کد خبر: ۲۱۳۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱

دادستانی کی وارد پروژه ایران زمین می‌شود؟

گرچه در پي نشت آب از لوله تخريب شده به هيچ كسي آسيب جسمي وارد نشد و پيش از آنكه اين حادثه منجر به فاجعه‌يي شود برخي ساكنان خانه‌هايشان را تخليه كرده و در هتل‌هاي آزادي و استقلال اسكان يافته بودند اما برخي كارشناسان اعلام كرده بودند كه اين ميزان گودبرداري غيراصولي بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: 5 روز از زماني كه خواب اهالي خيابان ايران زمين در غرب تهران در پي ريزش ديواره ضلع شمالي پروژه بزرگ متعلق به بابك زنجاني آشفته شد، گذشته اما به نظر مي‌رسد هنوز دادستاني در اين موضوع ورود پيدا نكرده است.

گرچه در پي نشت آب از لوله تخريب شده به هيچ كسي آسيب جسمي وارد نشد و پيش از آنكه اين حادثه منجر به فاجعه‌يي شود برخي ساكنان خانه‌هايشان را تخليه كرده و در هتل‌هاي آزادي و استقلال اسكان يافته بودند اما برخي كارشناسان اعلام كرده بودند كه اين ميزان گودبرداري غيراصولي بوده است. با اين حال سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس معتقد است كه در صورت ايراد خسارت مدعي‌العموم بايد در اين ماجرا ورود كند و فرد خاطي بايد ضمن پرداخت ديه و مجازات‌هاي نقدي و خسارات مردم، آنچه به معابر و خيابان‌ها و لوله‌هاي آب و برق و گاز نيز صدمه وارد شده را بپردازد.

حال اما با گذشت اين روزها بابك زنجاني، مالك پروژه ايران زمين پس از بروز اين حادثه در سايت شركت خود مطلبي نوشته و ضمن بيان اين مطلب كه هيچ مشكلي جان و اموال همسايگانش را تهديد نمي‌كند، عنوان كرده كه هر كس هر نگراني دا رد با قيمت كارشناسي ملك خود را به ما واگذار كند. در بخشي از بيانيه بابك زنجاني آمده است: «در هر صورت حادثه و خطر هر چقدر هم كه محاسبه شود، قابل پيش‌بيني نيست و همه ما هم در محلي زندگي مي‌كنيم كه همه‌چيز ماشيني و از زندگي‌هاي سنتي بيرون است و براي رفاه خانواده و آيندگان هموطنان‌مان مجبور به ايجاد پروژه‌هاي مناسب هستيم و اين حوادث هم قابل پيش‌بيني نيست.»

با اين حال اين هم باعث نشده تا از نگراني مردم ساكن اين خيابان كاسته شود. به نظر مي‌رسد اهالي اين خيابان بيش از هر چيز منتظرند تا با شخص بابك زنجاني روبه‌رو شوند و از سرنوشت اين پروژه و خانه‌هاي ترك‌خورده‌شان جويا شوند. هر چند زنجاني قول مساعد داده كه خانه‌هايشان را به قيمت بخرد اما با توجه به بافت قديمي ساختمان‌هاي كلنگي منطقه به نظر مي‌رسد آنچه مردم از محله‌شان خواسته‌اند چيزي بيشتر از پرداخت پول خريد خانه‌هايشان است ضمن اينكه با توجه به كلنگي بودن خانه‌ها مالكان بايد زمين خانه‌هايشان را به فروش برسانند. محمدعلي اسفناني، سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس درباره رسيدگي قضايي ماجراي پروژه ايران زمين به خبرنگار «اعتماد» گفت: در باب حادثه‌يي كه در پي گودبرداري در منطقه شهرك غرب تهران رخ داده اگر ريزش آوار يا ترك‌خوردگي معابر و خانه‌ها منجر به ايراد صدمه جسمي به افراد شده باشد قانون مي‌تواند ورود پيدا كند و شخص دادستان مي‌تواند به عنوان مدعي‌العموم در اين مورد طرح شكايت كند.

اسفناني تاكيد كرد: در صورتي كه مشخص شود حادثه رخ داده در اثر عدم رعايت نظامات دولتي اتفاق افتاده است دادستان بايد درباره فعلي كه منجر به ايراد صدمه جسمي با خسارت مالي به افراد شده اعلام جرم كند.

سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس با اشاره به اين مطلب كه بايد واكاوي بيشتري در اين خصوص صورت بگيرد، تصريح كرد: ايراد خسارت مالي به افراد مستلزم پرداخت خسارت از سوي فرد خاطي است و در صورت ايجاد خسارت به معابر و اموال عمومي نظير خيابان يا لوله‌هاي آب و برق و گاز اين منطقه مطابق با قانون مسووليت‌هاي مدني فرد خاطي داراي مسووليت خواهد بود و بايد اين خسارات را جبران كند.

نماينده مردم فريدن در مجلس شوراي اسلامي كه خود پيش از اين در دادگاه تجديدنظر استان اصفهان فعاليت كرده است در پاسخ به اين سوال كه چرا چنين تراكمي در منطقه شلوغي مانند شهرك غرب فروخته شده است و آيا دادستاني نبايد از ابتدا نسبت به اين موضوع واكنش نشان مي‌داد نيز گفت: تهران شهر بزرگي است و بالطبع دادستاني نمي‌تواند تمام زواياي اتفاقات و تصميمات در اين كلانشهر را پيش‌بيني كند و تشخيص دهد بنابراين طبيعي است اگر در جريان اين ماجرا نبوده است ورودي هم نكرده باشد. البته اگر مشخص شود دادستاني از ابتدا در جريان امر قرار داشته و تراكمي بر خلاف قانون فروخته شده و در اين زمينه به او اطلاعات داده شده و هيچ اقدامي صورت نگرفته آن موقع جاي بررسي دارد.

اسفناني همچنين تصريح كرد: اينكه قرار باشد هر جاي شهر كه اتفاقي افتاده دادستاني مطلع باشد امري محال است اما اگر مشخص شود برخلاف مقررات و قانون نظام مهندسي و شهرسازي تراكمي به فروش رسيده است مدعي‌العموم بايد براي دفاع از حق مردم در اين ماجرا ورود كند.

پروژه ايران زمين تنها موردي نيست كه از ابتداي امسال در پي گود‌برداري غير اصولي منجر به بروز حادثه در سطح پايتخت شده است، پيش از اين پايتخت‌نشينان بيست و نه حادثه آوار و گود‌برداري را با 16 كشته و 25 مجروح تجربه كرده‌اند.

منبع: اعتماد

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین