آفتابنیوز : آفتاب: علی باقرزاده در جشنواره تقدیر از دستگاه های مشارکت کننده در امر سوادآموزی خراسان شمالی با اظهار اینکه در کشورهای دیگر اگر کسی اظهار بی سوادی کند نبود سواد برای فرد مشکل و مسائلی را به همراه دارد افزود: این درحالیست که در ایران روال کارها برای شخص بی سواد آسان می شود که این خود یک نوع امتیاز برای فرد بی سواد است.
وی ادامه داد:تلقی بی سوادی به عنوان یک امتیاز خود مشکل و عوارضی را در راستای سواد آموزی به دنبال دارد.
باقرزاده گفت:بی سواد در دنیا با سه ویژگی آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب رسان شناخته می شود و به همین دلیل باید به امر سوادآموزی توجه کرده و برای حل آن برنامه ریزی کنیم.
وی یادآور شد:بر طبق آمار، عمده تصادفات منجر به فوت یا تصادفات سنگین از سوی کسانی است که سواد اولیه را ندارند و این امر به علت این است که مقررات یا التزام مقررات راهنمایی و رانندگی را نمی دانند.
باقرزاده افزود: ریشه بیشتر مشکلات فرهنگی از بی سوادی ناشی میشود.
وی میزان سواد را از دیگر نکات قابل بحث عنوان کرد و گفت: تعریف سواد آموزی یعنی سواد خواندن و نوشتن متون کشور خود که این تعریف در بیش از صد کشور دنیا نیز مطرح است.
وی بیان کرد:این چالش وجود دارد که چرا پس از سی و اندی سال از تشکیل انقلاب اسلامی در ایران و تشکیل سازمان نهضت سواد آموزی ، بی سوادی در کشور ریشه کن نشده است.
رییس سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت:در راستای رسیدگی به این مسئله بیش از یک سال کار مطالعاتی و پژوهشی انجام شد و یکی از دلایل آن نحوه سرشماری افراد بی سواد از سوی مرکز آمار اعلام شد.
وی از دیگر عوامل را قرار نگرفتن اسامی افراد بی سواد به سازمان نهضت سواد آموزی بیان کرد.
باقرزاده خاطرنشان کرد: متاسفانه فقط تاکنون به سوادآموزی توجه کرده ایم اما از توسعه سواد غافل بوده ایم.
وی ادامه داد: باید سازو کاری ایجاد کنیم که ادامه تحصیل برای افراد سوادآموز ایجاد شود و بر اساس بهبود عملکرد سواد کسب کنند.
باقرزاده یادآور شد: خوب است که هر دستگاهی برای مخاطب سوادآموز خود تولید محتوا کند.
معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی استانداری خراسان شمالی گفت:در استان آمار سواد آموزان نخبه 50 نفر است که این خود نشان دهنده این است که این افراد، مستضعف سوادآموزی بوده اند.
به گزارش ایسنا،نژادحسین ادامه داد:اگر می خواهیم جمهوری اسلامی یک الگوی موفق باشد باید موضوع سواد آموزی را مورد توجه قرار دهیم.