آفتابنیوز : آفتاب: تابناک نوشت: این روزهای بحثها پیرامون خودروسازی داخلی بر خلاف روزهای آخر دولت قبل، اندک و اغلب کم حاشیه است. این امر از آن روی بوده است که نگاه دولت جدید به صنعت خودرو و به خصوص دیدگاه نعمت زاده، وزیر جدید صنعت و معدن و تجارت را با توجه به سابقه و رویکرد وی، باید نگاهی حمایتی و در عین حال «راهبرانه» توصیف کرد.
اولین اقدامات حمایتی وزیر جدید از صنعت خودرو سازی قطع دست شورای رقابت از عرصه قیمت گذاری و احیای شورای سیاستگذاری خودرو بود که در نهایت منجر به آن شد که خودروسازان بعد از چندی ماه بتوانند از گوشه رینگ خارج شده و نفسی تازه کنند.
این اقدامات با تحولات در سطح مدیریتی دو شرکت خودروسازی بزرگ و تغییر مدیران عامل این دو خودروسازی ادامه پیدا کرد و از سوی دیگر فشارهایی که برای تحول در عرصه خودروسازی وارد شد نشان از آن داشت که نگاه جدید به دنبال تغییرات اساسی در صنعت خودروسازی کشور است.
تغییر پوسته در صنعت خودرو اما چیزی نیست که افکار عمومی بعد از آن همه سیل انتقاداتی که طی این مدت روانه خودروسازی ها شده است، بدان رضایت دهند و در نهایت منتظرند که تحولاتی اساسی در صنعت خودروی کشور را شاهد باشند.
پیش از این در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل جدید ایران خودرو سخنانی شیرین به میان آمد. شیرین هم از جنبه طنز آن هم از جنبه فنی.
یکه زارع مدیر عامل جدید ورود مدیران لایق و شایسته به عرصه خودروسازی را موجب آغاز تحولات مثبت و پیشرفت عنوان کرد و اذعان کرد که علی رغم اینکه مدیران شایسته ای در شرکت های خودروسازان حضور داشته اند، نبود استراتژی و برنامه مدون خودروسازی را دچار روزمره گی شده و ایران را تبدیل به خودروساز واقعی نکرده است.
این اولین اعراف یک مدیر خودروساز به واقعیتی است که پیش از این کارشناسان و منتقدان بارها و بارها آن را بر زبان آورده بودند. از سویی دیگر شافعی، معاون نعمت زاده و رئیس ایمیدرو گفت: واردات خودرو را کار بدی نمی دانم اتفاقا باید واردات خودرو انجام شود تا سطح توقع مردم بالا رود. مردم ما نباید به خودروهایی مانند پیکان و خودروهای فعلی راضی شوند.
اینها همه علائم خوبی از شروع تحول در صنعت خودرو با پذیرش واقعیاتی بود که مدتها بر سر قبول آنها جنگ و دعوا برپا بود. اما گویا هنوز قرار نیست اتفاق ریشه داری در صنعت خودروی کشور رخ دهد!
امروز یکی از خبرگزاری ها خبری منتشر کرده است مبنی بر اینکه قرار بر آن شده که اجزای پلتفرم یک خودروی چینی در داخل کشو از سوی یک خودرو ساز بزرگ کپی سازی شود.
این خبرگزاری که از گفتن نام این خودروسازی پرهیز کرده، اشاره کرده است که این اقدام در پی تحریم های آمریکا بر علیه صعت خودرو است و گفته که ظاهرا یکی از دلایل کپیسازی اجزای داخلی این پلتفرم از روی دیگر محصولات موجود در بازارهای جهانی آن است که با توجه به شرایط فعلی، زمان کافی برای طراحی اجزای این پلتفرم در داخل کشور وجود ندارد زیرا خودروساز مربوطه باید هر چه سریعتر در راستای تنوع محصولات تولیدی حرکت کند.
گویا این شروع تحولات در صنعتی است که پیرامون تغییرات در آن این روزها بسیار و بسیار تبلیغات میشود. خودروهای چینی که تا کنون به شکل وارداتی و مونتاژ در کشور حضور داشتند، قرار است از این به بعد به شکل کاملا «بومی» کپی سازی شوند!
حرکت خودروسازی از کپی برداری از پلت فرمهای کره ای و فرانسوی به سمت خودروهای چینی – که از قطعات یدکی آن و کیفیت محصولات آن در مقابل سایر خودروها انتقادات زیادی وجود دارد – را به راستی باید تحولی در عرصه خودروسازی دانست! اگر دهه های پیش پلت فرمهای کره ای و فرانسوی در کشور کپی برداری میشدند، اکنون باید منتظر بومی سازی 100% (!) خودروهای چینی در کشور باشیم!
جالب، توجیهاتی است که برای این اقدام آورده شده است: تحریم صنعت خودرو و نبود زمان و سرمایه کافی برای طراحی و تولید اجزای یک پلتفرم داخلی و فشار بر این خودروساز برای ایجاد تنوع در تولیدات!
سوال اصلی در اینجا است که آیا تحولات در صنعت بزگی مانند صنعت خودروسازی در کشور اینگونه آغاز شده است و این همه تبلیغات پیرامون تدوین استراتژی و مانند آن با تغییرات مدیریتی، نتیجه اش آن است که با توجیهاتی بی منطق به سمت کپی از خودروی چینی حرکت کنیم؟
آیا وزارت صنعت و معدن و تجارت با تحت فشار قرار دادن خودروسازهای داخلی راه را برای اینگونه تحولات باز کرده است!؟ راستی ! این اقدام آیا در پی ورود بیش از حد قطعات یدکی چینی به کشور که منجر به انتقادات شدید از سوی قطعه سازان نیز شده بود، نیست؟
آیا با یک چنین اقدامات و توجیهاتی، امیدی برای «تحول» خودروسازی در دولت تدبیر و امید باقی میماند؟ شاید اینها سوالاتی است که وزارت صنعت و معدن و تجارت پاسخ آنها را در مشت خود داشته باشد!