کد خبر: ۲۱۰۱۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۳

سازمان عفو بين الملل استفاده از گازشك آور و تجهيزات ضد شورش عليه معترضان در تركيه را محكوم كرد

سازمان عفو بين الملل ضمن محكوم كردن استفاده از گاز اشك آور و تجيهزات ضد شورش عليه معترضان ضد دولتي در تركيه ، خواستار تعليق ارسال گاز اشك آور و وسايل نقليه زره پوش به اين كشور شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش روز جمعه ايرنا به نقل از منابع محلي تركيه ، پليس و نيروهاي امنيتي در پي تظاهرات اخير در شهرهاي مختلف اين كشور به ويژه استانبول ، آنكارا ، ازمير و حاتاي در اعتراض به كشته شدن يكي از معترضان در شهر حاتاي از گاز اشك آور و ماشين هاي آب پاش براي متفرق كردن تظاهر كنندگان استفاده كرد.
 
سازمان عفو بين الملل ضمن محكوم كردن استفاده از زور عليه معترضان ضد دولتي در تركيه خواستار تعليق ارسال گاز اشك آور و وسايه نقليه زره پوش به اين كشور به منظور جلوگيري از مرگ و مير و صدمات به معترضان شد. 

اين سازمان از تركيه خواست به برگزاري اعتراضات مسالمت آميز توسط معترضان در اين كشور احترام بگذارد و مانع از استفاده از زور توسط پليس عليه معترضان شود. 

شهرهاي استانبول ، آنكارا ، ازمير ، حاتاي و ... در چند روز گذشته شاهد تظاهرات مردمي عليه دولت تركيه در اعتراض به كشته شدن يك جوان معترض در شهر حاتاي بود 

تظاهركنندگان در استانبول در ميدان كادي كوي تجمع كرده و به رغم اخطارهاي نيروهاي پليس از متفرق شدن خودداري كردند. 

پليس استانبول با پرتاب گاز اشك آور و ماشينهاي آبپاش تظاهركنندگان را از ميدان متفرق كرده و آنان را به كوچه هاي اطراف ميدان فراري داد. 

شاهدان عيني مي گويند كه درگيري ها بين پليس و معترضان در اين ميدان و كوچه هاي اطراف صورت گرفت. افزون بر آن ، معترضان در منطقه غازي استانبول نيز دست به تظاهرات زدند كه اين تظاهرات به درگيري انجاميد. 

تظاهرات در مناطق مختلف شهر آنكارا پايتخت تركيه نيز از جمله منطقه توزلوچاييز اين شهر نيز ديشب ادامه يافت. 

در آنكارا و حاتاي هم بين تظاهركنندگان و نيروهاي پليس درگيري بوجود آمد و پليس و نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن تظاهركنندگان از گاز اشك آور استفاده كرد. 

محمد آتاكان ۲۲ ساله كه دوشنبه شب در محله آرموتلو شهر حاتاي زخمي شده بود ، به هنگام انتقال به بيمارستان جان داد. 

مسوولان محلي در مورد نحوه مرگ آتاكان ادعا مي كنند دليل مرگ وي هنوز مشخص نيست، حال آنكه تظاهركنندگان مي گويند وي در جريان تظاهرات توسط پليس زخمي و سپس كشته شد.
 
حاتاي در ۳۵ ماه گذشته به معبري براي تردد گروههاي تروريستي به سوريه و نقل و انتقال ادوات و سلاح براي مخالفان سوري تبديل شده است. 

تظاهرات مردمي، با هدف حمايت از دانشجويان دانشگاه خاورميانه آنكارا ، در اعتراض به احداث يك اتوبان از داخل دانشگاه از هفته گذشته، آغاز شده و مناطق مختلف تركيه را ناآرام كرده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین