کد خبر: ۲۱۳۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۳

محکومیت نظامیان کودتاچی ترکیه تایید شد

دادگاه استیناف ترکیه امروز (چهارشنبه) محکومیت گروهی از افسران بازنشسته ارتش این کشور به اتهام رهبری کودتا به منظور سرنگونی دولت رجب طیب اردوغان در یک دهه پیش را تایید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این پرونده نشان‌دهنده مسلط بودن غیرنظامیان بر ارتش قدرتمند ترکیه است. دادگاه استیناف ترکیه همچنین از میان بیش از 300 افسری که سپتامبر سال گذشته میلادی محکوم به مجازات شدند محکومیت‌های ده‌ها متهم رده پایین را نیز لغو کرد.

این متهمان در ارتباط با توطئه‌ای که قرار بوده طی آن در مساجد شهر استانبول بمب‌گذاری شود و راه برای تسلط ارتش هموار شود دستگیر شدند.

ارتش ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو است، چند دهه خود را نگهبانان خود گمارده حکومت سکولار ترکیه دانست. این ارتش در فاصله سال 1960 تا 1980 سه کودتا کرد و در سال 1997 دولتی به رهبری یک اسلامگر را از قدرت خارج ساخت.

از زمانی که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در سال 2002 روی کار آمد، حزب عدالت و توسعه متعلق به اردوغان با انجام چند دور اصلاحات به هدف تقویت دموکراسی قدرت ارتش ترکیه را مهار کرده است.

در عین حال نیز دادستان‌های ترکیه به پیگرد متهمان به دسیسه‌چینی برای کودتا در ارتش پرداختند.

در حکم امروز (چهارشنبه) دادگاه حکم مجازات 20 سال حبس برای چتین دوغان، متهم ردیف اول پرونده و فرمانده سابق ارتش در ترکیه موسوم "به ارتش اول" و همچنین برای ابراهیم فرتینا، فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه و اوزدن اورنک دریادار بازنشسته ترکیه تایید کرد.

از جمله چهره‌های شناخته شده دیگری که محکومیتشان تایید شد انگین آلن، ژنرال بازنشسته ارتش و نماینده حزب جنبش ملی در پارلمان ترکیه و همچنین ژنرال بیلگین بالانلی که قرار بود پیش از دستگیری‌اش فرمانده نیروی هوایی ترکیه شود هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین