کد خبر: ۲۱۴۷۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۱

شجریان، ناظری و علیزاده در جشن خانه موسیقی/ هنرمندان خواسته‌های خود از دولت را مطرح کردند

چهاردهمین جشن سالگرد تاسیس خانه موسیقی با حضور هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: در این جشن چهره های هنری چون محمد رضا شجریان، شهرام ناظری، حسین علیزاده، نصرالله ناصح پور، فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف،، فرهاد فخرالدینی، هوشنگ کامکار، محمد سریر، داوود گنجه ای، صدیق تعریف، امین‌الله رشیدی، حسام‌الدین سراج و ... حضور داشتند.

به گزارش آفتاب به نقل از خبرآنلاین؛ در ابتدای این مراسم، حمید رضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی به ارائه گزارشی از عملکرد این تشکل هنری در دو سال گذشته پرداخت و از تمام کسانی که در برپایی این جشن همکاری کرده بودند، تشکر کرد.

اجرای موسیقی و رقص‌های آیینی مناطق مختلف ایران، بخش دیگر این مراسم بود که پس از آن چند پیشکسوت موسیقی نواحی مورد تقدیر قرار گرفتند.غلامرضا آلمه جوقی ( بخشی خراسان شمالی)، عاشیق حسن اسکندری(آذربایجان)، کوروش اسد پور(چهارمحال و بختیاری)، احمد محسن پور(مازندران) و بهرام مهر بخش(بوشهر) هنرمندانی بودند که روی صحنه رفتند و لوح‌ها و تندیس‌های خود را محمدرضا شجریان، مصطفی کمال پور تراب و داوود گنجه ای دریافت کردند.

در ادامه این مراسم، ژاله صادقیان(مجری مراسم) به قرائت بیانیه خانه موسیقی پرداخت. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «خانواده بزرگ هنر موسیقی در کشور بیش از هر چیز به احترام، کرامت و شأن و اعتبار از دسته رفته خویش می‌اندیشد و خواستار بازگشت هنر و هنرمند به جایگاه والایی است که استحقاق آن را دارد. این جایگاه بارها و بارها از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و غیر مرتبط با موسیقی مخدوش شده است.»

تجلیل از 9 بانوی پیشکسوت موسیقی، بخش دیگر این مراسم بود که در آن علی مراد خانی (معاون هنری وزیر ارشاد)، حسین علیزاده و شهرام ناظری روی صحنه حاضر شدند و با اهدای لوح و تندیس خانه موسیقی از فخری ملک پور( نوازنده پیانو)، گیتی وزیری تبار( نوازنده ویلن)، سوسن اصلانی( نوازنده سنتور)، معصومه مهر علی( خواننده سنتی)، آذر هاشمی( نوازنده سنتور)، ملیحه سعیدی( نوازنده قانون)، بهناز ذاکری( نوازنده سنتور)، مهرک صفائیه(نوازنده پیانو) و سودابه سالم(مدرس موسیقی کودکان) تقدیر کردند.

نوازندگی دو استعداد برتر نوجوان موسیقی؛ ستاره هستی (نوازنده کمانچه) و تارا پیراینده (نوازنده تار) بخش دیگر این مراسم بود که هنرنمایی آنان بسیار مورد توجه حاضران در تالار وحدت قرار گرفت.

داریوش پیر نیاکان(دبیر و سخنگوی خانه موسیقی) دیگر سخنران این مراسم بود که با انتقاد از شرایط نامناسب موسیقی کشور گفت: « 34 سال است که زمستانی بر موسیقی می‌گذرد و ما با تمام وجود آن را احساس می‌کنیم. مشکل اصلی این است که ما را هنوز به رسمیت نمی‌شناسند. در تلویزیون این مملکت هنوز ساز را نشان نمی‌دهند و هنوز موسیقی را حرام می‌دانند.»

او افزود: «وزارت ارشاد مجوز کنسرتی را صادر می‌کند ولی در یک استان ، مدیر کل همان وزارت ارشاد می‌گوید نمی‌گذارم برگزار شود. یک آقایی می‌گوید در 120 کیلومتری فلان شهر نمی‌گذارم کنسرت برگزار شود. هنرستان و دانشکده موسیقی در کشور باز است ولی این همه جوان باید کجا کار کنند؟ ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی را از بین می‌برند.»

سخنگوی خانه موسیقی در حالی که توسط حاضران در این مراسم مدام تشویق می‌شد، تاکید کرد: «باید درخواست‌های ما از طرف همه مسوولان مورد توجه قرار بگیرد. نیاز به سالن داریم. در مجوز کنسرت‌ها کسی نباید دخالت کند. وقتی وزارت ارشاد مجوزی می‌دهد باید از این مجوز پشتیبانی کند. ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی باید احیا شود.»

بعد از این سخنرانی، نوبت به اجرای گروه موسیقی سپید و سیاه به سرپرستی پیمان میر آقاسی و  آواز وحید تاج رسید که در آن قطعات «اندیشه مجنون»، «دشت بیداری» و «رهرو عشق»اجرا شد.

تجلیل از رحیم معینی کرمانشاهی و فرهنگ شریف، دو پیشکسوت موسیقی کشور، بخش بعدی این مراسم بود که در ادامه با تقدیر از نصرالله ناصح پور، یوسف پوریا، منوچهر ریاحی، ارسلان کامکار و غلامرضا ترابی پی گرفته شد.

در ادامه این مراسم، فریدون شهبازیان، نماینده هیئت داوران پشت تریبون قرار گرفت و متنی را قرائت کرد. در بخشی از متن آمده بود: «قبل از این سه دهه انواع موسیقی با هم تداخل نیافته بود. موسیقی بازاری جای خود و موسیقی هنری ممتاز هم جایگاه خود را داشت. ولی در این سال‌ها انواع موسیقی غربی،از کلاسیک گرفته تا الکترونیک به خورد مردم داده می‌شود و هیچ مرجع و نهاد با صلاحیتی نیست که بتواند از این تداخل حتی به قیمت حفظ موسیقی جلوگیری کند.» 

در بخش دیگر این بیانیه تاکید شده بود: «این موسیقی اگر به همین روال ادامه یابد، موجب سردرگمی فرهنگی و تنزل سلیقه و گوش موسیقی مردم خواهد شد. در این میان تهیه کنندگان و ناشران موسیقی نیز به انگیزه موقعیت‌ها و امکاناتی که در اختیار دارند پا روی ارزش‌های محتوایی موسیقی می‌گذارند.»

پس از این سخنان آلبوم‌های برتر موسیقی در دو بخش سنتی و کلاسیک ارکسترال معرفی شدند.در بخش سنتی، آلبوم «آبروی آب» به آهنگسازی شاهین شهبازی و خوانندگی بامداد فلاحتی از نشر حوزه هنری به عنوان آلبوم برتر معرفی شد و در بخش کلاسیک ارکسترال، هیئت داوران ضمن تقدیر از محمدرضا درویشی برای آلبوم «گزیده آثار سینما و تئاتر»،  آلبوم‌های «مونودیزم» به آهنگسازی سید مهدی حسینی و «به زمین و آفتاب» کار محمد سعید شریفیان را به طور مشترک به عنوان برگزیده معرفی کرد.

پایان بخش جشن چهاردهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی، اجرای ارکستر سازهای بادی بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین