کد خبر: ۲۱۴۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
پایانی بر یک بحران غیرضروری و آغاز افق‌های جدید

پایان مذاکرات ایران و 1+5 با انتشار بیانه‌ای/ توافق بر سر تشکیل کمیته‌ تحریم

مذاکرات دو روزه ایران و 1+5 در ژنو با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت. نشست بعدی ایران و 1+5 روزهای 16 و 17 آبان ( ٧-٨ نوامبر) در ژنو برگزار می‌شود. در نشست اول روز چهارشنبه میان معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 هم‌چنین قرار شد تا کمیته‌های کارشناسی با حضور متخصصان هسته‌یی و تحریم تشکیل شود.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: دومین روز از مذاکرات ایران و 1+5 میان معاونان وزیران خارجه دو طرف در مقر اروپایی سازمان ملل آغاز به کار کرد. دور جدید مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 روز سه‌شنبه (23 مهرماه) آغاز شد.

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا؛ در روز نخست که با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون برگزار شد، ایران پیشنهاد جدید خود را به طرف مقابل ارائه کرد.

هیات‌های 1+5 به همراه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 7 و 30 صبح روز چهارشنبه در مقر اروپایی سازمان ملل با یکدیگر درباره پیشنهاد ایران جلسه داشته‌اند.

هیچ یک از هیات‌های ایرانی و سایر کشورهای گروه 1+5 به جزییات این پیشنهاد اشاره‌ای نکردند، ولی اظهارات محتاطانه آن‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت‌هایی حاصل شده است و علاوه بر آن، دیدار عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران با وندی شرمن، مذاکره‌کننده اصلی آمریکا، نشان داد که نسبت به دیدارهای قبلی، فضای بهتری بر مذاکرات حاکم است.

سیدعباس عراقچی نیز سه‌شنبه شب در جمع خبرنگاران ایرانی درباره این که "دیدگاه 1+5 نسبت به پیشنهاد ایران تاکنون چه بوده است؟" گفت که هنوز زود است قضاوت کنیم و بگوییم در نزدیک شدن دیدگاه‌ها پیشرفت داشته‌ایم یا نه. چهارشنبه بحث‌های آن‌ها را خواهیم شنید و اگر بین بحث‌های ما و آن‌ها تعادل وجود داشت، می‌توانیم بگوییم که امکان گام برداشتن به جلو وجود دارد.

صبح چهارشنبه در ادامه دیدارهای دو جانبه ایران و 1+5، معاونان وزیر خارجه ایران با نمایندگان انگلیس و فرانسه دیدار کردند.

روز سه‌شنبه نیز دیدارهای جداگانه میان سید عباس عراقچی با سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه و وندی شرمن، نماینده آمریکا درباره مسایل مربوط به مذاکرات انجام شد.

مذاکرات روز چهارشنبه ابتدا قرار بود ساعت 9 و 30 به وقت محلی برگزار شود اما به درخواست کشورهای 1+5 مذاکرات به ساعت 11 موکول شد و در نهایت مذاکرات با دو ساعت تاخیر ساعت 13 به وقت محلی آغاز شد.

نشست اول مذاکرات ایران و 1+5 پایان یافت

دومین روز از مذاکرات ایران و 1+5 میان معاونان وزیران خارجه دو طرف در مقر اروپایی سازمان ملل ساعت 13 به وقت محلی آغاز به کار کرد.

دور جدید مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 روز سه‌شنبه (23 مهرماه) آغاز شد. قرار است ساعت 16 و 30 به وقت محلی نشست بعدی میان هیات‌های ایران و 1+5 برگزار شود.

هم‌چنین قرار است پس از مذاکرات ایران و 1+5 کنفرانس خبری برگزار شود. هنوز مشخص نیست که این کنفرانس خبری به صورت مشترک یا جداگانه برگزار خواهد شد.

 در مذاکرات پیشین کنفرانس‌های خبری دو طرف همواره جداگانه برگزار شده بود. هم‌چنین تاکنون و در مذاکرات گذشته بیانیه مشترکی بین دو طرف منتشر نشده بود.

 نشست پایانی مذاکرات ایران و 1+5 

محمدجواد ظریف، مذاکره کننده ارشد هسته‌یی کشورمان عصر چهارشنبه برای شرکت در نشست پایانی مذاکرات دو روزه ایران و 1+5 به محل مذاکرات آمد.

بر اساس توافق‌های صورت گرفته قرار است دو طرف در پایان مذاکرات جمع‌بندی مذاکرات را در بیانیه‌ای مشترک اعلام کنند.

ایران در این مذاکرات پیشنهاد جدید خود را به 1+5 ارایه کرد.

هم‌چنین بر اساس توافق‌های صورت گرفته در نشست‌های کارشناسی میان معاونان ایران و 1+5 قرار است دور بعدی مذاکرات 15 و 16 آبان در ژنو برگزار شود.

هم‌چنین قرار است کمیته‌های تحریم و هسته‌یی نیز میان دو طرف تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌آید نتایج مذاکرات با توجه به توافق بر سر تشکیل کمیته‌های تحریم و هسته‌یی امکان آغاز روند یک توافق میان دو طرف هموار شده است.

هیات آمریکایی در این دور از مذاکرات یک کارشناس تحریم و یک کارشناس اقتصادی به همراه خود داشت که در نشست‌های کارشناسی حضور داشتند.

نمایندگان ایران و آلمان در ژنو با یکدیگر ملاقات کردند
 
در حاشیه نشست ایران و 1+5 نمایندگان ایران و آلمان با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

سید عباس عراقچی و هانس دیتر لوکاس، معاونان وزیران خارجه ایران و آلمان پس از دور سوم مذاکرات در روز دوم با یکدیگر ملاقات کردند.

موضوعات مربوط به مذاکرات ایران و 1+5 در این دیدار دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مذاکرات ایران و 1+5 پایان یافت
 
مذاکرات دو روزه ایران و 1+5 در ژنو با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت.

متن این بیانیه مشترک بدین شرح است:

هیات‌های نمایندگی 1+5 و ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو روز مذاکرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ١٥و١٦ اکتبر برگزار کردند.

برپایه فضای مثبت اولین جلسه وزیران در نیویورک در تاریخ ٢٦ سپتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کلیات طرحی را به‌عنوان مبنای مذاکرات ارائه کرد که توسط اعضای گروه eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروپایی + 3) به‌عنوان مشارکتی مهم در فرایند مذاکرات به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اعضای هیات‌های نمایندگی مشورت‌های دوجانبه و مشترکی پیرامون عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری کردند.

تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی اعضای گروه در ژنو در تاریخ ٨-٧ نوامبر (15 و 16 آبان) برگزار شود.

اعضا هم‌چنین موافقت کردند که کارشناسان هسته‌یی، علمی و امور تحریم کشورهای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروپایی + 3) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند.

خوشبینی دیپلمات‌های غربی از مذاکرات ژنو
 
دیپلمات‌های غربی اعلام کردند که ایران تمایل خود به محدود کردن اکثریت فعالیت‌های هسته‌یی حساسش را نشان داده است، نشانه‌ای که حاکی از تمایل تهران برای مصالحه با غرب برای رها شدن از تحریم‌های اقتصادی شدید است.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داد ولی جزییات پیشنهادات ایران که در طول مذاکراتش با گروه 1+5 در ژنو مطرح شد علنی نشده است و مقامات غربی نمی‌دانند ایران حاضر به انجام کارهای کافی برای رسیدن به یک توافق است یا خیر.

انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) در هفته‌های آینده برگزار شود تا توافق نهایی برای حل موضوع هسته‌یی ایران به دست آید.

رویترز در ادامه گزارشش نوشت که هرگونه مصالحه‌ای از سوی ایران و هرگونه لغو تحریمی ازسوی غرب می‌تواند مانعی جدی برای رسیدن به توافق باشد.

مقامات غربی بارها گفته‌اند که ایران باید غنی‌سازی اورانیوم با غنای 20 درصد را متوقف کند.

خبرگزاری نووستی، به نقل از یک منبع ایرانی که نامی از وی برده نشد گزارش داد که ایران قصد ندارد غنی‌سازی را "تحت هیچ شرایطی" کنار بگذارد.

خبرگزاری نووستی به نقل از وی گزارش داد: غیر از تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی، می‌توان سناریویی را در نظر گرفت که شامل کاهش تعداد سانتریفیوژها باشد. اما برای این کار نیاز به گام‌های ملموس از جانب رقبایمان داریم که هنوز شاهد آن نبوده‌ایم.

وزارت خارجه فرانسه: منتظر اقدامات ملموس از جانب ایران هستیم
 
فرانسه اعلام کرد که درک می‌کند اقدامات اخیر ایرانیان و رفتار آشتی‌جویانه‌ترشان در زمینه مسائل هسته‌یی ایران "یک پنجره فرصت‌" است، ولی مقامات این کشور تاکید کردند که پاریس "اکنون منتظر اقدامات ملموس است و هوشیار باقی خواهد ماند."

رومن نادال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه امروز (چهارشنبه) گفت که تصمیم‌گیری درباره مذاکرات هسته‌یی باید در سطح گروه 1+5 که از روز سه‌شنبه مشغول گفت‌وگو با طرف ایرانی بوده‌اند اتخاذ شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نادال در پاسخ به این که آیا پاریس احتمالا با لغو تحریم‌های دوجانبه علیه ایران موافقت خواهند کرد یا خیر؟ گفت که فرانسه چنین تحریم‌هایی را اعمال نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: ما تحریم‌های دوجانبه‌ای علیه ایران اعمال نکرده‌ایم، پروسه‌مان براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بوده است که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا به آن اضافه شد تا تهران را متقاعد کنیم به تعهداتش در زمینه منع اشاعه هسته‌یی عمل کند.

نادال افزود: فرانسه مصمم است یک راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌یی ایران پیدا کند. مفهم یک رویکرد دوسویه همین است، ترکیب کردن تحریم‌ها و گفت‌وگو با تهران.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: امروزه یک پنجره فرصت وجود دارد و حسن روحانی (رییس‌جمهور ایران) آمادگی‌اش برای مذاکره به شیوه سازنده را ابراز کرده است. همان‌طور که همیشه گفته‌ایم، اکنون منتظر اقدامات ملموس هستیم و هوشیار باقی خواهیم ماند.

نادال هم‌چنین تایید کرد که ژاک اودیبر، مدیر سیاسی فرانسه در مذاکرات ژنو صبح روز چهارشنبه با عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران مذاکرات دوجانبه داشت.

نادال علاوه بر آن تایید کرد که موضع کشورش در مذاکرات ژنو در دیدار فرانسوا اولاند، رییس جمهور این کشور با روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که ماه گذشته انجام شد، با صراحت اعلام شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین