کد خبر: ۲۰۹۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۲
اظهارات رئیس‌جمهور در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم

تاکید بر اصلاح‌ بودجه/ آمادگی برای گفت‌وگوی جدی با دنیا/ موافقت ایران با نظارت بر سلاح‌های شیمیایی

رییس‌جمهور، ارائه گزارش‌های واقعی به مردم را از وعده‌های خود در دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود و گزارش‌هایش بر مبنای تبلیغات نیست بلکه بر مبنای تشریح واقعیت‌ها از تلخ و شیرین است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود بعد از آغاز کار رسمی دولت یازدهم، ضمن سلام و درود به همه اقوام، اقلیت‌ها، اعم از زن و مرد، روستا‌نشین و شهری و آن‌ها که در کنار تلویزیون برنامه را مشاهده می‌کنند، با تبریک هفته کرامت و میلاد کریمه اهل بیت و همچنین ولادت امام هشتم(ع) که در پیش روست، به تصادف شب گذشته در اتوبان قم اشاره کرد و گفت: به همه جان‌باختگان حادثه تأسف‌بار دیشب و خانواده‌های عزادار‌شان تسلیت می‌گویم و برای جراحت‌دیدگان آرزوی سلامتی دارم.

وی با بیان اینکه "دولت در مورد حادثه شب گذشته به وظیفه خود عمل خواهد کرد و دستورهای مؤکدی به وزارت کشور و راه و مسکن در این مورد داده شده است، اظهار کرد: قرار است در این رابطه بررسی‌های بیشتری انجام گیرد تا شاهد چنین حوادثی در آینده نباشیم. البته به وزیر بهداشت هم دستور داده شده است در رسیدگی به حادثه‌دیدگان اقدامات لازم را انجام دهد.

روحانی با اشاره به اینکه دولت هفته‌های اولیه کار خود را می‌گذراند، افزود: خدا را شاکریم که در این هفته‌ها تلاش شده به وظایفی که بر عهده دولت بوده است، عمل شود. یعنی وزرا به مجلس معرفی شدند، رای اعتماد گرفتند و دولت تشکیل شد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه سه هفته کاری گذشته است و امشب خوشحالم که به یکی از وعده‌هایم عمل می‌کنم و آن، گزارش‌دهی به مردم عزیز کشورمان است، تاکید کرد: این دولت، دولت پاسخگو خواهد بود و گزارش‌هایش بر مبنای تبلیغات نیست بلکه بر مبنای تشریح واقعیت‌ها از تلخ و شیرین است.

روحانی با بیان اینکه "کشور مال مردم و دولت نیز خادم مردم است"، تصریح کرد: خادم باید برابر اربابان خود در هر بخش گزارش دهد. پس گزارش‌دهی ما در بخش‌های مختلف خواهد بود که بخشی از آن توسط سخنگو، بخشی توسط مسئولان وزارتخانه‌ها و بخشی دیگر توسط رییس‌جمهور انجام می‌شود چون ما معتقدیم مردم باید بدانند که چه می‌گذرد و ما چه عملکردی داریم و انتظارمان این است که مردم ما را نقد و نصیحت کنند.

وی همچنین تاکید کرد: از صاحبان اصلی کشور که ملت هستند، توقع داریم ضمن حمایت و یاری دولت، آن را هدایت کنند تا در مسیر خواسته‌هایشان گام برداریم.

رییس‌جمهور در برابر این پرسش که "آیا تا الان از عملکرد خود در دولت یازدهم راضی بوده‌اید؟"، پاسخ داد: قضاوت با مردم عزیز است و تلاش ما بر این است که همه قوای خود را برای خدمت به کار بگیریم و امیدواریم خدمتمان مقبول خداوند و مردم باشد و بنده و همکارانم بتوانیم رضایت مردم را در شرایط سخت فعلی کشور، جلب کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه "ما در سه بخش مطالعه انجام داده‌ایم"، توضیح داد: کارگروهی در دوران رقابت‌های انتخاباتی با ارزیابی وضع کشور برنامه دولت تدبیر و امید را ارائه کرد که در اختیار مردم قرار گرفت و وعده‌های ما بر مبنای ارزیابی نظر مردم و مطالبه و خواست آن‌ها بوده است و در بخش دوم پس از اعلام نتیجه آرا بود که رییس‌جمهور منتخب لازم دید کارگروه‌های جدیدی تشکیل شود. بنابراین پنج کارگروه در حوزه‌های سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی کار خود را شروع کرده‌اند و مجموعه ارزشمندی تهیه شد و در بخش سوم بعد از تشکیل دولت، وزرا کار خود را شروع کرده که محصول کارشان به تدریج به دست ما می‌رسد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اولین وعده ما این بود که ظرف 100 روز اول به طور دقیق آنچه را که از شرایط کشور تحویل گرفته‌ایم به مردم گزارش دهیم.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بیان این‌که در ارزیابی‌هایی که صورت گرفته مشکلات اساسی ما عمدتا در دو بخش اقتصادی و روابط خارجی است، گفت: در بخش اقتصادی کشور در شرایط رکورد تورمی قرار دارد و مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام کردند که رشد اقتصادی کشور در سال 1391 منفی بوده است. البته بانک مرکزی یک رقم و مرکز آمار رقم دیگری را اعلام کرده، ولی هر دو اعلام کردند که رشد اقتصادی منفی بوده است.

روحانی در مورد آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار، تصریح کرد: مرکز آمار این عدد را منفی 5/4 اعلام کرده و بانک مرکزی رقم این موضوع را در ارتباط با شش ماهه اول بدون احتساب نفت منفی 2/2 اعلام کرده که البته با در نظر گرفتن نفت این میزان افزایش پیدا می‌کند و فکر می‌کنم که رقم بانک مرکزی به رقم مرکز آمار خیلی نزدیک باشد.

وی همچنین میزان تورم نقطه به نقطه را 44 درصد و همچنین میزان تورم سالانه را تا پایان مرداد 39 درصد اعلام کرد و گفت: این ارقام نشان می‌دهد که کشور دچار رکود تورمی است و وقتی که رکورد تورمی در کشور حاکم باشد کار سخت می‌شود؛ چرا که اگر فقط رکود بود با سیاست انبساطی می‌توانستیم مشکلات را حل کنیم یا اگر فقط تورم بود با سیاست انقباضی می‌توانستیم تورم را مهار کنیم ولی اکنون کشور با رکورد تورمی مواجه است و این کار را سخت می‌کند.

رییس‌جمهور گفت: البته به این معنا نیست که این مشکلات راه‌حلی نداشته باشد. دولت در بخش‌های مختلف مشکلات را بررسی می‌کند و برای حل آنها به دنبال راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت است، در زمینه بودجه و یارانه اقداماتی را انجام داده، دولت برای اقدامات فوری برنامه‌ریزی کرده و به نتایجی رسیده که من آن را امشب برای مردم توضیح خواهم داد.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث بودجه اشاره کرد و یادآورشد: بودجه کشور طی 10 سال گذشته از میزان 25 هزار میلیارد تومان به 210 هزار میلیارد تومان رسیده که تقریبا هشت برابر شده است در حالی که قیمت اجناس در این مدت متوسط پنج برابر شده و در واقع هزینه‌های دولت از قیمت کالاها و اجناس پیشی گرفته است و به این معناست که دولت‌ها در زمینه انبساط بودجه قدم‌هایی برداشته که این خود مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تکیه اقتصاد کشور به موضوع نفت در طی این سال‌ها، گفت: اکنون که منبع اصلی درآمد یعنی نفت دچار مشکل شده است یک راهکار این است که مالیات‌ها را بالا ببریم که این موضوع در شرایط رکود کار سختی است و راهکار دیگر این است که مثلا خدمات را تقلیل دهیم از جمله در زمینه بهداشت، آموزش، مسائل اجتماعی، امنیت و دفاع که این نیز شدنی نیست.

رییس‌جمهور با بیان این‌که بودجه سال 1392، 210 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و بر اساس گفته معاونت برنامه‌ریزی دولت قبل در خوش‌بینانه‌ترین حالت 130 هزار میلیارد تومان آن محقق می‌شود و 80 هزار میلیارد تومان قابل محقق شدن نیست، تصریح کرد: در شروع فعالیت دولت نیز معاونت برنامه‌ریزی مجددا این موضوع را بررسی کرد و به همین نتیجه رسید که آنچه که امکان تحقق آن وجود دارد حدود 130 هزار میلیارد تومان است.

روحانی با اشاره به عزم دولت یازدهم برای اصلاح بودجه سال 1392 و با بیان این‌که منابع جدیدی را در اصلاحیه دولت پیش‌بینی کرده است، گفت: اصلاحیه بودجه‌ای که دولت به مجلس داده میزان رقم بودجه 150 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و اگر تمام این رقم تصویب شود 60 هزار میلیارد تومان کمتر از رقم 210 هزار میلیارد تومانی است که قبلا پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این‌که بودجه باید حتما اصلاح شود و با اصلاحیه بودجه ما باید رقم واقعی را به مردم بگوییم، افزود: این اولین قدم شفاف‌سازی است که دولت به مردم قول داده است. این دولت، دولت راستگویان است و تلاش دارد واقعیت‌ها را به مردم بگوید گرچه برخی از این واقعیت‌ها خوشحال‌کننده و برخی ناراحت‌کننده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه "راه حل‌های رکود تورمی، راه‌های میان‌مدت و بلندمدت است"، گفت: برنامه ما در بودجه سال 93 آغاز می‌شود. از هم‌اکنون به وزارت اقتصاد و دارایی و ستاد اقتصادی دولت اعلام شده برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت را برای مبارزه با رکود و تورم تهیه کند.

حسن روحانی در ادامه صحبت‌های خود در شبکه یک سیما، با اشاره به اینکه "ما اقدامات کوتاه‌مدت نیز داریم که از همین هفته آغاز کرده‌ایم"، اظهار کرد: البته ما به حمایت و مشارکت مردم نیاز داریم زیرا بدون حضور و تلاش مردم، مشکلات قابل حل نخواهد بود.

روحانی با بیان اینکه "در هفته دولت اعلام شد که در اولین جلسه دولت از ستاد اقتصادی خواسته می‌شود طی 15 روز طرحی را ارائه کند که موانع رونق اقتصادی و راه حل‌های کوتاه مدت آن ارائه شود"، افزود: نام این طرح را باید طرح رونق اقتصادی برای کوتاه‌مدت بگذاریم. ظرف 15 روز و در روز یکشنبه همین هفته طرح ستاد اقتصادی دولت در جلسه هیات وزیران مطرح شد. این طرح دارای 25 بند بصورت عمومی، 9 بند ویژه بانک مرکزی و یک بند هم برای پایش است که وزارت اقتصاد این پایش را ماهی یک بار گزارش می‌دهد.

وی اضافه کرد: این طرح در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سخنگوی دولت آن را توضیح می‌دهد. اساس این طرح در واقع روان‌سازی تولید، اشتغال‌زایی و کاهش تشریفات اداری است. در واقع گفته می‌شود ما دو گونه تحریم داریم؛ یک نوع تحریم خارجی و یک نوع تحریم داخلی. ما فعلا به دنبال مبارزه با تحریم داخلی هستیم.

رییس‌جمهور با اشاره به سه برابر شدن نرخ دلار در سال‌های اخیر گفت: در این شرایط تولیدکننده باید نقدینگی‌اش را سه برابر می‌کرد و از سویی بانک‌ها هم به خاطر عدم پیش‌بینی آینده، نگران بودند. در این شرایط رقم اعتبارات اسنادی از 10 درصد تا 135 درصد افزایش یافت که این امر مانع بزرگی برای تولید شد. ما در این طرح اقتصادی مطرح کردیم که بانک‌ها برنامه‌ریزی کنند تا رقم اعتبارات اسنادی حداکثر تا 30 درصد افزایش یابد. این طرح را در این هفته به بانک ابلاغ کرده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه "هر مشکلی که برای تولیدکننده پیش بیاید در نهایت هزینه آن را مصرف کننده می‌پردازد"، تصریح کرد: این راه حلی که ارائه شد، در ابتدا برای حل مشکل تولید است اما نهایتاً سود آن به مصرف کننده می‌رسد.

وی در ادامه گفت: یکی از مصوبات این بود که اگر واردکنندگان برای حقوق ورودی کالا به گمرک بدهکار بودند، گمرک به اندازه بدهکاری آن‌ها کالاها را نگه دارد و بقیه آن را آزاد کند. البته برای دارو تسهیلات بیشتری قائل هستیم.

رییس‌جمهور افزود: گاهی اجناس وارد شده با اسناد آن تطابق نمی‌کرد و اگر پنج درصد بین اسناد و کالاها اختلاف بود، از گمرک ترخیص نمی‌شد. ما در این طرح میزان اختلاف را تا 10 درصد افزایش دادیم.

روحانی با اشاره به دیگر مشکلات موجود در این زمینه اظهار کرد: گاهی بانک عامل برای انتقال ارز مشکل داشت و کالاها از گمرک ترخیص نمی‌شد. ما تصویب کردیم که اگر در جایی تولیدکننده مشکل نداشت و مشکل مربوط به بانک عامل بود، کالاها ترخیص شود. همچنین ما به دنبال کاهش تشریفات گمرک هستیم و برای تولید به دنبال فراهم کردن خط ارزیابی جدیدی هستیم تا تسهیلات جدیدی برای تولید فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه "آیین‌نامه‌های اجرایی قانون محیط کار که در سال 90 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده هنوز تهیه نشده است"، خاطرنشان کرد: در این مصوبه آمده است که ظرف دو ماه این آیین‌نامه‌ها تهیه شود.

رییس‌جمهور افزود: ما با مسئولان بخش خصوصی جلسه‌ای برگزار کردیم و تلاش دولت این است که همه تسهیلات لازم را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

 رییس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خبری خود با اشاره به مشکل پیمانکاران، گفت: در این مورد معاونت برنامه‌ریزی با دستگاه‌های مربوطه باید تمام بدهی دولت را تقدیم کند و راه تسویه حساب ظرف دو ماه مشخص شود.

وی افزود: این که پیمانکاران احساس کنند از دولت طلبکار هستند و دولت آنها را رها کرده است، درست نیست و ما دستورالعمل داریم تا تمامی موارد بدهی دولت را تقدیم کنیم و راه تسویه حساب در کوتاه مدت باز شود.

روحانی با اشاره به این‌که در بخش تولید گاز شاهد تولید به اندازه کافی نیستیم، گفت: بسیاری از نیروگاه‌ها، نفت و گاز و نفت کوره مصرف می‌کنند که هزینه آن حدود هفت میلیارد دلار بوده و تا پایان سال به هفده میلیارد دلار می‌رسد، پس در زمینه تولید گاز باید حرکت سریع داشته باشیم تا این هفده میلیارد دلار هزینه که بر دوش جامعه است، برداشته شود و با 10 میلیارد دلاری که درآمد خواهد داشت شاهد 27 میلیارد دلار خواهیم بود که بسیار تاثیرگذار است.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که دولت در زمینه پارس جنوبی اقدامات لازم را انجام خواهد داد و فاز 12، 15، 16، 17 و 18 در اولویت است، گفت: وزیر نفت به ما قول داده است تا پایان سال بتواند روزانه 30 میلیون متر مکعب به تولید گاز افزوده شود.

وی با اشاره به این‌که ظرفیت و تولید نفت پایین آمده است، خاطرنشان کرد: تصمیم این است که تولید نفت را به چهار میلیون بشکه برسانیم که به تبع آن صادرات هم افزایش خواهد یافت، چون ظرفیت تولید نفت برای کشور ما به لحاظ استراتژیک بسیار مهم است.

روحانی با بیان این‌که برنامه‌مان این است که هر چه سریعتر از پالایشگاه خلیج‌فارس استفاده کنیم، گفت: با توجه به این‌که در آینده نیازمند واردات بنزین هستیم، از این طریق باید این نیاز را مرتفع کنیم.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که در حوزه کشاورزی در این هفته شورای اقتصاد تصمیمات مهمی خواهد گرفت، تصریح کرد: ما در محصولات اساسی کشاورزی مثل گندم، جو، برنج و ذرت امسال اتکایمان به واردات است و باید 7/5 میلیون تن گندم وارد کنیم پس در این زمینه باید در حل مشکل کود داخلی و خارجی اقدام کنیم که این موضوع تا پایان شهریور و یا اوایل مهرماه حل خواهد شد.

وی با بیان این‌که قیمت تضمینی محصولات اساسی باید روشن شود، گفت: باید سود قابل قبول در این رابطه وجود داشته باشد.

روحانی با اشاره به این‌که قیمت گندم قبل از انتخابات 700 تومان بود و ما تاکید داشتیم این قیمت بالا رود و دولت قبلی آن را به 800 تومان رساند، تصریح کرد: باید قیمت را به نقطه‌ای برسانیم که این نقطه تا آخر این هفته و یا اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد تا کشاورزان هم به صحنه بیایند.

رییس‌جمهور با اشاره به رای بالای روستاییان در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ، گفت: نسبت به روستاییان احساس وظیفه می‌کنم، البته دولت مکلف به حل مشکلات اشتغال و معیشت همه مردم است و دولت سنگینی رای مردم را بر دوش خود احساس می‌کند و امنیت غذایی را مساله‌ای استراتژیک می‌داند...

روحانی در ادامه، با تشریح تصمیمات اقتصادی دولت برای رفع موانع تولید گفت: تصمیم دیگری که در دولت گرفته شد و برای بخش کشاورزی و هم غیر کشاورزی مهم است، رفع ممنوعیت واردات ماشین‌آلات دست دوم - به شرط سالم بودن - است.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در تشریح این طرح اظهار کرد: طرح ما است که دولت ممنوعیت واردات ماشین‌آلات دست دوم - البته به شرطی که عمر آن‌ها کمتر از 5 سال باشد و همچنین سالم باشند - را برداشت، چراکه همه می‌دانیم در بخش کشاورزی و دیگر بخش‌های تولید کسانی که در این عرصه‌ها مشغول فعالیت هستند، نیازمند ماشین‌آلات هستند و بعضاً پول کافی در اختیار تولیدکننده‌ها در این ارتباط نیست چونه قیمت ماشین‌آلات بالاست. به همین خاطر دولت این ممنوعیت را برداشت. امیدواریم که این موضوع در مساله رونق، موثر باشد.

وی با بیان اینکه "مجموعه مواردی که تصویب شده، حدود 9 تا 10 بند آن مربوط به بانک مرکزی است و به این بانک ابلاغ می‌شود"، گفت: 25 مورد آن نیز مربوط به بخش‌های دیگر است.

روحانی افزود: ان‌شاءالله سخنگوی دولت و مسئولان دیگر بخش‌های مربوطه دیگر توضیحات لازم درباره این مصوبات را اعلام خواهند کرد.

رییس‌جمهور در برابر پرسشی درباره یارانه‌ها، با بیان اینکه "ما تا پایان سال هدفمندی یارانه‌ها را به همین صورت کنونی اجرا خواهیم کرد"، پاسخ داد: در ارتباط با بحث یارانه در بودجه و منبع درآمدی آن، دولت قبل و مجلس احساس می‌کردند که در ارتباط با منبع درآمد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و در این ارتباط مجلس تصویب کرده بود که قیمت حامل‌های انرژی 38 درصد اضافه شود که منبع یارانه نقدی تامین شود و در این زمینه دولت قبلی باید این موضوع را از اول تیرماه اجرا می‌کرد ولی اجرا نکرد.

وی با بیان اینکه "اولویت اصلی دولت یازدهم، رونق تولید است"، اظهار کرد: ما راه حل‌هایی را پیدا کردیم تا بتوانیم منابع یارانه را تامین کنیم و راه حل‌هایی را در این زمینه در اصلاحیه بودجه 92 ذکر کرده‌ایم. البته ممکن است نمایندگان محترم نیز راه حل‌هایی داشته باشند و پیشنهاد کنند و ما هم تابع قانون هستیم.

روحانی با بیان اینکه "هدفمندی یارانه‌ها تا پایان امسال به همین صورت اجرا می‌شود"، گفت: برای اجرای مرحله دوم نیز ما در حال آسیب‌شناسی مرحله اول و بررسی مقدمات مرحله دوم اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها هستیم، چراکه باید مراحل بعدی اجرای این قانون شروع شود و در فرصت مناسب این امر آغاز شود.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره سیاست خارجی و اینکه وی موضوع اعتدال را در این حوزه مطرح کرده است، گفت: ما اعتدال را در ارتباط با بخش‌ها و زمینه‌های مختلف مطرح کردیم. در زمینه سیاست خارجی بر موضوع تعامل سازنده تاکید کرده‌ایم و در سیاست خارجی ممکن است شیوه و منطق کمی فرق کند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند که نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه مورد قبول و مطلوب است؛ البته باید اصول و آرمان‌ها نیز حفظ شود. سیاست خارجی این دولت با آغاز خوبی مواجه شد و ما در مراسم تحلیف مشاهده کردیم که هیات‌هایی از 50 کشور حضور پیدا کردند و برای اولین بار بود که این اتفاق رخ می‌داد. یازده هیات در بالاترین سطح حضور پیدا کردند و بقیه هیات‌ها نیز در سطح وزرای خارجه یا وزرای دیگر و یا نمایندگان ویژه بودند.

روحانی با بیان اینکه "مردم بر اساس امید و نشاط فضایی ایجاد کردند"، گفت: مردم با حضور و نشاط‌شان پیام مهمی را به جهان دادند و بسیاری این پیام را شنیدند و اگر قدرتی هنوز پیام ملت ایران را نشنیده است باید پیام این ملت بزرگ را بشنود.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که اگر چند کشور را استثناء کنیم تمام کشورهای دنیا پس از پیروزی من در انتخابات پیام تبریک فرستادند و بعضی هم تماس تلفنی گرفتند، گفت: به همه این پیام‌ها پاسخ داده شده است. تقریبا کشورهای مهم اروپایی پیام فرستادند که به آنها هم پاسخ داده شده است. در واقع این پیام‌های فضای جدیدی در روابط بین جمهوری اسلامی ایران با دنیای بیرون بود.

روحانی با اشاره به این‌که دو سفر مهم در پیش‌رو دارد، اظهار کرد: اولین سفر خارجی من شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان خواهد بود که من پنج‌شنبه عازم این سفر خواهم بود. در این سفر ملاقات با رییس‌جمهور روسیه و چین اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: ما در بسیاری از مسائل منطقه‌ای و جهانی با روسیه اشتراک نظر داریم و ارتباط خوب و همکاری متعددی با این کشور داریم و تلاش داریم که روابط خود را با روسیه توسعه دهیم که در این سفر اولین قدم در این زمینه برداشته می‌شود.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رابطه با چین اهمیت زیادی دارد و ما همکاری متعددی با چین داریم و این کشور آماده سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشور ماست و یکی از طرح‌هایی که روز یکشنبه به تصویب رسید درباره بحث بهره‌برداری از حساب‌هایی است که از فروش نفت در خارج از کشور از جمله چین داریم.

روحانی با اشاره به سفر خود به نیویورک برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، گفت که دبیرکل سازمان ملل برای این سفر از من دعوت کرده است و حضور من در این اجلاس و سخنرانی من و اعلام مواضع دولت جدید از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان این‌که در اجلاس خلع سلاح و اجلاس کشورهای غیرمتعهد هم شرکت می‌کند، اظهار کرد: دیدار با ایرانیان بخصوص نخبگان سیاسی و فرهنگی در نیویورک اهمیت زیادی دارد.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: 1+5 از ما خواسته که مذاکرات را آغاز کنیم و من به عنوان اولین قدم مشخص کردم که مسئول مذاکره‌کننده با 1+5، وزارت امور خارجه است. در واقع ما مقدمات این مذاکرات را آماده کردیم و برای گفت‌وگوی جدی با دنیا آماده‌ایم. ما بر اساس حقوق خود طبق مقررات بین‌المللی و ان‌.پی‌.تی عمل می‌کنیم و هیچ کس نمی‌تواند ملت ایران را از حق غنی‌سازی در خاک خود محروم کند، البته این غنی‌سازی با شرط صلح‌آمیز بودن و قرار داشتن تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

روحانی افزود: ما آماده‌ایم که نگرانی‌های دنیا را برطرف کنیم. چارچوب فعالیت‌های ما مقررات بین‌المللی است و اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد مساله هسته‌یی در زمانی نه چندان طولانی قابل حل خواهد بود.

رییس جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم با بیان این‌که دنیا باید بداند این دوره زمانی برای حل مسئله زمانی نامحدود نیست، گفت: ما دوره زمانی مشخصی داریم و از این دوره زمانی و فرصتی که ملت ما در انتخابات پدید آورده است، باید استفاده کنیم و امیدواریم قدم به قدم مشکلات را حل کنیم.

وی در رابطه با حل مشکلات هسته‌یی گفت: من هیچ وقت بدبین نبودم و شرایط دولت جدید به نحوی است که حتما نباید بدبین باشیم، چون اراده کافی وجود دارد و همچنین در طرف مقابل شیوه مناسب منطقی قوی نیز وجود دارد، پس اگر طرف مقابل هم اراده جدی داشته باشد، در جهت حل مسئله حرکت خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این‌که در مسئله هسته‌یی باید بازی برد برد را پیگیری کنیم، خاطرنشان کرد: طبیعی است کسی که بازنده باشد تحمل نمی‌کند و کار را ادامه نمی‌دهد. پس برای ادامه کار و برای بازی برد برد آمده‌ایم که شروع کار در نیویورک خواهد بود و وزیر خارجه ملاقات‌هایی را با وزرای مربوطه خواهد داشت و بنده هم ملاقات‌هایی را با برخی وزرای 1 + 5 که درخواست داده‌اند، خواهم داشت.

رییس جمهور همچنین در رابطه با شرایط منطقه، خاورمیانه و شمال آفریقا با بیان این‌که منطقه خاورمیانه همیشه حساس بوده است و الان حساس‌تر است، گفت: منطقه با دو مشکل که دشمنان منطقه آفریده‌اند مواجه است؛ اول مشکلات اختلافات طایفه‌گری که در منطقه وجود دارد و دوم مشکل تروریسم که کم کم دامنه بسیاری از کشورها را خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت ویژه تحولات اخیر در سوریه تصریح کرد:‌ سوریه برای منطقه در خط مقدم مقاومت است و در سوریه شرایط به جنگ داخلی تبدیل شده است.

روحانی با اشاره به این‌که در سوریه شاهد طایفه‌گری، افراطگری، تروریسم و مداخله خارجی هستیم، اظهار کرد: بهانه اخیری که آمریکا و حامیانش شروع کرده‌اند، مسئله شیمیایی است که البته ما به طور قاطع استفاده از سلاح شیمیایی را در هر کشوری محکوم می‌کنیم، اما شاهدیم که به این بهانه می‌خواهند در سوریه مداخله کنند.

وی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحولات اخیر در سوریه بسیار فعال بوده است، گفت: من مذاکرات دیپلماسی با سران برخی کشورها داشته‌ام و وزیر خارجه با بیش از 35 وزیر خارجه مذاکره تلفنی داشته‌اند و امیدواریم تلاش‌ها کم کم به ثمر بنشیند و امیدواریم جنگی آغاز نشود. البته علامت‌هایی مشاهده می‌کنیم و اگر موفق شویم منطقه و سوریه را از حمله نظامی دور کنیم ،قدمی مهم برای ثبات منطقه برداشته‌ایم.

رییس‌جمهور در برابر این پرسش که "آیا به نظر شما با توجه به پیشنهاد اخیر روسیه و نرمش صورت گرفته از سوی واشنگتن و کشورهای اروپایی با توجه به این پیشنهاد، خطر جنگ رفع شده است؟" پاسخ داد: احتمال اینکه این خطر کمتر شده باشد خیلی زیاد است؛ البته هنوز صددرصد نمی‌توان در این ارتباط حرف زد ولی ما از هر اقدامی که در سطح بین‌الملل برای جلوگیری از جنگ در چارچوب مقررات بین‌المللی صورت بگیرد حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، حسن روحانی با اشاره به اینکه "ایران با موضوع نظارت بر سلاح‌های شیمیایی موافق است"، گفت: ما با سلاح‌های شیمیایی مخالفیم و معتقدیم کل منطقه باید عاری از سلاح‌های شیمیایی شود. جمهوری اسلامی ایران به معاهده منع سلاح‌های شیمیایی پیوسته است و معتقدیم که کشورهای منطقه نیز باید به این معاهده بپیوندند.

وی در ادامه با بیان اینکه "جمهوری اسلامی ایران هر تلاشی را که موجب جلوگیری از جنگ شود انجام خواهد داد"، تصریح کرد: اگر این جنگ آغاز شود، آثار مخربی به همراه خواهد داشت و موضوع خطرناکی است. از سوی دیگر، اول از همه دامن کسانی را می‌گیرد که شروع‌کننده جنگ بودند.

رییس‌جمهور تاکید کرد: همان‌طور که قبلا نیز گفتیم، ما حمایت‌های نوع دوستانه خود به مردم سوریه را انجام می‌دهیم.

روحانی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه "باید از ملت ایران به خاطر حمایت‌هایشان و اینکه امشب حوصله کردند و این گفت‌وگو را مشاهده کردند تشکر کنم"، گفت: از رسانه ملی نیز تشکر می‌کنم.

رییس‌جمهور به مردم قول داد که این نوع گفت‌وگوها در فاصله نه چندان دوری انجام شود و وی گزارش‌های لازم از اقدامات دولت را به مردم ارائه دهد.

وی همچنین دهه کرامت را گرامی داشت.

در پایان این برنامه، مجری برنامه خطاب به رییس‌جمهور گفت: رسانه ملی بنا به ماموریت خود فرصت و امکانات لازم را در اختیار شما و دیگر اعضای دولت برای گفت‌وگو با مردم قرار می‌دهد.

گفت‌وگوی رییس‌جمهور بعد از یک ساعت به اتمام رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین