کد خبر: ۲۱۶۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳

برنامه های فرجی دانا برای وزارت علوم

رضا فرجی دانا به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم امروزبرای گرفتن رای اعتماد به مجلس می رود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: زهرا تالانی:فرجی دانا در دیداری که با نمایندگان کمیسیون آموزشو تحقیقات داشت برای کسب رای اعتماد برنامه خود را به مجلس ارائه داد.این برنامه با توجه به اهداف وزارت علوم و رهنمودهای مقام معظم رهبری تنظیم شده است.

رویکرد برنامه:
رویکرد برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت علوم منعطف و براساس اسناد بالادستی زیر تهیه و تدوین شده است که در جدول زیر آورده شده است:

 

نام برنامه شرح برنامه
دیدگاه‌ها و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری - بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری
- سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404
- سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
قوانین مجلس شورای اسلامی
- قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
- قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
- سند نقشه جامع علمی کشور
- سند دانشگاه اسلامی

 

وضعیت وزارت علوم

بررسی وضعیت موجود حوزه علوم، تحقیقات و فناوری کشور نشان می‌دهد که این حوزه دارای دستاوردها و نقاط قوت متعددی است اما در عین حال چالش ها و نقاط ضعف مهمی نیز قابل شناسایی است.
در ادامه، مهمترین نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای کشور در این حوزه در جدول زیر تشریح شده است:

وضعیت وزارت علوم برنامه ها
مهمترین فرصت ها - توجه و اعتقاد ویژه مقام معظم رهبری به پیرشفت علمی کشور
- دیدگاه‌های ریاست محترم جمهور
- مرجعیت علمی و اجتماعی جامعه دانشگاهی در نگاه مردم
- شکل‌گیری همکاری‌های حوزه و دانشگاه
- پررنگ بودن فرهنگ علم‌آموزی در کشور
- وجود دانش آموختگان توانمند و با انگیزه
مهمترین نقاط قوت
- وجود قوانین و مقررات و اسناد بالادستی خاص در حوزه علم و فناوری
- سرعت بالای رشد علمی کشور (از نظر شاخص تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه‌های ملی و بین‌المللی)

- توسعه کمی قابل قبول آموزش عالی در کشور
- گستردگی جغرافیایی اموزش عالی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور
- توسعه تحصیلات تکمیلی و کاهش اعزام دانشجویان به خارج
- تنوع بخشی در نظام‌های عرضه آموزش عالی
- ورود بخش خصوصی به آموزش عالی
- استقرار نسبی زیرساخت‌های پژوهشی در کشور
- شکل‌گیری و توسعه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد
- ایجاد شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان متعدد
- شکل‌گیری نسبی ارتباط دانشگاه با صنعت
- توسعه نسبی فناوری‌های نوین (نانو، بیو، هوافضا و...)
تهدیدها
- بالابودن میزان بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها
-افزایش بی‌رویه مهاجرت دانش‌آموختگان دانشگاه ها
-عدم انسجام در نظام سیاستگذاری و اجرا در آموزش، پژوهش و فناوری
نقاط ضعف
- فقدان رویکرد درست نسبت به موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها
- عدم تحقق اهداف اجرایی کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها
- عدم تناسب توانمندی‌های دانش‌آموختگان با نیازهای کشور
- عدم همگرایی و هدفمندی پژوهش‌ها در کشور
- عدم تناسب بین رشد کمی و کیفی آموزش عالی، پژوهش و فناوری
- تمرکزگرایی در مدیریت آموزش عالی
- سهم ناچیز دانش و فناوری کشور در جهان
- ضعف زنجیره تبدیل دانش به فناوری و محصول
- وجود محدودیت‌های تنش‌زا و فقدان نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها
- ضعف ارتباط علمی با مراکز پیشرفته علمی جهان
- عدم تحقق سهم اعتبارات بخش آموزش عالی از تولید ناخالص ملی
- سهم ناچیز بخش غیردولتی در آموزش، پژوهش و فناوری
- نبود نهادهای مستقل ارزیابی و اعتبارسنجی آموزش و پژوهش
- کمبود و استهلاک منابع و زیرساخت‌های آموزش عالی
ارزش های بنیادین - فضایل اخلاقی و ارزشهای والای اسلامی و انسانی
- آرمانها و ارزشهای اصیل انقلاب اسلامی ملهم از فرمایشات و آموزه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری
- عدالت و حاکمیت همه‌جانبه آن بر تمامی شوون و ابعاد اندیشه و عمل
- قانون و التزام به فصل‌الخطاب بودن آن

اصول و باورها
اصول و باورهای نظام علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر ارزشهای بنیادین فوق‌الذکر و به شرح ذیل تعریف و تقویم می‌شوند:
* اعتقاد به سازگاری جهان بینی توحیدی و علم و آگاهی بشری (مقام معظم رهبری: در جهان‌بینی ما علم از دل دین می‌جوشد و بهترین مشوق علم دین است. دینی که ما می‌شناسیم جهان‌بینی دینی‌ای که ما از قرآن می‌گیریم تصویری که ما از آفرینش و از انسان و از توحید و از مشیت الهی و از تقدیر و قضا داریم با علم سازگار است)
* اعتقاد و التزام به توسعه و پیشرفت متعال و متوازن علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی
* حرکت در مسیر رسیدن به دانشگاهی برخوردار از تعهد اجتماعی، مسوولیت‌پذیر و پاسخگو و سرشار از حساسیت و دغدغه به ارزشهای بنیادین
* اعتقاد به دانشگاه به مثابه محلی امن و آرام و بدون از تنش برای نقد و بحث و روشنگری‌های عالمانه و منصفانه در حوزه‌های متنوع و مرتبط با وظایف و کارکردهای دانشگاه در جهان جدید.
حرمت نهادن به مالکیت فکری و رعایت اکید حقوق مرتبط با آن
تاکید به عاملیت بی‌بدیل دانشگاه در توسعه پایدار و متوازن
اعتقاد به آموزش و پژوهش به مثابه سرمایه‌گذاری

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین