 سال به خوبی اداره می شود و نقش تعیین کننده ای در جهان اسلام دارد نشاندهنده مدیریت بسیار مناسب است و رهبری ما مدیر و مدبر است. زیر مجموعه این نظام باید افراد مدیر و مدبری باشند و گاهی می بینیم که بعضی از افراد هیات رئیسه که می آیند به تذکرات نابجا میدان می دهند و این موضوع نظم جلسه را بر هم میریزد. مدیریت مجلس کار بسیار مهمی است که باید رعایت شود.