کد خبر: ۲۱۱۴۷۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸

توفیقی: وزارت علوم آماده حمایت همه جانبه از دانشگاه فرهنگیان است

وی ادامه داد: آرمان هایی که نقشه جامع علمی کشور برای ایران اسلامی ترسیم کرده است نشان می دهد باید چهره دیگری از دانشگاه و مدرسه و معلم تعریف شود. امروز تمامی آموزش ها چه در دانشگاهها و چه در مدارس به سبک سنتی است و اینها همه نیازمند تحول است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرپرست وزارت علوم با انتقاد از شیوه سنتی آموزش از آمادگی این وزارتخانه برای حمایت کامل از دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: برای نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش باید نهضتی در تعلیم و تربیت رخ دهد که دانشگاه فرهنگیان آغاز این نهضت است.

به گزارش مهر، جعفر توفیقی پیش از ظهر یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه فرهنگیان با بیان این مطلب گفت: تا زمانیکه در وزارت علوم باشم همه تلاشم را برای حمایت از دانشگاه فرهنگیان، ارتقای کیفیت و استانداردسازی آن انجام خواهم داد.

وی با اشاره به عضویتش در شورای عالی آموزش و پرورش و آشنایی با مسائل و مشکلات آن افزود: به رغم آنکه سرپرست وزارت علوم هستم اما معتقدم زیربنایی ترین وزارتخانه در کشور آموزش و پرورش است چرا که منشاء همه تحولات نیروی انسانی در این وزارتخانه شکل می گیرد.

توفیقی ادامه داد: در ملاقاتی که در هفته دولت با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان به دو اولویت علم و اقتصاد در کشور اشاره کردند. با توضیحاتی که درباره اقتصاد دادند مشخص شد که اقتصاد هم بدون علم اصلاح و بهسازی نمی شود.

وی با بیان اینکه هیچ گره ای در کشور بدون علم باز نمی شود، توضیح داد: مقام معظم رهبری همه کشور را به سمت دانش افزایی و تولید فناوری هدایت کردند و من برداشتم از صحبت های ایشان این است که علم یک فرایند یکپارچه ای است که از آموزش و پرورش شروع می شود و وظیفه ماست که از دانشگاه فرهنگیان به عنوان تربیت کننده نیروی انسانی مورد نیاز حمایت کنیم.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه ریشه هر تحول در آموزش و پرورش است، گفت: تاکنون بارها سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور را مرور کرده ام. تعابیر تمامی این اسناد تعالی انسان است بنابراین آموزش تنها به معنای انتقال یکسری مفاهیم نیست. در حال حاضر با توجه به پیشرفت های سریع علم در دنیا ما نیز باید دچار تحول و ارتقای علمی شویم.

وی ادامه داد: آرمان هایی که نقشه جامع علمی کشور برای ایران اسلامی ترسیم کرده است نشان می دهد باید چهره دیگری از دانشگاه و مدرسه و معلم تعریف شود. امروز تمامی آموزش ها چه در دانشگاهها و چه در مدارس به سبک سنتی است و اینها همه نیازمند تحول است.

به گفته توفیقی، معلم رمز موفقیت تمامی تحول هاست و اوست که می تواند قفل ها را برای پیشرفت در کشور، منطقه و دنیا باز کند.  ایران دیگر نباید استفاده کننده و کپی کننده نظرات علمی دیگران باشد. با صحبت های مقام معظم رهبری، دانشمندان و معلمان و اساتید دانشگاه خود باید نظریه پرداز باشند.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به سه رکن اصلی آموزش و پرورش گفت: محتوا، روش یاددهی و یادگیری و معلم سه رکنی است که هم در آموزش و پرورش و هم در دانشگاه مورد نظر است. در حال حاضر نیازمند تحول در این سه رکن هستیم و باید شیوه های سنتی دروس تغییر کند. محتوای درسی در مدارس و آموزش عالی مشکل دارد و اینها نیز باید دچار تغییر و دگرگونی شود.

وی ادامه داد: دانشجویان نباید خودشان را محدود به ظرفیت های علمی کشور کنند و اصولاً مرز کشی میان دانشگاه ها کار اشتباهی است و تمامی دانشجویان دانشگاه های مختلف از جمله دانشگاه فرهنگیان باید از ظرفیت ها و امکانات یکدیگر نهایت استفاده را کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین