کد خبر: ۲۱۱۳۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸

لاریجانی: نرمش قهرمانانه، استراتژی عزت‌مندانه با تاکتیک جدید است

علی لاریجانی با بیان اینکه نرمش قهرمانانه تغییر تاکتیک‌ها است نه استراتژی نظام، تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت دارد منطق گفت‌وگو را دنبال می‌کند اما به طور حتم استراتژی نظام در حوزه هسته‌ای هیچ وقت تغییر نمی‌کند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس با بیان اینکه نرمش قهرمانانه به معنی استراتژی عزت‌مندانه با تاکتیک جدید است، گفت: در این اصطلاح تاکتیک‌ها تغییر کرده اما استراتژی نظام تغییر نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی امروز (شنبه 30 شهریور) در مراسم افتتاح فاز دوم بیمارستان فوق تخصصی رضوی در مشهد مقدس با بیان اینکه ما هم‌اکنون در ایام ولادت امام رضا (ع) قرار داریم، گفت: خوشبختانه افتتاح فاز دوم این بیمارستان در این ایام بسیار خوب و بجا بوده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از القاب امام رضا(ع) عالم اهل بیت است، افزود: این شاخصه و لقب در تمام ائمه آل محمد(ص) دیده می‌شود اما انتخاب این ویژگی برای امام رضا(ع) دارای سری نهفته است که این موضوع از نظر تاریخی برمی‌گردد به زمان مرگ هارون و ورود درگیری میان مأمون و امین دو فرزند هارون که در آن 5 سال فضای مناسبی برای امام رضا(ع) برای تعاملات فکری به وجود آمد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه امام صادق (ع) با حدود 4 هزار شاگرد علوم دینی و اسلامی را ترویج می‌کردند، تصریح کرد: اما شرایط امام رضا(ع) با شرایط زمانی و مکانی امام صادق (ع) از نظر روش و مکتب متفاوت بود. از این رو در آن زمان برای امام صادق(ع) مقدور نبود که از شهر مدینه خارج شوند. اما امام رضا (ع) در فرصت 5 ساله یک ظرفیت علمی را در مناطق مختلف ایجاد کرد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر به طور حتم برخی از مباحث علمی ایجاد شده به واسطه سفرهای امام رضا (ع) بوده است که در آن زمان و آن شرایط از همه علما و دوستداران برای ترویج آن استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از علل برگزاری مناظرات علمی از سوی امام رضا (ع) مقابله با انحراف در بین علاقه‌مندان به اهل بیت بود، یادآور شد: متاسفانه در دوران امام صادق (ع) و بعد از آن در دوران امام رضا (ع) برخی افراد به ویژه اصحاب علو با تفکرات درست اسلامی مخالفت می‌کردند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس با بیان اینکه تفکر شیعی و اسلامی یک ساحت تک‌ارزشی نیست، گفت: متاسفانه اصحاب علو گرفتار غرور تک‌ارزشی بوده‌اند که این موضوع را هم می‌توانیم پس از انقلاب مشاهده کنیم که در آن زمان برخی افراد اسیر برخی تندروی‌ها در ارزش‌ها و غفلت در برخی ارزش‌های دیگر شده‌اند که این موضوع نابسامانی‌های بسیاری را ایجاد کرد.

لاریجانی با اعلام اینکه همه ارزش‌های دینی باید متوازن رشد کند، افزود: به طور حتم افراطی‌گری تمرکز در یک ارزش و غفلت از ارزش‌های دیگر است. از طرفی دیگر شاهد بودیم که امام رضا(ع) با برگزاری مناظرات، تعاملات جدیدی را ایجاد کرد. که در این رابطه با به وجود آوردن مسائل کلامی به افکار افراطی پاسخ مناسبی می‌داد.

نماینده مردم قم در مجلس با تاکید بر اینکه امام رضا (ع) از کلمات حکمت‌آمیز بسیاری برخوردار بود، تصریح کرد: در یکی از فرمایشات این امام بزرگوار آمده است که علم و دانش همانند کتبی است که کلید آن با سوال و پرسش باز می‌شود. از این رو باید به امر پرسش توجه ویژه‌ای داشت. زیرا در این رابطه تنها چهار نفر اجر می‌برند که سوال‌کننده، آموزنده، شنونده و پاسخ‌دهنده از این دست افراد هستند.

وی با بیان اینکه به طور حتم علم از پرسش و پاسخ ایجاد می‌شود، تصریح کرد: همیشه در حرکت‌های علمی پرسش و پاسخ نقش مهمی دارد که طرف مقابل هم باید همپای پرسشگر برای گسترش حقیقت حرکت کند.

لاریجانی با اعلام اینکه به طور حتم مقوله حرکت یک موضوع بسته‌بندی شده نیست، یادآور شد: علم حتما از یک پرسش آغاز شده و با پاسخ حرکت خود را ادامه می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح طایفه آموزنده گفت: بر اساس این علو افرادی که در رابطه با مسائل پرسشی نداشته باشند، اما علاقه‌مند به این علوم و حقایق باشند، جزو طایفه آموزنده محسوب می‌شوند. از طرفی دیگر به نظر می‌رسد که در فضای گفت‌وگو جامعه آماده شده و عده زیادی از افراد جامعه در درون این فضا رشد می‌کنند. لذا در واقع حرکت علمی از طریق پرسشگر و پاسخ‌دهنده آغاز شده و شنونده از این موضوع بهره می‌برد بنابراین جامعه‌ای می‌تواند مدینه فاضله باشد که افراد درون آن این خصوصیات را داشته باشند.

وی با اشاره به افتتاح بیمارستان فوق تخصصی رضوی در مشهد افزود: این مرکز جزو مراکز علمی، مدرن و تازه برای حوزه دانش پزشکی است. لذا در شرایط کنونی بسیار لازم و ضروری است که کارهای ابتکاری از قبل حضرت امام رضا(ع) آغاز شده و در اینجا باید از تولیت آستان قدس رضوی کمال تشکر را داشته باشیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس با تاکید بر اینکه بیمارستان فوق تخصصی رضوی و مراکز درمانی هسته‌ای نمونه‌ای از معضلات و درگیری‌های ایران با کشورهای غربی است، افزود: متاسفانه در چند سال اخیر کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا سعی دارند که ایران را از این علوم محروم کنند. از طرفی دیگر با توجه به اینکه این کشورها در چند سال اخیر ماجراجویی‌های خود را در این رابطه ادامه‌ داده‌اند، اما شاهد هستیم که ملت ایران با رهبری رهبر معظم انقلاب بیش از 20 سال بر اعتقادات و افکار خود ایستادگی کرده‌اند.

لاریجانی با بیان اینکه راه‌اندازی تجهیزات هسته‌ای در کشور نیازمند به مواد مربوطه است، تصریح کرد: اما در چند سال اخیر متاسفانه شاهد بدقولی‌های کشورهای غربی در ارائه سوخت تجهیزات هسته‌ای بوده‌ایم.

وی ادامه داد: به طور مثال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکا یک قرارداد 6 میلیارد دلاری را با ایران برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای امضا کرد. اما این کشور بعد از پیروزی انقلاب این قراردادها را لغو و سوخت‌های تجهیزات هسته‌ای را به ایران تحویل نداد. تا چند سال قبل که سوخت رآکتور اتمی تهران به اتمام رسید اما با وجود اینکه ایران عضو ان پی تی و آژانس انرژی اتمی بود، این آژانس در نقضی آشکار، سوخت مورد نیاز ایران را تامین نکرد. از طرفی دیگر بعد از این اتفاقات غرب فکر می‌کرد که ایران نمی‌تواند صفحه‌های سوخت را بسازد. اما در عین ناباوری کشورهای غربی، ایران توانست به این تکنولوژی دست پیدا کند که بعد از این موضوع آمریکا اعلام کرد که آمادگی معاوضه صفحه‌های سوخت را دارد. اما در عمل دیدیم که این اقدامات تنها بازی سیاسی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: غربی‌ها با تاکید بر اینکه احتیاج داشتن ایران به سوخت هسته‌ای در ذهن غربی‌ها موجب انجام اقدامات تحقیرکننده می‌شود، تصریح کرد: اما خوشبختانه دانشمندان ایرانی با تلاش و برنامه‌ریزی دستگاه‌های سوخت را ساخته و در جهت ارتقای ایران تلاش کردند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس ادامه داد: به طور حتم علت ایستادگی ملت و نظام ایران در فناوری هسته‌ای تضاد و مقابله با کشورهای بین‌المللی نیست، بلکه ملت ایران این موضوع را حق مشروع دانسته و با توجه به عملکرد غربی‌ها، در جهت رفع نیازهای خود تلاش کرده‌اند. از طرفی دیگر با توجه به موضوعات مطرح شده درباره برگزاری مذاکرات فیمابین ایران و غرب شاهد هستیم که در این شرایط هم اوباما موضوع گزینه جنگ را پیش می‌کشد. اما کشورهای غربی باید بدانند که ملت ایران از یک عزتمندی برخوردار بوده و هیچ وقت این عزت را در امور دیگر هزینه نمی‌کنند. از این رو غرب باید طرز صحبت خود با ملت ایران را تغییر دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به طور حتم ملت ایران از جنگ هراسی ندارد، تصریح کرد: شاهد بودیم که ملت ایران در جنگ با صدام که او با حمایت‌های غرب همراه بود، در برابر زورگویی‌ها ایستادگی کرد. از این رو در شرایط کنونی غرب باید مرکز خود را عوض کند.

از نرمش قهرمانانه برداشت غلط نشود

لاریجانی با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران مسیر مذاکرات هسته‌ای را طی کرده و هیچ وقت میز مذاکرات را ترک نمی‌کند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در چند روز اخیر به موضوع نرمش قهرمانانه اشاره کرده‌اند از این رو مسئولان باید از این فرصت به صورت معقول استفاده کنند. اما نباید از این اصطلاح برداشت غلطی صورت گیرد.

استراتژی نظام در حوزه هسته‌ای هیچ وقت تغییر نمی‌کند

وی با بیان اینکه نرمش قهرمانانه تغییر تاکتیک‌ها است نه استراتژی نظام، تصریح کرد: در شرایط کنونی دولت دارد منطق گفت‌وگو را دنبال می‌کند اما به طور حتم استراتژی نظام در حوزه هسته‌ای هیچ وقت تغییر نمی‌کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس با بیان اینکه نرمش قهرمانانه استراتژی عزتمندانه و تاکتیک جدید است، افزود: به طور حتم دستاوردهای 20 ساله کشور در حوزه هسته‌ای با هیچ موضوعی تغییر نمی‌کند. از طرفی دیگر رهبر معظم انقلاب به عنوان مرجع عالی تقلید فتوای منع استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را صادر کردند. از این رو کشورهای غربی باید از این موضوع استفاده لازم را ببرند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه متاسفانه غرب از موضوع افراطی‌گری در منطقه استفاده تاکتیکی می‌کند، یادآور شد: به طور حتم ایران با رفتار و اقدامات افراطی‌گری به ویژه در افغانستان، عراق و سوریه مخالف بوده است. از این رو برخورد تاکتیکی غرب با موضوع تروریست یک اشتباه استراتژی است. بنابراین غرب باید کارنامه خود را در این رابطه بررسی کرده و تغییر روش دهد. زیرا کارها و اقدامات در تخلیات پیش نمی‌رود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش سازمان اطلاعات آمریکا به سنای این کشور گفت: در این گزارش آمده که در منطقه و خاورمیانه تغییرات دموکراتیکی در حال وقوع است اما از این موضوع تنها بازیگران اسلامی سود می‌برند از این رو آمریکا برای تغییر این روند زمینه تنش و التهاب در مصر، سوریه و بحرین را فراهم کرد. از طرفی دیگر یکی از نکات این گزارش نگرش منفی کشورهای منطقه به آمریکا است که این موضوع ظرفیت و پتانسیل این کشور را در منطقه تضعیف می‌کند.

تصورات غلط غربی‌ها از اثرگذاری تحریم‌ها، نتیجه سوء مدیریت دولت‌های قبلی است

وی ادامه داد: از طرفی دیگر در گزارش سازمان اطلاعات آمریکا آمده است که تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران به اقتصاد این کشور آسیب زده و تاثیرات خود را گذاشته است اما باید گفت که در شرایط کنونی تصورات غربی‌ها نتیجه سوء مدیریت مسئولان و دولت‌های قبلی بوده است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات کشور مربوط به سوء رفتار مدیریتی است، افزود: به طور حتم اگر از منابع کشور به درستی استفاده شود، تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اثر ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملک‌داری نیازمند دیانت، عقل و همت بلند است، افزود: به طور حتم تحقق این موضوعات زمینه ایجاد مدینه فاضله را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه علت اصلی مشکلات حوزه سلامت، سوء مدیریت است گفت: من چندین بار به وزیر بهداشت و مسئولان دولتی گفته‌ام که ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام بخشی از مشکلات حوزه سلامت را حل کرده و مقرر کردیم که بودجه‌ بیمه درمانی باید در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

دولت دهم تسهیلات بانکی را به جای بخش تولید به مسکن مهر اختصاص داد

لاریجانی با تاکید بر اینکه متاسفانه به علت استفاده نشدن از ظرفیت‌های بالای کشور زمینه شکوفایی ایجاد نشده است، افزود: متاسفانه شاهد بودیم که در چند سال اخیر تسهیلات بانکی به جای اختصاص بخش تولید به مسکن مهر اختصاص داده شد که این موضوع تبعات بسیاری را به دنبال داشت.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه دولت باید با انجام امور درست و برنامه‌ریزی شده آشفتگی‌های ذهنی و تصورات غلط غرب را برطرف کرد، تصریح کرد: به طور حتم این موضوع با توجه به تولید و خودکفایی به اقتصاد موفق می‌شود از این رو دولت باید در جهت رونق تولید تلاش کند.

وی با اعلام اینکه استفاده دیپلماسی برای اصلاح مسیر باید در جهت اصلاح مدیریت داخلی باشد، گفت: به طور حتم این موضوع قابل اصلاح است اما دولت باید در این مقطع اشکالات مدیریتی را رفع کند.

لاریجانی با بیان اینکه مدیران کنونی باید باسابقه و اهل تجربه باشند، افزود: میدان کارگزاری دولت، میدان اکابر نیست. لذا اقدامات کنونی دولت همراه جذب افراد باتجربه، باید با بلوغ ذهنی همراه باشد.

عضو کمیسیون اصولگرایان رهروان مجلس با بیان اینکه بخش درمان کشور باید موضوع پیشگیری را در اولویت اول خود قرار دهد، یادآور شد: این موضوع در سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و برنامه پنجم توسعه آمده است. از این رو در شرایط کنونی کشور با یک مقدار منابع معقول می‌تواند مشکلات درمانی مردم را رفع کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حذف و رفع مشکلات درمان و بیمه بیکاری باید در دستور کار دولت قرار گیرد، تصریح کرد: دولت باید در اجرای گام دوم هدفمندی به این دو موضوع توجه کند تا در بودجه از بخش هدفمندی به حوزه درمان و بیمه بیکاری اعتبارات مناسبی اختصاص داده شود.

400 هزار میلیارد تومان بودجه برای تکمیل طرح‌های عمرانی نیاز است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه هم‌اکنون 400 هزار میلیارد تومان بودجه برای اتمام طرح‌های عمرانی نیازمند است، یادآور شد: اما در سال جاری اعتبارات حوزه عمران کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است از این رو باید برای اتمام پروژ‌ه‌ها حدود 20 سال زمان نیازمند است.

لاریجانی با بیان اینکه طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و اقتصادی باید به مردم و کارآفرینان واگذار شود، تصریح کرد: بیمارستان فوق تخصصی رضوی نمونه‌ای از این اقدامات و کارها است. از این رو در کشوری که حدود 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد، ظرفیت برای اجرای پروژه‌ها بسیار فراهم است. از این رو برای اجرای این موضوعات می‌توان در اصلاحیه بودجه مواردی را اضافه کرد یا در بودجه سال آینده اعتبارات واقع‌بینانه گنجانده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور حتم تبلیغ انقلاب و تشیع در جهان به کار فعال و درست نیازمند است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین