کد خبر: ۲۱۴۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰

ارزیابی مطبوعات جهان از مذاکرات ایران و 1+5

با پایان ‌مذاکرات هسته‌ای دو روزه ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، تقریباً همه مطبوعات معتبر جهانی، مطالبی را به انتشار گزارش‌هایی از متن و حواشی این مذاکرات و نیز تحلیل‌هایی در این زمینه اختصاص داده‌اند. در این میان، آنچه درباره آن اتفاق‌نظر وجود دارد، مثبت بودن فضای مذاکرات و انجام گفت‌و‌گوهای محتوایی و واقعی در جریان دو روز اخیر است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» امروز نیز یکی از مطالب خود را به موضوع مذاکرات اختصاص داده و از پیشرفت در این گفت‌و‌گو‌ها سخن به میان آورده است. این روزنامه می‌نویسد، به گفته ایران و شش قدرت جهانی، در جریان دو روز مذاکرات هسته‌ای در ژنو، پیشرفت ماهوی حاصل شده و به این ترتیب، دوره 18 ماهه ناکامی در این مذاکرات به پایان رسیده است.

با این حال، مانیتور اشاره می‌کند که به گفته مقامات ارشد آمریکایی، ایرانی و اروپایی، اختلافات میان دو طرف‌ همچنان موجود است. این روزنامه در ادامه به برخی موضع‌گیری‌های مقامات غربی درباره مثبت بودن فضای مذاکرات ژنو اشاره کرده است.

«لس آنجلس تایمز» نیز از منظری مشابه به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، ایران و شش قدرت جهانی، جدید‌ترین دور مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را ستوده و آن را «واقعی و رو به جلو» خوانده‌اند و افزون بر این، برنامه‌ای ‌برای دیدار دوباره در کوتاه‌ترین زمان ممکن تنظیم کرده‌اند تا بر پایه آن بتوانند به توافقی دست پیدا کنند.

این روزنامه می‌نویسد، مذاکرات دو روز اخیر در برخی موارد دشوار و سخت توصیف شده؛ اما دو طرف توانستند به توافقی بی‌سابقه برای انتشار یک بیانیه مشترک دست یابند که ضمن تقدیر از هر یک از طرفین، تعهد آن‌ها به یافتن راهکاری دیپلماتیک را ‌تأکید می‌کند.

خبرگزاری «ریانووستی» روسیه نیز گزارشی از مذاکرات ژنو منتشر کرده و می‌نویسد، این مذاکرات در فضای خوش‌بینی به پایان رسیده است. این خبرگزاری اشاره می‌کند که مذاکره‌کنندگان ارشد غربی و ایرانی از برگزاری دور جدید گفت‌و‌گو‌ها در ماه نوامبر خبر داده و همچنین از ‌پیشرفتی چشمگیر در مسیر تلاش برای کاهش نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته‌اند.

ریانووستی همچنین اشاره می‌کند که دو طرف توافق کرده‌اند چیزی از جزئیات مذاکرات را منتشر نکنند. البته به باور این خبرگزاری، شاید همین امر، ‌بهانه‌ای به دست افراد بدبین بدهد تا مدعی شوند گفت‌و‌گوهای اخیر، بیشتر تلاشی برای اعتمادسازی و ساکت کردن مخالفان داخلی در هر دو طرف بوده تا تلاشی برای رسیدن به یک توافق واقعی.

اما برخی ‌مطبوعات و رسانه‌ها، از جمله «واشنگتن اگزمینر»، موضع آمریکا در قبال مذاکرات ژنو را مورد توجه قرار داده‌اند. به نوشته این روزنامه، روز گذشته، ‌کاخ سفید موضع خوش‌بینانه‌ای ‌درباره این گفت‌و‌گو‌ها اعلام کرده، اما در عین حال نسبت به انتظارهای نابجا از موفقیت «یک شبه» مذاکرات نیز هشدار داده است.

اگزمینر با اشاره به سخنان جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید می‌نویسد، به گفته وی، طرح پیشنهادی ایران بسیار سودمند بوده و درجه‌ای از جدیت و بحث‌های محتوایی در آن وجود داشته که پیش از این دیده نشده است. با این حال، کارنی تأکید کرده که ایران همچنان باید برای عمل به تعهدات بین‌المللی خود اقدام کرده و صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات کند.

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا نیز درباره گفت‌و‌گوهای اخیر اظهارنظر و اعلام کرده موضوع برداشته شدن تحریم‌ها، بستگی به گام‌هایی دارد که توسط ایران برداشته می‌شود. به نوشته «رویترز»، جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، ایالات متحده و ایران درباره این که چه تحریم‌هایی باید در گام نخست برداشته شود، ‌اختلاف نظر دارند، ولی ‌هر گونه کاهش تحریم‌ها، متناسب با کارهایی خواهد بود که از سوی ایران انجام خواهد گرفت. پساکی افزوده دولت آمریکا هنوز تصمیم نگرفته که بار دیگر عدم وضع تحریم‌های جدید علیه ایران را از کنگره درخواست کند یا خیر.

در پایان، خبرگزاری کویت با انتشار مطلبی از استقبال دولت انگلیس از مذاکرات هسته‌ای ژنو خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس از رویکرد مثبت ایران در جریان گفت‌و‌گوهای دو روزه ژنو استقبال کرده، ولی در عین حال تأکید نموده که هنوز کارهای دشوار زیادی مانده که باید انجام شود.

به گزارش تابناک؛ به گفته وی، دیپلمات‌های ۱+۵ برای نخستین بار توانسته‌اند وارد مذاکرات محتوایی‌تر با ایران شده و درباره چگونگی بر طرف کردن نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته‌ای این کشور ‌گفت‌و‌گو کنند. هیگ ابراز امیدواری کرده که مذاکرات به زودی به نتایج ملموس منجر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین