آفتابنیوز : آفتاب: شهیندخت مولاوردی در گفتوگو با ایسنا افزود: تبصره ماده 27 با هدف لایحه حمایت از کودکان بیسرپرست و بدسرپرست با توسعه و گسترش نهاد و تاسیس فرزند خواندگی، متعارض است؛ چرا که اگر این لایحه بدون تغییر به تصویب نهایی برسد، موجب کاهش تمایل خانوادهها به سرپرستی کودکان بیسرپرست به ویژه کودکان دختر میشود.
وی تصریح کرد: زنان اگر احتمال ازدواج دختر خوانده با سرپرست را بدهند، تن به پذیرش دختر خوانده نمیدهند. در این شرایط اساسا هدف از گنجاندن این تبصره، حمایت از چه کسی است؟ سرپرست یا فرزند خوانده؟
هیچ گاه قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده را به طورعریان ترویج نداده بود
معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده درپاسخ به این پرسش که آیا تصویب تبصره ماده 27 باعث رواج نگاه جنستی درخانوادههای دارای فرزندخوانده نمیشود و بر رابطه سرپرست با فرزند خوانده تاثیر نمیگذارد؟ اظهار کرد: قطعا همینطور است. پذیرش کودکان به عنوان فرزند خوانده باعث محرم شدن آنها با «پدر و مادر خوانده» نمیشود و اصل بر این است که اگر مانع خاصی وجود نداشته باشد، به علت محرم نبودن فرزندخوانده با پدر و مادر خوانده، امکان ازدواج با این دو وجود دارد، اما هیچگاه قانون به صراحت مناسبات و روابط خصوصی افراد را دستکاری نکرده بود و به طورعریان این نوع ازدواج را ترویج نداده بود.
وی تاکید کرد: مگر چند درصد از خانوادهها با چنین مشکلی مواجه بودهاند که قانونگذار در پاسخ به نیاز آنان، موضوع ازدواج سرپرست با فرزند خوانده را برجسته کرده و قالب قانونی به آن داده است این مورد مشکل نیم درصد از خانوادهها هم نیست. قانونگذار نباید کار لغو و عبثی را انجام دهد و لازم است قانونگذاری برای حل یک مشکل صورت گرفته و راهحل ارایه شود.این مورد، مشکل نیم درصد از خانوادههای دارای فرزندخوانده هم نیست.
دستکاری در مناسبات خصوصی در شأن قانوگذار نیست
مولاوردی اضافه کرد:هرچند که قانونگذار اذعان میکند که با گنجاندن تبصره ماده 27، محدودیت برای ازدواج با فرزند خوانده ایجاد کرده است، اما دستکاری در مناسبات خصوصی و ترویج نگاه جنستی درون خانوادهها در شان قانونگذار نیست. این کار با هدف و موضوع لایحه حمایت از کودکان بیسرپرست و بدسرپرست مغایرت اساسی دارد و حمایت از آنان را به دنبال نخواهد داشت.
معاون رییسجمهور در امور زنان و خانواده افزود: با توجه به اینکه هدف از ارایه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست، ترویج تاسیس و نهاد فرزند خواندگی است، باید تلاش شود که این لایحه به مصوبه اولیه که درآن به موضوع ازدواج سرپرست با فرزندخوانده با اجازه دادگاه اشاره نشده بود، برگردانده شود و به اشکالی که شورای نگهبان بر این لایحه وارد کرده، اینگونه پاسخ داده نشود چون اگر قصد داریم منافع عالیه کودک و مصالح خانواده را در نظر بگیریم، ترویج ازدواج با فرزند خوانده باعث برآورده شدن این اهداف نمیشود. اجازه دهند ازدواج سرپرست با فرزندخوانده روالی که تاکنون داشته را طی کند، اما این تبصره نگاه جنستی را جایگزین نگاه و رفتار احساسی و عاطفی بین پدر و مادر خوانده با فرزندخوانده میکند.
لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست، شمول سرپرستی را افزایش داده است
وی با اشاره به مزایای لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست گفت: پس از سال 53 که قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست تصویب شد، نخستین بار است که اقدام به اصلاح و تغییر این قانون میشود و با توجه به اقتضائات زمانی، تغییر و تحولاتی که در جامعه و خانواده ایرانی به وجود آمده است، اصلاحاتی در آن صورت گرفته است.
مولاوردی در پایان به ذکر مثالی پرداخت و اظهار کرد: شمول سرپرستی افراد در این لایحه افزایش پیدا کرده و شامل دخترانی که واجد شرایط لازم برای سرپرستی فرزند خوانده هستند نیز میشود علاوه بر آن موارد دیگری در لایحه حمایت از کودکان بیسرپرست و بدسرپرست میتوان دید که در جهت حمایت از این کودکان است.